Motorul rotativ Wankel: cand a aparut si cum functioneaza!

Motor rotativ Wankel

Daca nu-ti spune nimic numele Wankel, inseamna ca trebuie sa citesti articolul pana la capat ca sa-ti dai seama ca iti este mai cunoscut decat ai putea crede.

Inainte de Wankel a exista un Millet. Felix Millet, mai exact, a fost primul care inventat motorul rotativ. Asta se intampla undeva in anul 1888, deci cu foarte mult timp inainte. O adevarata istorie.

In anul 1900, motorul rotativ al lui Felix Millet a fost montat pe o masina de catre Darracq si atunci a fost punctul in care s-au depistat problemele acestui tip de motor. Iata ca apare in povestea noastra si Wankel, cel despre care iti spuneam la inceput.

Citeste si: Twin Turbo si Bi Turbo: care sunt diferentele intre cele doua mecanisme care dau batai de cap multor soferi!

Felix Wankel a inventat un design special pentru acest tip de motor, iar in anul 1957 a scos la lumina o varianta mult mai evoluata a motorului rotativ. Acesta folosea un rotor care avea forma triunghiulara, rotatia sa avand loc intr-o carcasa ovala. Acest motor a fost modificat pentru a putea fi pus pe o masina de serie, iar brandul care a reusit sa faca asta a fost Mazda.

Anul 1967 este anul de lansare pentru modelul Cosmo Sport 110S care functiona pe baza unui motor rotativ construit din doua rotoare. Motorul avea o capacitate de 491 centimetri cubi si putea sa dezvolte o putere de 110 cai la o valoare de 7000 de rotatii pe minut.

Wankel a cizelat acest motor permitandu-i unei roti dintate sa se fixeze pe o coala de hartie. Dupa fixare a integrat o alta roata dintata, ceva mai mare decat prima, care avea dintii dispusi pe interior. Raportul de marime dintre cele doua era de 2:3. Dupa toate acestea, cu ajutorul unui creion a reusit sa ataseze un brat pe partea exterioara a rotii mari.

Originalitatea design-ului lui Wankel statea in roata dintata mica cu 20 de dinti si cea mare cu 30 de dinti. Raportul de rotatie intre rotor si ax era de 1:3. Daca axul central face 3000 de rotatii pe minut, rotorul cu forma triunghiulara reuseste sa ajunga la 1000 de rotatii pe minut.

Motorul lui Wankel are nevoie de patru timpi de functionare si se bazeaza pe acelasi sistem ca motorul cu pistoane. Diferenta dintre cele doua este ca rotorul central al motorului Wankel realizeaza cele patru cicluri de rotatie in interiorul unui locas oval.

In camera ovala, presiunea se aplica pe o parte a rotorului triunghiular care imparte interiorul blocului in trei camere functionale.

Motorul Wankel are o dimensiune destul de mica si o greutate scazuta. Plaja cuplului motor nu are variatiuni, deci este constanta indiferent de turatia motorului. Datorita structurii simple a motorului, fiabilitatea este mult mai ridicata, iar durata de viata mult mai mare.

Si pentru ca nu exista niciun lucru pe lumea asta care sa nu aiba dezavantaje, motorul rotativ Wankel prezinta un grad scazut de etanseizare a camerelor atunci cand rotorul isi face miscarea de rotatie, deci va exista foarte mult combustibil nears, iar consumul va fi foarte mare.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter