Tu stii care este uleiul de motor pe care trebuie sa-l folosesti? Iata ce trebuie sa iei in considerare!

Ulei de motor

De cele mai multe ori ne punem intrebarea referitoare la uleiul masinilor. Oare folosesc uleiul potrivit? Imi folosesc motorul la capacitate maxima? Este uleiul potrivit pentru acest anotimp? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile pe care si le pun soferii atunci cand vine termenul de schimbare al uleiului din motor. Uleiurile de motor sunt clasificate in doua mari categorii: multi-grad si mono-grad.

In realitate, majoritatea uleiurilor de motor sunt de tip multi-grad.

Ce inseamna asta? Compozitia uleiurilor multi-grad confera posibilitatea de a fi folosite atat iarna, cat si vara. Marcajul pentru acestea este 10W-40 - acesta este doar un exemplu. Numerotarea aceasta se refera la vascozitatea uleiului si este standardul prezent al uleiurilor de motor pentru toate anotimpurile.

Citeste si: Afla de ce schimbul de ulei se face la intervale diferite pe marci diferite de masini

Din exemplul mentionat mai sus, 10W, cuprins in prima parte, releva capacitatea uleiului de a-si pastra vascozitatea la diferite temperaturi, in special la cele joase (de aici si W=winter=iarna). Uleiurile de iarna sunt de sase tipuri: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W sau 25W. La temperaturi scazute, cu cat este mai vascos uleiul, cu atat numarul din grafic este mai mic.

A doua parte a exemplului este marcata de 40 si se refera la vascozitatea la temperaturi ridicate. Uleiurile de vara au urmatoarele numerotari: 20, 30, 40, 50 si 60. Astfel, vascozitatea este mai scazuta atunci cand numarul din grafic este mai mic.

Uleiurile monograd sunt tipurile de uleiuri a caror abilitate de lubrifiere consta in pastrarea unei pelicule de ulei la o anumita temperatura atunci cand pornirea motorului se face prima data, la rece. Practic, acesta este momentul in care apare uzura pieselor interne ale motorului.

De exemplu, uleiul de tip 5W sau 10W este recomandat sa fie folosit pentru temperaturi scazute, pastrand o anumita pelicula pe componentele interne ale motorului. Uleiul de tip 20W sau 25W nu este indicat pentru temperaturile scazute, intrucat ar putea produce pagube pieselor interne ale motorului.

De cealalta parte, pe timpul unui anotimp cald, un ulei de tip 20 sau 30 nu va putea oferi o lubrifiere corespunzatoare ca cea de tip 40 sau 50. Daca dorim sa folosim un tip de ulei mono-grad pe timp de vara, ideal ar fi un ulei 10W-40. Pe timp de iarna, un ulei mono-grad ne-ar asigura buna functionare a motorului prin inlocuirea cu unul de tipul 0W-30.

De asemenea, trebuie evidentiat faptul ca orice ulei, dupa o anumita perioada sau dupa un anumit numar de kilometri, isi pierde vascozitatea. De exemplu, un ulei cu vascozitate 5W-40, dupa aproximativ 15.000 de kilometri parcursi, va avea proprietatile de protectie al unui ulei de tip 0W-30.

In concluzie, cel mai recomandat ulei pentru proprietatile de protectie si lubrifiere a motorului, atat pe timp de iarna, cat si pe timp de vara, este cel de tip multi-grad, intrucat este un ulei nou, modern, fabricat dintr-o compozitie ce asigura lubrifierea corespunzatoare a pieselor interne ale motorului pe toate anotimpurile.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter