Distributie pe lant sau curea? Care este alegerea cea mai buna?

Distributie lant masina

Asa cum stim, orice automobil are un motor care, printre numeroasele piese componente, functioneaza cu ajutorul unei curele sau lant de distributie.

Ce inseamna asta? Lantul sau cureaua de distributie este piesa componenta a motorului care are rolul de a sincroniza vilbrochenul cu axele cu came.

Ce este vilbrochen-ul? In vorbirea populara: arbore cotit. Pe scurt, acesta transforma miscarea rectilinie a pistonului in miscarea de rotatie. Alternativ, vilbrochen-un trasmite miscarea de rotatie la biela, compresoare cu piston si pompe cu piston.

Inca de la inceputul fabricarii motoarelor cu ardere interna, acestea au functionat cu un lant de distributie. Asa cum am mentionat mai sus, aceasta are rol de sincronizare, iar denumirea deriva din capacitatea lantului de a distribui rotatia de la vilbrochen (arbore cotit) la axele cu came.

Citeste si: Ce este supapa EGR, de ce este importanta pentru masina ta si cand trebuie schimbata?

Cativa dintre noi am asistat la schimbarea lantului/curelei de distributie si probabil am auzit termenul: pune-o la punct! Exact sincronizarea despre care vorbeam a arborelui cotit cu pozitia axei cu came intr-o pozitie care sa faciliteze aprinderea.

Un istoric scurt despre aceaste piese ne propulseaza in sfera intrebarilor prin avantajele si dezavantajele pe care le ofera. Asadar, in anii 1890, lanturile formau piesa componenta care asigura distributia.

A fost nevoie de inca 70 de ani ca americanii de la Pontiac sa iasa din tipar si sa foloseasca, pentru un motor cu sase cilindri, cureaua de cauciuc in detrimentul lantului clasic. DE CE? In continuare, va voi prezenta avantajele si dezavantajele pe care le ofera aceste piese.

 

 

1. Avantajele/dezavantajele curelelor de distributie

Financiar vorbind si cel mai important, aceasta este mult mai ieftina decat lantul. Totusi, lantul este din inox si de o complexitate ampla fata de curea care este o bucata de cauciuc, ce-i drept, bine tratata.
De mentionat este faptul ca lantul nu necesita inlocuire ca in cazul curelei care se slabeste odata cu trecerea timpului.

Zgomotul redus este un alt avantaj al curelelor de distributie, incat elementele metalice ale motorului (pinioane, role, etc.) nu intra in contact direct cu un alt metal, ca in cazul lantului, ci invarte usor rolele cu rulmenti. Atfel, au aparut propulsoare mari, dotate cu 8 sau chiar 12 cilindri, capabile sa ofere performante ridicate fara vibratii suplimentare la relanti.

Mai tarziu, in anii 1990, cureaua pierde teren in fata lantului care a fost bine promovat de brandurile germane, fiind folosit pe toate modelele, inclusiv pe cele de capacitate cilindrica mica.

2. Avantajele/dezavantajele lantului de distributie

Autonomia si numarul ridicat de kilometri parcursi. Cu totii stim ca o curea de distributie trebuie schimbata la aproximativ 100.000 de kilometri spre deosebire de lant cu care putem circula lejer aproximativ 300.000 de kilometri.

Lantul nu depinde de pompa de apa, care in cazul distributiei pe curea necesita inlocuire odata cu aceasta.

Spre deosebire de lant, la ruperea curelei de distributie sunt constatate avantaje datorita faptului ca aceasta este usoara, din cauciuc si nu produce pagume majore motorului. In cazul lantului, fiind o piesa metalica, grea, acesta poate sparge blocul motor, chiuloasa si chiar indoirea arborelui cotit, motiv pentru care, vom avea nevoie de un motor complet nou.

Asadar, nu va voi influenta prin evidentierea uneia dintre cele doua tipuri de distributie, ci va voi lasa sa reflectati asupra avantajelor si dezavantajelor pe care acestea le ofera.
Singurul pont pe care vi-l pot da este referitor la numarul de kilometri. Daca vei dori sa mergi sute de mii pe an, rentabil ar fi lantul, daca esti un sofer de week-end sau ceva mai mult si vei parcurge aproximativ 15 mii de kilometri pe an, alege cureaua.

Te-ar mai putea interesa:

Turbina sau turbocompresorul: de ce se uzeaza si cum pot avea grija de ea?

Tu stii care este uleiul de motor pe care trebuie sa-l folosesti? Iata ce trebuie sa iei in considerare!

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter