Cum se produce, de fapt, regenerarea filtrului de particule

De multe ori am auzit despre regenerarea filtrului de particule, insa nu multi proprietari de masini diesel stiu exact ce inseamna aceasta operatiune. Afla cum se produce si ce este, de fapt, regenerarea filtrului de particule.

Cum se produce, de fapt, regenerarea filtrului de particule

Regenerarea filtrului da multe batai de cap soferilor de masini diesel, insa nu multi stiu ce inseamna acest lucru. Iata ce este si cum se produce, de fapt, regenerarea filtrului de particule la automobilele cu motoare diesel.

Ce este filtrul de particule (DPF)?

Filtrul de particule sau DPF (diesel particulate filter) este un dispozitiv care are rolul de a filtra particulele de pana la 0.01 μm emise de un motor diesel. In functie de modelul de masina pe care il conduci, filtrul de particule este montat inainte sau dupa catalizator, dar mai sunt modele de masini care vin cu filtrul montat intre doua catalizatoare.

Citeste si: Ce este EGR-ul si cand trebuie schimbat?

Primele motoare diesel care au fost echipate cu filtru de particule au fost cele cu norma de poluare Euro 4, iar odata cu normele de poluare Euro 5, DPF a fost obligatoriu pentru masinile pe motorina.

In acest moment, exista doua tipuri de filtre de particule, cele uscate sau cele pe baza de aditiv (AdBlue sau Eolys). Trebuie sa stii ca durata de viata a unui filtru de particule este de pana la 250.000 km, insa de obicei aceasta depinde de tipul de combustibil utilizat, de zona in care locuiesti (poluare), dar si de celelalte componente ale motorului ori de probleme valva EGR.

Ce este regenerarea filtrului de particule si cum se produce?

Principala problema a automobilelor echipate cu filtru de particule (DPF) este infundarea acestuia. Asta se intampla pentru ca, de obicei, automobilele sunt conduse mai mult in mediul urban. Motorul nu ajunge mereu la temperatura optima de functionare, viteza de deplasare a vehiculului este scazuta, iar numarul de turatii este si el redus. Drept urmare, filtrul de particule se infunda.

Regenerarea filtrului de particule consta in arderea particulelor care s-au acumulat in filtru intr-o anumita perioada, pentru a evita infundarea acestuia. Daca inca nu stiai, infundarea filtrului de particule poate duce la defectarea motorului, iar costurile nu sunt deloc mici. Regenerarea DPF are loc la temperaturi inalte, pentru ca particulele din filtru sa fie arse complet.

Exista doua tipuri de regenerare, activa si pasiva. Cea pasiva are loc, de obicei, in mediul extraurban (drum intins), atunci cand masina atinge viteze mai mari. Daca iti conduci masina doar in oras, atunci computerul de bord (ECU) va actiona automat si va ridica temperatura gazelor de evacuare, pentru a incepe procesul de curatare. Acesta dureaza intre 10 si 15 minute. ECU va regla amestecul de combustibil, astfel incat temperatura filtrului de particule creste, ceea ce duce la curatarea particulelor acumulate in filtru.

Daca o sa conduci masina doar in oras si faci drumuri scurte cu masina, ai sanse ca la un moment dat sa se infunde filtrul de particule, asa ca martorul DPF se va aprinde in bord. Drept urmare, va fi nevoie sa scoti masina din oras si sa o conduci la drum intins, cu o viteza constanta, timp de 10-15 minute.

Atunci cand nu acorzi atentie acestei operatiuni, va trebui sa te duci cu masina la service pentru o curatare sau chiar o inlocuire. Iar un filtru de particule nu este deloc ieftin!

Alte recomandari Cars.ro
Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter