Motorul turbo in 4 cilindri sau motorul V6: care este alegerea potrivita?

In trecut, cand in producator vroia mai multa putere din partea motorului, combina volumul cilindrilor sau marea capacitatea acestora. Desi aceste doua tehnici aduceau putere in plus, motoarele sufereau la capitolul economie de combustibil, lucru care a dus la un impas.

In acest moment, datorita noilor tehnologii, puteri superioare sunt disponibile chiar si pe motoare de mici dimensiuni. Si asta, fara a afecta in mod dramatic consumul acestora.

In cele ce urmeaza, vom vorbi despre doua tipuri de motoare, cel turbo in patru cilindri si cel in sase cilindri, despre avantajele si dezavantajele lor, dar si despre posibilitatea de a alege intre ele.

Cum functioneaza cele doua motoare?

Mai multa energie nu este valabila doar pentru varianta de motor V6, o multime de producatori folosesc motorul in patru cilindri, la care modifica sistemul de injectie sau vin cu ideea de valve variabile. Varianta optima pentru orice motor este sa aiba puterea unuia cu sase cilindri si consumul unuia cu patru.

Motorul cu 4 cilindri este cunoscut si sub numele de "in linie" sau "liniar", datorita configuratiei sale, in vreme ce modelul in sase cilindri este, de obicei, in forma de "V" (de unde si numele).

Poate aveti nelamuriri in legatura cu prezenta turbosuflantei. Nu e nimic complicat. Asa cum am stabilit, cu alte ocazii, puterea unei masini este produsul arderilor de combustibil si este limitata de cantitatea de carburant care ajunge in motor. Pentru un motor normal, cantitatea de combustibil ars depinde si de cat de mult aer ajunge in cilindri (in acest caz, de 15 ori mai mult decat carburantul).

Un motor cu turbosuflanta vine cu un surplus de aer, lucru care permite unei cantitati mai mari de combustibil sa arda, de unde si mai multa putere. In plus, o astfel de varianta iti ofera alegerea: cand sa te folosesti de turbosuflanta sau cand ai nevoie de mai multa putere.

Care sunt avantajele unui motor in patru cilindri cu turbosuflanta?

Cel mai important avantaj este ca produce la fel de multa putere ca un motor V6, cu eficienta la consum a unui in patru cilindri. Mai mult, functioneaza asemanator unui model in patru cilindri cu aspiratie naturala.

Diferenta e ca, orincand ai nevoie de mai multa putere, turbosuflanta intra in functiune si adauga amestecului aerul necesar. Cele mai multe masini mici folosesc un motor in patru cilindri, de vreme ce nu e nevoie de mai multa forta pentru a le misca, lucru care duce si la o economie de combustibil serioasa.

Care sunt dezavantajele unui motor in patru cilindri cu turbosuflanta?

Unul dintre cele mai importante dezavantaje este ca un astfel de motor are nevoie de timp pentru a reactiona. In momentul in care iti este necesara mai multa putere si apesi pedala de acceleratie, va dura ceva pana cand si motorul va reactiona.

Care sunt avantajele unui motor V6?

Astfel de motoare vin standard pe modele SUV sau pe masinile mai mari, care au nevoie (din cauza greutatii) de mai multa putere. Camionetele mai mari sunt echipate standard, din acelasi motiv, chiar cu motoare V8, V10 sau V12. Mai nou, si masinile sport vin standard cu motoare de mai mare putere, ca acestea.

In cazul unui motor V6 ai parte de o putere mai mare oricand ai nevoie. De aceea, acest gen de motor este potrivit unor modele care cara greutate mare sau sunt conduse in medii extreme. In acelasi timp, modelele in patru timpi cu turbosuflanta sunt mai noi pe piata auto, asa ca majoritatea proprietarilor de masini prefera varianta V6.

Care sunt dezavantajele unui motor V6?

Cel mai mare dezavantaj al unui motor V6 este eficienta consumului. Carburantul arde mai repede, iar eficienta scade in momentul in care trebuie alimentati sase cilindri in loc de patru. Un astfel de motor va avea timpi buni la acceleratia de la 0 la 100 de km/h, dar va pierde la capitolul distanta parcursa.

Cu toate acestea, exista versiuni ale motorului V6 cu cilindree variabila, care inchid unul sau trei cilindri, in functie de necesitate. Acestia pornesc in momentul in care este nevoie de ei, lucru care duce la ceva economie de combustibil.

Ce varianta de motor ar trebui sa aleg?

Sa luam un exemplu: sa zicem ca te afli in trafic, pe o autostrada, si conduci masina ta cu motor in patru cilindri cu 120 de km/h. Langa tine, o masina cu motor V6 merge cu aceeasi viteza. Ei bine, motorul masinii tale este supus unui stres mai mare si se va uza mai repede decat cel al unui model V6. De aceea, este imperativ sa intelegi la ce vei folosi masina, inainte de a o cumpara.

In cazul iti este necesara pentru naveta zilnica, un motor V6 inseamna cheltuieli suplimentare si va avea performante de care nu ai nevoie. In aceasta situatie, un motor in patru cilindri, cu sau fara turbosuflanta, este mai mult decat suficient. Daca, insa, conduci pe distante lungi si in medii ostile, varianta pe care trebuie sa o iei in calcul este o motorizare V6.

Ce mai trebuie sa intelegi este ca un motor in patru cilindri de 2.000 de cmc va consuma mai mult ulei decat unul V6 de 3.000 de cmc. De aici, putem trage concluzia ca nu doar cilindreea unui vehicul afecteaza consumul acestuia, ci si capacitatea motorului. Cu cat aceasta va fi mai mare, cu atat va creste si consumul (de carburant sau ulei). Pana la urma, alegerea iti apartine. Sfatul nostru este sa tii cont si de informatiile de mai sus.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CELE MAI SCUMPE 7 MASINI DIN ISTORIE
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter