La ce folosesc curelele montate in fata motorului?

Curea auxiliara motor

Inca de la inceputuri, motoarele cu combustie folosesc curele si roti de transmisie pentru a dirija puterea catre componente cum sunt pompa de apa sau sistemul de aer conditionat. Desi tehnologiile au evoluat, curelele de transmisie continua sa fie importante pentru majoritatea masinilor, camioanelor sau modelelor SUV.

Chiar daca fiecare vehicul are sisteme de transmisie unice sau de diverse configuratii, in functie de motor, specialistii noteaza ca nu putem intalni decat doua tipuri de curele: auxiliare (sau curelele serpentina) si curele de transmisie.

Cureaua auxiliara, localizata in fata motorului, este extrem de importanta, de vreme ce controleaza multe functii diferite ale masinii. Ea se mai numeste curea serpentina, o porecla ceva mai misterioasa care inseamna fix acelasi lucru. Acest supranume vine de la faptul ca se incolaceste in jurul a diferite roti de transmisie, semanand cumva cu un sarpe. Asa cum spuneam, acest tip de curea actioneaza mai multe accesorii, printre care pompa de apa, ventilatorul radiatorului, alternatorul sau sistemul de aer conditionat.

Cureaua de transmisie este instalata in interiorul blocului motor si a fost gandita sa actioneze arborele cotit si arborele cu came, componente care, pe langa pistoane si valve, controleaza ritmul tuturor partilor in miscare ale motorului. In acest articol, noi ne vom opri cu mai multa atentie asupra curelei auxiliare.

Cum functioneaza cureaua auxiliara?

Aceasta curea inlocuieste un set de curele existente, la un moment dat, pe motoare. Modelele mai vechi aveau cate o curea pentru fiecare accesoriu. Problema aparuta in cazul acestor motoare era ca, daca se rupea o curea, trebuia sa le scoti pe toate pentru a o inlocui. Asta nu inseamna doar o pierdere de timp irecuperabila, dar si costuri mai mari pentru o operatiune care n-ar fi trebuit sa fie deloc complicata.

Intr-un astfel de moment, a aparut cureaua serpentina, o curea care sa controleze toate aceste componente. Aceasta curea este actionata de arborele cotit si se infasoara in jurul a mai multor roti de transmisie. Exista si modele de masini care mai pot avea curele speciale pentru unele accesorii, dar in mare parte, toate acestea sunt actionate de o singura curea.

Acest lucru reduce timpul aferent schimbarii acesteia si, la fel de important, reduce procesul de franare a motorului. Rezultatul final este un sistem mai eficient, care mentine operatiunile motorului la un nivel mai mult decat decent.

Cat rezista o curea auxiliara?

Sa nu uitam ca aceasta curea este actionata de fiecare data cand motorul functioneaza si aceasta operare constanta duce la uzura ei. Pe de alta parte, ca orice componenta de cauciuc din zona motorului, si aceasta curea este expusa temperaturilor foarte ridicate, lucru care duce, de asemenea, la o uzura mult mai rapida. Durata de viata a unei astfel de curele depinde, in cea mai mare parte, de materialul din care a fost creata. Modelele mai vechi rezista pana la aproximativ 80.000 de km, in timp ce versiunile moderne ajung si la 160.000 de km.

Pentru a te asigura ca nu ramai in mijlocul drumului, este extrem de important sa urmezi toate reviziile periodice si sa inspectezi aceasta curea de cate ori schimbi uleiul sau filtrul de ulei. Poate n-ar fi rau sa faci acelasi lucru si cand verifici radiatorul sau sistemul de racire. Daca aceasta se rupe, vei descoperi ca experienta la volan se schimba. Fara cureaua auxiliara, servodirectia, aerul conditionat sau alternatorul nu vor functiona. Mai mult, masina se va supraincalzi, din cauza faptului ca nu va functiona pompa de apa, asa ca nu mai ramane decat un mic pas pana la clacarea ireversibila a motorului.

Atentie! Ori de cate ori inlocuiesti cureaua auxiliara, este recomandat sa schimbi si rotile de transmisie, dar si intinzatorul. Aceasta operatiune trebuie sa fie executata de un profesionist, asa ca nu ezita sa apelezi la un mecanic auto si nu uita: inlocuieste cureaua auxiliara cu una recomandata de producator.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
OFF-ROAD: 6 SFATURI PENTRU A CONDUCE IN SIGURANTA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter