Motoarele Honda VTEC Turbo sunt o evolutie fireasca

Motor Honda VTEC Turbo

Si pe care noi am primit-o cu bratele deschise! Avand in vedere ca zilnic poti zari in trafic din ce in ce mai mult modele ale producatorului japonez, ne-am gandit c-ar fi oportun sa discutam despre noile motoare Honda VTEC Turbo de 1 litru, 1,5 litri si 2 litri.

Am avut pana acum bucuria de a testa mai multe masini ale producatorului japonez. Am primit, asadar, avantajul de a le cunoaste mai bine si de a le putea intelege in profunzime. Intrand in contact cu ele pe perioade mai lungi de timp am putut observa si aspecte pozitive, dar si laturi care erau mai putin favorabile. Fiindca in testele pe care le realizez nu intru in detalii foarte amanuntite legate de motoarele Honda si, in mod special, de noile unitati turbo, am hotarat ca cea mai buna metoda de a le explica celor interesati de aceasta marca este printr-un articol separat care trateaza acest subiect.

In primul rand, e bine sa stim ca Honda nu se limiteaza doar la a produce masini si motociclete. Compania este implicata in nenumarate proiecte de cercetare si productie. Acestia fac chiar si avioane! Aspectul acesta e important pentru cei care au avut pana acum probleme cu fiabilitatea unor anumite tipuri de masini. Honda reuseste sa iti insufle de la bun inceput un lucru important: sunt capabili sa faca lucruri care dainuie in timp. Stim cat de relevant este acest lucru pentru linistea personala si, mai ales, pentru propriul portofel.

Un alt aspect care merita luat in calcul este legat si de faptul ca Honda are clienti multumiti de masinile lor vechi. La testul cu noul CR-V au fost foarte multi dintre voi care si-au exprimat dezamagirea cu privire la motorul VTEC turbo de 1,5 litri. Lucrul acesta a fost un alt factor care a determinat aparitia acestui articol, desi am spus ca motorul face fata cu brio aproximativ tuturor provocarilor la care-l supui.

Sa nu uitam ca setea de a progresa se vede si prin faptul ca Honda va lansa in curand propriul lor model electric. Din start, exista cateva motive pentru care marca japoneza devine atragatoare.

In al doilea rand, trebuie sa intelegem cum functioneaza un motor turbo. Imagineaza-ti ca motorul e o pompa mare. Inghite aer si combustibil, realizeaza compresia si, finalmente, combustia. Apoi, in functie de ce evacuare ai, primesti si zgomotul aferent. Ca sa ai o putere mai mare, evident, trebuie sa consumi mai mult combustibil si, mai important, cat mai repede cu putinta. Dar fara mai mult aer care sa intre in motor, vei consuma acel combustibil in plus degeaba. Un cilindru al unui motor este limitat de marimea sa, asadar va prelua o cantitate predeterminata de aer care va ramane asa pentru toata durata de viata a motorului. De fiecare data cand inginerii au avut nevoie de mai multe putere, au creat cilindri mai mari. Asa au aparut acele motoare istorice uriase care pareau ca pot sa traga sute de tone. In 1905, elvetianul Alfred Buchi gasit o solutie pentru ca motoarele puternice sa nu mai semene cu dinozauri. Acesta s-a folosit de gazele de esapament ale unui motor pe care le-a facut sa alimenteze un compresor care introducea aer mai dens in camera de combustie. Mai mult aer a insemnat ca mai mult combustibil a putut fi ars eficient si rapid producand mai multa putere fara ca marimea motorului sa fie cat o Honda Jazz. Asa sunt si motoarele turbo din prezent (care folosesc si radiatoare pentru a face aerul si mai dens!), doar ca tehnologia a mai avansat si le-a facut mai sigure, mai fiabile. Asta ar fi explicatia cea mai simpla posibila.

VTEC Turbo FTW!

In al treilea rand, motoarele Honda VTEC Turbo vin ca raspuns la cerintele de emisii din ce in ce mai mici, la taxele din ce in ce mai mari pentru motoarele cu o cilindree mari si incearca sa ii multumeasca si pe cei mai pretentiosi dintre noi, adica pe aceia care vor taxe mici, consum mic si putere. Nu e chiar usor de facut acest lucru. Honda, insa, a gasit solutia ideala prin noile motoare introduse pe piata europeana.

Modelele Civic vin cu urmatoarele optiuni de motoare VTEC turbo:

  • 1 litru, 3 cilindri, 129 CP
  • 1,5 litri, 4 cilindri, 182 CP
  • 2 litri, 4 cilindri, 320 CP

 

Este pentru prima data cand motoarele VTEC turbo de 1 litru si 1,5 litri sunt introduse pe piata europeana. Producatorul japonez spune ca accentul a fost pus pe oferirea de performante la cel mai inalt nivel posibil. Honda vrea, in prima instanta, ca dinamicitatea sa fie primordiala in filosofia de creare a acestor motoare pentru ca modelele Civic sa pastreze acea caracteristica unica pe care o ofera aceste masini: sentimentul ca ai in maini o fiinta completa devotata tie.

Intregul sistem de propulsie dezvoltat pentru noile modele Civic se bazeaza pe datele obtinute pana acum din existenta pe piata a motorului VTEC turbo de 2 litri care insufla viata in Type-R si din noile tehnologii testate cu succes. Asadar, Honda a avut la dispozitie suficient timp pentru a-si strange feedback-ul obtinut de la clienti si sa realizeze motoare care vor intampina fara probleme tot felul de provocari, cum ar fi propulsarea unui CR-V 4x4 de la 0 la 100 km/h. Motoarele de 1 litri si 1,5 litri sunt direct legate de fratele mai mare de 2 litri. Acestea impartasesc aceleasi tehnologii care favorizeaza eficienta si puterea, unele dintre ele avand chiar pedigree de curse!

Prin injectie directa, un turbo mono-scroll care poate actiona de la turatii minime (low-inertia), o supapa de descarcare electrica, Intelligent-Variable Timing si Lift Electronic Control (i-VTEC) plus Dual-Variable Timing Control Honda reuseste sa produca o putere aproape neasteptata prin motoarele sale turbo. Motoarele de 1 litru si 1,5 litri VTEC turbo produc aproximativ aceeasi putere cu motoare de 2 litri sau 2,5 litri de acum 6-8 ani. Evolutia e clara. Bineinteles, in tot acest efort s-a urmarit si respectarea standardelor europene de poluare, asadar toate unitatile de putere japoneze de care am amintit aici respecta standardele de poluare Euro 6.

Comparand motoarele VTEC turbo ale Honda cu altele de pe piata europeana observam un lucru important: unitatea turbo folosita de japonezi este mai compacta, cu o turbina care are un diametru mai mic. Acest lucru este esential pentru un timp de raspuns cat mai mic atunci cand apesi pedala la podea. Practic, vei primi cantitatea de putere dorita de fiecare data cand ii ceri asta. In plus, prin supapa de descarcare controlata electronic presiunea aerului poate fi controlata cu precizie pentru a-l mentine in circuit cand e nevoie si pentru a-l elibera atunci cand ridici piciorul de pe acceleratie.

Motorul VTEC turbo de 1 litru iti ofera un cuplu generos la turatii mai mici pentru ca lipsa de putere sa nu fie niciodata o problema si este chiar mai eficient ca predecesorul de 1,8 litri care a putut fi gasit pe fosta generatie de Civic. Desi o cutie manuala este disponibila, motorul de 1 litru functioneaza impecabil cu CVT-ul realizat pentru a maximiza toate performantele posibile oferite de aceasta unitate de putere. Astfel, intre 1700 rpm si 4500 rpm ai acces la 180 de Nm, puterea maxima de 129 de CP fiind atinsa la 5500 rpm. Consumul in urma testelor WLTP? Ei bine, doar 3,9 litri/100 km. In realitatea valoare aceasta va creste, clar. Este, insa, o performanta care se adapteaza nevoilor din prezent si creioneaza un compromis aproape ideal.

Motorul VTEC turbo de 1,5 litri ofera o performanta mai generoasa, avand in vedere ca are un cilindru in plus. Cu 53 de CP in plus fata de motorul de 1 litru, obtii performante suficiente pentru a traversa rapid mediul urban si un consum de doar 5,8 litri/100km. In plus, cand vine vorba de coasting pe autostrada, vei fi mult mai linistit daca va trebui sa faci o depasire stiind ca ai o mica rezerva de putere disponibila.

Motorul meu preferat este de departe cel de doi litri pe care il gasim pe noul Civic Type-R. Este, pur si simplu, impresionant. Ai 320 de CP la dispozitie pe puntea fata, o cutie manuala cu o cursa scurta si mii de posibilitati care iti pot aduce un zambet larg cu fiecare apasare a acceleratiei. Pe langa testul facut de mine care a creat un loc pentru Type-R in inima mea, masina asta a reusit chiar sa bata si un nou record la Silverstone.

In al patrulea rand, toate eforturile depuse pentru a realiza noile motoare VTEC turbo sunt demne de aprecierea noastra. De la pistonii usori care asigura o operare eficienta si cu un minim de zgomot a motorului pana la noul sistem de accelerare care foloseste sisteme electronice pentru a asigura un raspuns cat mai rapid al motorului, Honda a vrut ca prin aceste motoare turbo sa ne demonstreze ca o cilindree mica nu inseamna neaparat ca trebuie sa te multumesti cu o putere insuficienta.

Viata iti este facuta mult mai usoara si de tehnologii precum EDDB, care creste automat turatiile motorului in momentul in care masina sesizeaza ca aplici frana cu putere, ca decelerezi sau ca acum urmeaza sa cobori o serpentina.

Spiritul de copil iti este intretinut de lucruri precum masurarea nivelului de boost disponibil prin afisajele sport disponibile pe noile Civic.

Finalmente, intelegem doua lucruri care conteaza pentru noi, consumatorii:

  • motoarele mici sunt din ce in ce mai eficiente si ofera un raport putere-marime neasteptat de bun
  • consumul reuseste sa fie pastrat la un nivel neasteptat de mic pentru motoarele VTEC turbo

 

Mai ramane un singur lucru de vazut si demonstrat: fiabilitatea. Mi-ar placea sa va pot arata cum e sa ai un CR-V 4x4 turbo pentru mai mult de o luna si, eventual, sa va relatez si experienta din service. Transparent de acest fel devine un lucru extrem de apreciat de clienti si dorit de cei care planuiesc sa devina clienti ai unei marci auto.

Nu uita sa afli ce inseamna Honda Sensing si Honda Connect! Aceste informatii iti vor fi extrem de utile pentru a lua decizia corecta, cand vine vorba de o noua achizitie.

Pe curand!

 

Newsletter

Whatsapp