Iata diferenta dintre tractiunea pe 4 roti (4WD) si tractiunea integrala (AWD)

4wd vs awd

De acum stim ca una este un motor twin-turbo, alta unul bi-turbo, dar greseli de tipul acesta continua sa se intample. O alta astfel de eroare in aventuroasa lume auto este facuta intre tractiunea pe 4 roti (4WD) si tractiunea integrala (AWD). Exista cateva diferente intre cele doua, dar asta nu-i impiedica pe specialisti sa se foloseasca de termeni in necunostinta de cauza. Deci, care sunt diferentele dintre cele doua tipuri de tractiune?

Ca regula generala, tractiunea 4x4 (sau 4WD) poate fi gasita pe masini SUV mari, cum este, de exemplu, Nissan Patrol. Binenteles ca in zilele noastre, cu atata tehnologie in joc, veti intalni multe versiuni de tractiune 4WD, dar principiile de baza nu sunt greu de inteles. In comparatie cu tractiunea integrala (AWD), sistemele 4WD pot fi oprite daca e nevoie de o economie de combustibil. Din punct de vedere mecanic, trenul de rulare 4WD se foloseste de doua diferentiale si o cutie de transfer, in timp ce transmisia AWD se foloseste de trei diferentiale (unul in fata, unul in centru si altul in partea din spate).

In cazul primului tip de tractiune, aceasta transfera puterea de la motor catre o inventie pe care o numim cutie de transfer. Aceasta imparte puterea in mod egal intre cele doua axe: cel din fata si cel din spate. In acest fel, masina se bucura de putere egala pe toate cele patru roti motoare. Suna bine si poate fi mai mult decat util in cazul unor drumuri dure, dar are si un mare dezavantaj. Nu ai nevoie de putere maxima in majoritatea conditiilor de drum, de exemplu nu atunci cand circuli pe un drum drept si uscat cu 55 de km/h. Din aceasta cauza, consumul masinii creste vertiginos.

Din fericire, aceste sisteme pot depasi problema. Cu ajutorul unui maner, poti transfera puterea rotilor motoare folosite in situatii obisnuite. Exista si modele mai noi care folosesc pentru aceasta "transformare" un buton sau chiar se bucura de senzori, prin care creierul electronic al masinii decide cand e nevoie de tractiune 4X4 si cand nu.

Ei bine, in celalalt caz, putem vorbi despre un cu totul alt deznodamant. Desi masinile cu tractiune AWD sunt mai noi decat vechile 4WD, asta nu inseamna neaparat ca sunt si mai bune. Si cand vorbim despre "mai bune" ne gandim la modul in care folosesti respectivul vehicul. Pentru inceput, cea mai notabila diferenta fata de sistemele 4WD este ca AWD functioneaza tot timpul: nu poate fi oprit si asta se va simti la consum. Mai mult, aceasta varianta, AWD, nu este nici potrivita in toate situatiile de teren accidentat. Partile pozitive ale unei astfel de tractiuni constau intr-o mai buna aderenta si control in majoritatea situatiilor de drum, dar si o manevrabilitate si tractiune mai adevarata in virajele stranse.

Tractiunea AWD vine in doua forme: controlata mecanic sau electronic. In comparatie cu cea 4WD, AWD schimba in mod constant puterea transmisa de pe fata pe spate, in functie de conditiile intalnite. Mai mult, o astfel de tractiune poate alterna puterea si in cazul rotilor de pe aceeasi osie, indiferent ca e vorba despre partea fata sau cea spate. Aceasta ultima caracteristica poarta numele de sistem vectorial de cuplu.

Tractiunea AWD este in special potrivita in conditii de carosabil umed, asa ca nu e de mirare ca modele ca Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer EVO X, Mercedes-Benz E63 AMG S, Audi R8 sau Lamborghini HURACAN sunt echipate cu astfel de sisteme. Sa nu uitam, de asemenea, ca "taticul" tractiunii integrale, legendarul Audi Quattro, a dominat, ajutat de un asemenea sistem, lumea sporturilor cu motor timp de aproape un deceniu.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CARE SUNT MASINILE CU CELE MAI MARI GARANTII?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter