Ce este supapa EGR, de ce este importanta pentru masina ta si cand trebuie schimbata?

Supapa EGR

Va povesteam intr-un articol anterior despre pataniile mele cu EGR-ul. Inainte sa va dau explicatii cat de cat tehnice, am sa va spun cum se simte EGR-ul infundat de calamina cand esti sofer.

Atunci cand pornesti masina ai impresia ca tuseste. Daca esti fumator inrait, stii la ce ma refer. Apoi zici ca vrei sa accelerezi si parca nu mai trage ca inainte. Dupa cateva zile bune observi ca-ti creste consumul.

Eu am un consum de maxim 5 in oras si am fost putin mirat cand am vazut ca urca la 8. Ceva nu era ok si am sunat un amic care se pricepe la masini si i-am explicat toate astea. Mi-a spus ca s-ar putea sa am probleme cu EGR-ul, cu Sonda Lambda sau cu bujiile. Ca sa fie treaba treaba mi s-a aprins si martorul motor si atunci mi-am dat seama ca drumul la service e obligatoriu.

Citeste si: Esti soferita? Iata patru situatii in care te poti descurca singura!

Mi-au facut o diagnoza si au aparut erori la EGR si bujii. Deci amicul meu avea dreptate. Ce trebuie sa stiti este ca atunci cand vi se aprinde martorul la motor e obligatoriu sa mergeti in service pentru o diagnoza pentru ca indica una sau mai multe probleme pe care nu le puteti afla pe ghicite sau prin eliminare.

Dupa ce mi-au facut nota de plata pentru EGR si bujii am inceput sa citesc mai multe despre motoare ca sa nu stau ca blonda la volan si sa ma intreb ce naiba are masina, pe viitor.

1. Care este rolul supapei EGR?

EGR = Exhaust Gas Recirculation

Rolul supapei EGR este sa diminueze emisiile recirculand gazele prin admisie pentru a ajuta scaderea temperaturii de ardere. Acest proces ajuta la reducerea emisiilor de dioxid de azot.

2. Cum functioneaza supapa EGR?

Un calculator care conduce o electrovana in mase secventiale se ocupa de buna functiune a supapei EGR. Daca vana este comandatata foarte mult de catre calculator, depresiunea creata de pompa cu vid actioneaza asupra supapei EGR si o deschide.

Acest proces de recirculare a gazelor de esapament duce in final la acumularea particulelor de carbon si calamina in interiorul orificiului de admisie. Daca masurile nu sunt luate in timp, particulele de carbon si calamina se strang pe piesele motorului si nu ii mai permit sa functioneze in parametri optimi.

Asa ca va trebui sa schimbati supapa EGR. O solutie este decarbonizarea, asa cum va spuneam intr-un articol trecut, insa daca nu ati luat in seama aceasta varianta inainte de a se ajunge la schimbarea supapei EGR, se pare ca veti merge in service pentru un control si un schimb.

3. Cum se poate bloca supapa EGR?

Se poate bloca in pozitia inchis sau deschis. Nu este recomandata nici una, nici cealalta, dar iata consecintele in functie de situatie.

  • Daca se blocheaza in pozitia deschis: motorul devine saturat in foarte scurt timp. Puterea de accelerare o sa scada simtitor, iar motorul vi se poate opri la ralanti sau cand conduceti.
  • Daca se blocheaza in pozitia inchis: supapa nu va mai avea putere sa functioneze si e ca si cum ai anula o componenta a motorului.

Emisiile de oxid de azot vor depasi limita admisa de lege - asta o sa observati cu ochiul liber pentru ca fumul devine mai negru si mai dens. Un alt simptom al masinii mele pe care l-am observat si eu. Aveam impresia ca am un tractor de la Volkswagen, nu un Golf.

4. Ce pot face daca se blocheaza supapa EGR?

Asa cum am mai spus, mergi la service, diagnoza, schimb, sau tratare cu decarbonizare in timp ca sa nu ajungi la toate astea dintr-o data. Supapa EGR difera ca pret de la model la model si de la brand la brand.

Te-ar mai putea interesa:

Sonda Lambda: care este rolul ei si ce trebuie sa facem daca nu mai functioneaza!

Tu stii care este uleiul de motor pe care trebuie sa-l folosesti? Iata ce trebuie sa iei in considerare!

Newsletter

Whatsapp