Motorina speciala de iarna: necesitate sau moft?

Diesel Gas Pump

E iarna si temperaturile au scazut. Esti invadat de reclame care vorbesc despre carburanti speciali, mai exact motorina aditivata, pentru a nu avea probleme cu masina si cu pornirea indiferent de temperatura. Adevarul?

In primul rand trebuie sa stii ca indiferent de tipul motorinei, la baza este acelasi carburant. Cea de "inalta performanta" este doar aditivata suplimentar. Motorina despre care se spune ca rezista mai bine la frig are in compozitia sa un aditiv chimic, un fel de "antigel" menit sa scada temperatura la care combustibilul incepe sa devina solid.

Pentru o mai buna intelegere, motorina de calitate slaba, fara aditivi, are ca punct de solidificare temperatura de - 8,1 grade Celsius. Atunci, motorina se cristalizeaza din cauza parafinei din compozitie si se transforma initial intr-o substanta gelatinoasa, iar ulterior intr-una solida.

Citeste si: Cat de sigur este sa conduci o masina daca ai o janta crapata?

Sa nu uitam, insa, ca suntem in anul 2017, si ca orice motorina din ziua de azi are aditivi si nu va ingheta la temperaturi mai mari de -20 de grade, chiar si cea mai ieftina pe care o gasim la benzinarii.

Ar mai trebui sa stii si ca mai mult decat tipul motorinei, conteaza starea si vechimea automobilului tau. Masinile moderne pe motorina au sisteme speciale care previn inghetarea carburantului pe traseul de alimentare. E vorba de un pre-incalzitor care are ca scop fluidizarea carburantului, dar si o incalzire suplimentara si mai indelungata a bujiilor incandescente.

Asadar, cu cat masina este mai veche, cu atat sansele ca vreunul dintre aceste sisteme sa nu mai functioneze corespunzator sunt mai mari. In acest caz, degeaba folosesti motorina mai scumpa, daca de exemplu bujiile au mai multe depuneri si incalzirea camerei de ardere a motorului nu se mai face corespunzator.

Un lucru la fel de important care duce la probleme la pornirea masinii atunci cand afara este foarte frig este cantitatea de motorina din rezervor. Daca rezervorul este plin doar pe sfert, riscul de a avea probleme creste. De ce? Deoarece cu cat este mai putin carburant in rezervor, cu atat se raceste mai repede pe loc si in mers apare o diferenta de temperatura. Atunci cand oprim, diferenta de temperatura duce la condens, care intr-un final se transforma in apa. Aceasta se duce la fundul rezervorului, fiind mai grea decat motorina, iar daca ai putin carburant, apa va ajunge la pompa sau pe conducte si ingheata.

In concluzie: motorina speciala de iarna este o necesitate?

Depinde. Adica, nu este greu sa pui motorina cu un continut ridicat de aditivi, insa mai importanta decat combustibilul este starea masinii tale. Daca bujiile tale sunt ca noi, iar incalzitorul functioneaza corect, poti sa circuli fara emotii cu orice fel de carburant diesel.

Daca acestea nu functioneaza in parametrii optimi, degeaba pui motorina scumpa, nu faci altceva decat sa arunci banii pe "teava de esapament", iar masina va functiona tot rau.

Sfatul nostru este sa verifici bujiile si tot sistemul de alimentare, inclusiv incalzitorul, pompa de carburant si injectoarele, inainte sa te gandesti la motorina speciala de iarna.

Te-ar mai putea interesa:

Sonda Lambda: care este rolul ei intr-o masina si ce trebuie sa facem daca nu mai functioneaza!

Videoclipul zilei
INTRETINERE MASINA: CE SCHIMBAM SI LA CATI KM?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter