Care sunt diferentele dintre motoarele diesel si cele pe benzina?

Petrol vs Diesel Engine

Desi cele mai noi variante de combustibili (printre care si gazul natural) sau versiunile hibrid-electrice ale masinilor sunt din ce ince mai populare, cele mai multe multe motoare cu combustie interna vandute in acest moment sunt cele alimentate de benzina sau motorina.

Poate ca diferentele chimice dintre aceste doua tipuri de carburanti sunt semnificative, dar felul in care motorul se foloseste de combustibili este destul de similar.

Haideti, mai bine, sa aflam impreuna care sunt diferentele si similaritatile intre aceste doua tipuri de combustibili.

Care este diferenta dintre benzina si motorina?

Atat benzina cat si motorina sunt extrase din petrol, dar au metode diferite de rafinare. Mai exact, este vorba despre moleculele de carbon din care acestea sunt compuse, care au valori, in cazul benzinei, cuprinse intre C-1 si C-13. In timpul combustiei, benzina este combinata cu aerul pentru a crea vapori care, aprinsi, produc putere. In timpul acestui proces, moleculele mai mari de carbon (de la C-11 la C-13) sunt mai greu de ars, motiv pentru care doar 80% din carburant este ars in camera de combustie la prima incercare.

Carburantul diesel este mai putin rafinat, cu valori ale moleculelor de carbon intre C-1 si C-25. Datorita complexitatii chimice, motoarele au nevoie de mai multa compresie, de scanteie si de caldura pentru a arde moleculele mai mari in camera de combustie. Ce nu se arde este eliminat prin sistemul de evacuare, sub forma de "fum negru". Din fericire, tehnologiile diesel au fost imbunatatite in ultima perioada, asa ca au devenit prietene cu mediul si nu mai elimina atat de multe emisii nocive.

Cele doua tipuri de motoare sunt foarte asemenatoare

De fapt, cele doua tipuri de motoare, cel pe benzina sau cel diesel, sunt mult mai asemanatoare decat am putea crede. Ambele sunt motoare cu combustie interna, care transforma, prin combustie controlata, carburantii in energie.

Mai mult, acesti combustibili sunt amestecati cu aerul in ambele tipuri de motoare, iar acest amestec tebuie aprins pentru a porni arderile necesare puterii.

Ambele motoare folosesc sisteme de control ale emisiilor, dar si injectia de combustibil ca sursa principala de alimentare. Multe dintre motoarele diesel mai folosesc turbocompresoare, care forteaza mai mult aer in camera de combustie si ajuta la procesul de ardere.

Care sunt diferentele dintre cele doua tipuri de motoare?

Diferenta principala dintre cele doua tipuri de motoare tine de modul in care este aprins combustibilul. Intr-un motor pe benzina, amestecul aer-benzina intra in compresie la un moment dat, intr-un ciclu, chiar inainte ca pistonul sa se apropie de bujie. Aceasta aprinde amestecul, punand in miscare atat pistonul, cat si trenul de rulare.

La un motor diesel, acest amestec intra in compresie mai devreme, in procesul de combustie, care produce destula caldura pentru a aprinde carburantul. Din aceasta cauza, motoarele diesel nu au nevoie de bujii, iar termenul folosit este aprindere prin combustie. Motoarele diesel in asa fel construite incat acesta este modul lor normal de operare.

O alta diferenta importanta intre cele doua tipuri de motoare tine de putere si forta, zona in care acestea difera esential, in functie de scopul masinii. Motoarele diesel produc mai multa forta, motiv pentru care sunt utile in special atunci cand e vorba de greutati mari, in timp ce motoarele pe benzina au mai multi cai putere, astfel ca vor avea mai multe rotatii, motiv pentru care acceleratia si viteza au valori mai mari.

In mod normal, un producator auto ofera ambele tipuri de motorizare pe masinile sale. Acestea se vor conduce diferit si vor avea performante diferite, in functie de specificatiile producatorului, asa ca e mai bine sa compari detaliile si sa incerci un test drive doar in momentul in care ai decis ce varianta sa alegi.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
OFF-ROAD: 6 SFATURI PENTRU A CONDUCE IN SIGURANTA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter