Placutele de frana: organice, ceramice sau semi-metalice - Care sunt diferentele?

Carbon Ceramic Brakes

Am mai vorbit despre acest subiect, dar am simtit nevoia sa revenim la el: placutele de frana sunt consumabile dar, in acelasi timp, parti vitale ale mecanismului de franare. Partea rea a problemei este ca, asemenea lichidului de frana, ele sunt deseori uitate. Consecintele acestui fapt pot fi dezastruoase.

Placutele de frana au rolul de a bloca discurile de frana si, in acest fel, de a reduce viteza. Ele sunt amplasate pe etriere, iar partile care le imping pe discurile de frana se numesc pistoane. Ca si alte consumabile, placutele de frana se uzeaza si trebuie schimbate periodic.

In cazul lor, uzura se masoara in functie de grosimea materialului care intra in procesul de frecare. Acesta participa la incetinirea si oprirea masinii, dar si la functionare corecta a sistemului ESP, in cazul in care una dintre roti trebuie incetinita sau blocata.

Materialul de frecare al unei placute de frana este determinat de tipul sau. Toate placutele au la baza o parte metalica imbracata in acest material, iar compozitia acestuia dicteaza modul lor de operare. Din acest punct de vedere, nu exista un tip de material mai bun si altele mai proaste.

Alegerea celor mai bune placute de frana pentru o masina depinde de nevoile fiecaruia. Unele placute sunt mai bune pentru folosirea masinii in fiecare zi si pe orice tip de vreme, in timp ce altele sunt create special pentru pistele de viteza. In acest ultim caz, desi performantele sunt net superioare, acest tip de placute sunt ilegale pe drumurile publice.

Motivul are legatura cu compozitia acestor placute, create sa functioneze in conditii speciale si incompatibile pentru drumurile de fiecare zi. Inainte de a intra in amanunte, va sfatuim sa verificati placutele de frana periodic, eventual la fiecare revizie a masinii.

Mai mult, nu investiti in placute de frana neomologate, in acest fel veti evita problemele pe drumurile publice. E mai bine sa lasati masina in parcare decat sa o echipati cu produse contrafacute, mai ales in cazul sistemului de franare.

Placutele de frana organice

Inainte de anul 1970, toate placutele de frana contineau azbest. Substanta s-a dovedit a fi periculoasa pentru om, asa ca a fost interzisa in cele mai multe industrii. Dupa disparitia azbestului, placutele au devenit "organice".

Ce inseamna asta? Aceste placute contineau intre 10 si 30% metal, iar materialul de frictiune consta in fibre din plante, rasini obtinute la temperaturi inalte si alte produse naturale. In functie de proportia metalului, ele puteau contine si kevlar, carbon, cauciuc si chiar sticla.

Mai exista un tip de placute organice, denumite "Low-metallic NAO" (organice si fara azbest), care aveau in componenta mai mult metal decat cele organice simple si o capacitate de a transmite caldura ceva mai mare.

Cei mai multi producatori auto, mai ales cei din clasa premium, isi echipeaza masinile de serie cu placute ceramice organice. Asta inseamna, insa, doar 50% din masinile de pe piata. Ceilalti producatori opteaza pentru placute de frana diferite.

Placutele de frana semi-metalice

Al doilea tip de material de frictiune intalnit pe placutele de frana se numeste "semi-metalic". Motivul este legat de faptul ca acestea au in compozitie intre 30 si 65% metal de diferite tipuri, de la cupru pana la otel sau fier. Restul suprafetei de frictiune consta in umpluturi, modificatori sau alte substante sintetice necesare pentru a imbunatati performantele.

Acest tip de placute este extrem de popular printre producatorii auto si este considerat a fi cel mai versatil de pe piata. Exista, insa, si dezavantaje dar, cei mai multi sunt de parere ca aceste placute reprezinta cea mai buna optiune.

Inainte de aparitia placutelor ceramice, cele semi-metalice detineau suprematia. Acest avantaj a disparut odata cu interventia tehnologiei, dar acest tip de placute ramane in continuare superior din mai multe puncte de vedere.

Placutele de frana ceramice

Initial, materialul de frictiune ceramic a aparut ca inlocuitor pentru placutele organice si semi-metalice. Acest lucru nu s-a intamplat inca, iar motivele sunt suficiente. Placutele ceramice sunt, in acest moment, cele mai scumpe de pe piata, dar abilitatile lor nu sunt aplicabile pe orice tip de masina sau regiune.

In locul unui material organic, aceste placute dispun de un material ceramic foarte dens. Nu va ganditi la sticla, este vorba mai repede de un produs asemanator celor create de un olar, amestecat cu cupru si alte fibre metalice. Impreuna, aceste materiale inseamna atat performante mai bune, cat si o silentiozitate ideala.

Mai mult, placutele ceramice sunt apreciate si pentru ciclul mare de viata, sunt stabile si destul de consistente. Din pacate, multora nu le place modul in care actioneaza si efectivitatea redusa in cazul unui climat cu temperaturi scazute.

Acest tip de placute nu trebuie sa fie confundat cu sistemele de franare carbon-ceramice, intalnite in special pe super masini. Acest echipament este unul optional. In general, si acest tip de vehicule vin echipate cu placute ceramice, dar discurile sunt create din materiale compozite si nu din otel. Din punct de vedere al performantei, acestea sunt cele mai bune sisteme de franare dar, din pacate, sunt extrem de scumpe si necesita o perioada de incalzire pentru a lucra la paramentri.

In concluzie, sfatul nostru este sa va consultati cu producatorul sau cu un specialist in sisteme de franare inainte de a schimba placutele de frana.

Pentru soferul de fiecare zi, cea mai buna varianta ar putea fi placutele organice, dar si optiunea pentru placute ceramice poate fi luata in considerare. Entuziastii masinilor sport trebuie sa opteze intre placutele semi-metalice si cele ceramice, in functie de necesitate. Incheiem tot cu un sfat: alegeti intelept placutele de frana si conduceti in siguranta, fie ca e vorba despre drumurile publice, fie ca e vorba despre o pista de viteza.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CELE MAI SCUMPE 7 MASINI DIN ISTORIE
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter