2020-01-28 Sfaturi de vara: Cum sa folosesti cat mai eficient aerul conditionat?

Sfaturi de vara: Cum sa folosesti cat mai eficient aerul conditionat?

Aer conditionat

Sunt milioane de grade Celsius afara si simti ca asfaltul ti se topeste sub picioare. Aproape ca-ti doresti sa ninga putin, doar pentru a putea respira. Din fericire, multe dintre masinile moderne vin echipate cu aer conditionat, asa ca te poti bucura de temperaturi placute in interiorul acestora. Intrebarea este: stii sa folosesti in mod eficient un aparat de aer conditionat?

Pornirea acestuia a devenit un gest atat de obisnuit ca aproape ca o faci din reflex, ca atunci cand inchizi ochii in momentul in care stranuti. Multi dintre noi nici macar nu stiu cum functioneaza, asa ca il folosesc in mod incorect.

E adevarat, producatorii auto au creat interfete cat mai simple: tot ce trebuie sa faci este sa-l pornesti si sa-ti alegi temperatura potrivita, restul il face sistemul. Exista, insa, si anumite trucuri care te vor ajuta sa-l folosesti mai eficient. Ti le vom spune pe cateva dintre cele mai importante dar, inainte de asta, haideti sa aflam impreuna cum functioneaza aerul conditionat.

Sistemul de aer conditionat al unei masini este un circuit inchis compus din doua parti: una de presiune inalta si alta de presiune joasa.

In cazul primei dintre ele, agentul de racire (este vorba despre un gaz) intra, ajutat de motor, in compresor. Da, zgomotul pe care il auziti cand porniti aerul conditionat este compresorul. Acesta impinge gazul in condensator, nimic altceva decat un radiator, care il raceste si il transforma intr-un lichid de inalta presiune.

In cealalta parte, acest lichid este eliminat printr-o valva de expansiune intr-un evaporator. Aici se intampla magia: lichidul de joasa presiune, la temperatura inalta, este imediat transformat in gaz, proces numit vaporizare, un proces endotermic, care absoarbe caldura.

In concluzie, evaporatorul, localizat in spatele bordului masinii, raceste aerul din interior. Un ventilator electric aspira aer din exterior, il impinge in evaporator si acesta il elimina, mai rece, in interiorul masinii. Acest ciclu se poate repeta la infinit.

In acest moment, dupa ce am aflat cum functioneaza, haideti sa vedem si ce putem face pentru ca aerul conditionat sa functioneze in parametri.

Cateva sfaturi de baza

Primul pas in usurarea sarcinii unui sistem de aer conditionat tine de parcarea masinii intr-un loc umbros. Poate ca nu vei gasi unul de fiecare data, dar macar incearca sa iti aduci aminte de acest aspect.

La fel de important este sa stii unde va cadea umbra la un moment dat. Daca singurul loc de parcare liber dimineata este in soare, e posibil ca acesta sa devina umbros in a doua parte a zilei. Localizeaza astfel de locuri si parcheaza mereu acolo.

In cazul in care parchezi intr-un loc expus, incearca sa acoperi ferestrele, in acest fel vei reduce efectul de sera din interior.

Modul clasic de folosire a aerului conditionat

Daca manevrele de mai sus nu ti-au reusit si poti compara interiorul masinii cu o zona desertica, e de preferat sa incerci sa ventilezi interiorul masinii inainte de a porni aerul conditionat.

Ceea ce trebuie sa faci este sa deschizi toate geamurile si sa conduci in acest fel cateva sute de metri. Ideal ar fi sa nu depasesti 10-15 km/h si sa incerci si intoarceri la 90 de grade, lasand inertia sa inlocuiasca aerul din interior.

Porneste aerul conditionat la un nivel normal

Nu-i asa ca nu-ti place cand cineva te trezeste din senin in toiul noptii? In acelasi fel, aerul conditionat nu va functiona la capacitate de la momentul in care il pornesti.

In cazul in care masina ta este dotata cu un sistem automat de aer conditionat, acesta va porni de la un nivel normal si va scadea temperatura in mod gradual. Incearca sa faci si tu acelasi lucru.

Foloseste intotdeauna recircularea aerului

Cum vrei sa fie in masina? Racoare! Bine, atunci ar trebui sa nu lasi aerul de afara sa patrunda in interior.

Din momentul in care aerul conditionat a inceput sa raceasca, porneste modul de recirculare. Asta inseamna ca sistemul nu va lua aer de afara, ci il va folosi doar pe cel din interior.

De vreme ce aerul din cabina este mai rece, sistemul va lucra mai lejer si va consuma mai putin pentru o racire completa.

Obisnuieste-te sa faci totul in ordine

In momentul in care ai ajuns la destinatie, nu opri motorul imediat, sistemul de aer conditionat va suferi un soc. Opreste-l intai pe acesta, eventual chiar inainte de a ajunge unde ti-ai dorit.

Dupa oprirea aerului conditionat, mai lasa ventilatorul sa functioneze o bucata de vreme la viteza cel putin medie. De ce? Ai vazut vreodata mica balta de apa formata sub masina dupa ce ai folosit aerul conditionat? Ei bine, aceasta vine la evaporator. Unitatea este inghetata si, in contact cu aerul cald apare condensatia si se formeaza picaturile de apa.

Ventilatorul va usca evaporatorul si zona din apropierea acestuia. Asta inseamna ca vei evita aparitia bacteriilor si nu vei avea parte de mirosuri dubioase sau diverse boli respiratorii.

Treci periodic pe la service

Nu uita sa urmezi agenda reviziilor periodice si, daca e cazul, sa inlocuiesti filtrul de aer. Cel putin o data pe an, mecanicul ar trebui sa aplice substante antibacteriale pe conductele si gurile de aerisire ale aerului conditionat.

N-am uitat nici de agentul de racire, care trebuie inlocuit periodic. Fa aceasta operatiune la o reprezentanta a masinii pe care o conduci, in acest fel tot ce inlocuiesti va fi original.

Atentie!

Este absolut necesar sa stii ca folosirea aerului conditionat are efect asupra consumului masinii tale. Compresorul are nevoie de alimentare, sarcina care cade asupra motorului.

Un alt lucru pe care trebuie sa-l cunosti este ca nu e bine sa exagerezi cu variatiile de temperatura. Daca afara este foarte cald, nu e deloc recomandat sa transformi cabina intr-un iglu. Corpul uman nu rezista la asemenea variatii de temperatura si e posibil sa ai probleme din aceasta cauza.

Sfatul nostru este sa nu coborati temperatura interioara sub 24 de grade Celsius, o valoare suficienta pentru a te simti mai mult decat bine.

Videoclipul zilei
INCALZIM MOTORUL SAU PLECAM DIRECT: CUM E MAI BINE?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter