Cum sa-ti pregatesti mai bine masina pentru iarna?

Skoda Octavia RS Foam

Conditiile de iarna sunt vinovate pentru multe din problemele masinii tale. Asta nu inseamna ca nu exista modalitati de te pregati pentru sezonul rece, inainte de prima ninsoare.

Pregatirea unei masini pentru iarna nu este un proces dificil. Inseamna schimbarea lichidului de parbriz, verificarea pneurilor sau, foarte important, un rezervor intotdeauna aproape plin.

Fa aceste lucruri si iti promitem ca vei dormi mai linistit noaptea. Bine, mai sunt si altele. Iata-le adunate mai jos!

Pregatirea exteriorului masinii

1. Inlocuieste lichidul si lamele stergatoarelor de parbriz. O proasta vizibilitate este foarte periculoasa iarna, asa ca e important sa verifici starea stergatoarele de parbriz. Vechile lame ar putea fi crapate, deteriorate sau nu ar putea face fata sezonului rece. Mai tii minte? Vorbeam despre asta: in mod normal, lamele trebuie schimbate cel putin o data pe an. Daca nu e cazul poti, eventual, cumpara lame speciale de iarna. Completeaza lichidul de parbriz, eventual inlocuieste-l daca nu crezi ca va face fata.

2. Verifica cu atentie anvelopele. E important ca toate pneurile sa aiba presiunea corecta, altfel vei avea probleme de directie si vor fi predispuse la alunecare pe gheata. Presiunea anvelopelor este afectata si de temperatura de afara, asa ca nu strica sa le verifici periodic. Daca nu stii care ar trebui sa fie presiunea corecta a unui cauciuc, vei gasi informatii despre asta pe latura interioara a usii soferului. Dupa ce ai verificat presiunea, e la fel de important sa le verifici uzura. E nevoie sa le schimbi? Fa asta inainte de venirea anotimpului rece.

3. Aplica un strat de ceara pe toata suprafata masinii. O suprafata ceruita respinge zapada, noroiul sau, dupa cazuri, sarea. Mai mult, va proteja vopseaua si va arata frumos. Inainte de aplicare cerii, spala masina cu atentie. Incearca sa faci asta inante de prima zapada si nu evita partile ascunse ochilor. Daca tot esti la acest capitol, nu strica nici o curatare interioara temeinica. Poti, deasemeni, schimba mocheta masinii cu ceva mai rezistent la apa.

4. Verifica luminile. Asa cum spuneam mai sus, o vizibilitate buna poate face diferenta dintre viata si moarte. Nu e important doar sa vezi, ci si sa fii vazut. Roaga pe cineva sa te ajute sa faci aceasta verificare: faruri, stopuri, lumini de ceata sau semnalizatoare. Retine ca luminile consuma mai mult pe timp de iarna, din cauza zilelor mai scurte.

Pregatirea partilor mecanice ale masinii

1. Schimba uleiul de motor. In asteptarea anotimpului rece, e esential sa verifici uleiul de la motor si sa decizi daca e o idee buna sa-l schimbi sau nu. Temperaturile scazute modifica nivelul lui de vascozitate, uleiul se va scurge mai incet si nu va mai lubrifia motorul asa cum trebuie, lucru care duce la supraincalzire sau imposibilitatea de a porni masina. De aceea, schimbarea uleiului cu unul de vascozitate scazuta este esentiala iarna. Daca nu stii ce tip de ulei trebuie sa folosesti, verifica in cartea tehnica a masinii.

Sfat: Nu uita ca uleiul trebuie oricum schimbat la 4.800 - 5.000 de km, sau o data la trei luni.

2. Verifica curelele si furtunurile. Acestea sunt percepute ca fiind "consumabile" si se uzeaza mult mai usor pe timp de iarna. Daca esti departe de momentul reviziei (cand, de obicei, sunt schimbate multe dintre ele), nu e o idee rea sa le verifici de unul singur si sa le inlocuiesti pe cele cu probleme.

3. Inlocuieste lichidul de racire. Vechiul lichid trebuie sa fie inlocuit de unul anti-inghet. E foarte important ca motorul sa contina amestecul potrivit: 60% antigel, 40% apa. Poti gasi sticle de amestec deja imbuteliate pentru conditii de iarna. Daca nu te descurci cu amestecul sau nu stii daca l-ai facut bine, mergi la un mecanic.

4. Verifica sistemul de tractiune integrala (acolo unde e cazul). Daca masina ta este echipata 4x4, verifica daca acesta functioneaza corect. Mai ales daca nu l-ai mai folosit de iarna trecuta. Pentru verificare, mergi la un mecanic.

5. Verifica bateria. Este esential ca aceasta sa fie intr-o stare buna. Nu uita, la temperaturi scazute, o baterie are nevoie de mai mult timp pentru a genera putere, iar motorul are nevoie de putere pentru a porni. Verifica varsta bateriei (ciclul de viata este undeva intre 3 si 5 ani) si schimb-o daca nu mai are mult. Chiar daca nu e cazul sa o schimbi, controleaza nivelul de coroziune sau conexiunile. O ultima dar esentiala verificare este cea a nivelului lichidului dintr-o baterie. Daca acesta este scazut, completeaza cu apa distilata. (In masinile noi, bateria este sigilata, asa ca o astfel de verificare nu este posibila.)

6. Verifica instalatiile de dezghet si de incalzire. Ambele sunt esentiale pe timp de iarna, asa ca e important sa verifici daca functioneaza in parametri. Daca sistemul de dezghet nu functioneaza corect, nu vei putea vedea nimic prin parbriz sau luneta. Apeleaza la un mecanic. In ceea ce priveste instalatia de incalzire, iti vei da seama daca functioneaza sau nu imediat ce temperaturile vor scadea. Retine! Daca ti-e prea frig in timp ce conduci, inseamna ca pierzi din mobilitate si din atentie. Sa nu mai vorbim despre situatiile in care instalatia de incalzire te poate salva daca ramai blocat undeva.

Fii pregatit pentru orice, in orice moment

1. Asigura-te ca ai, in portbagaj, un cauciuc de rezerva in stare buna. Nu poti sa stii cand vei avea nevoie de el. Acesta trebuie verificat periodic. Acelasi lucru se aplica si trusei de schimb (cric, chei etc).

2. Nivelul carburantului nu trebui sa coboare sub jumatate. Acesta e nivelul minim pentru a te asigura ca liniile de carburant nu vor ingheta. Va fi util si daca vei ramane blocat undeva, in frig si zapada.

3. Pregateste un "pachet pentru urgente". Noua ni se pare o idee senzationala. Sa-l ai tot timpul in portbagaj, pentru situatii neprevazute. Acesta ar trebui sa contina, printre altele: bocanci, manusi, caciuli, paturi, raclete, lichid de degivrare, lanterna, sare, cabluri de curent, o trusa de prim ajutor, rachete de semnalizare, sticle cu lichid de racire sau spalare, un aparat de radio, etc. Ai mai putea include si ceva mancare neperisabila, sau o sticla de apa. Nu uita sa ai intotdeauna la tine un incarcator auto pentru telefon.

4. Cumpara cauciucuri de iarna. Trebuie, neaparat, sa iei in calcul si aceasta solutie, mai ales daca locuiesti intr-o zona acoperita de zapada sau gheata toata iarna. Cauciucurile de iarna sunt mai moi si mai maleabile, au alta forma si ofera o tractiune mult mai buna pe zapada sau gheata.
Nu strica sa aveti la voi o bucata plata de lemn sau un covoras textil, v-ar putea fi de ajutor in caz de inzapezire.

5. Fii pregatit pentru cele mai rele cazuri. In ciuda eforturilor tale de a pregati masina pentru iarna, ramai blocat undeva, in zapada. E important sa stii ce trebuie sa faci intr-o astfel de situatie. In primul rand, nu parasi masina decat in cazul in care stii unde te afli. Daca nu, eventual, aprinde doua rachete de semnalizare, cate una pe fiecare a masinii, pentru a stii unde sa te intorci. E la fel de important sa-ti pastrezi temperatura corporala la niveluri normale, asa ca imbraca tot ce ai sau infofoleste-te in paturi. Daca mai ai carburant, foloseste radiatorul masinii 10 minute in fiecare ora. Chiar daca afara e frig, ar fi bine sa tii macar o fereastra crapata pentru a nu permite inghetarea completa a masinii. Nu in ultimul rand, nu uita sa te hidratezi corespunzator.

Sfaturi:
- Ai intotdeauna, in portbagaj, iarna, sare sau nisip. Daca ramai blocat in zapada, te pot ajuta sa maresti nivelul de aderenta al pneurilor.
- Respecta legile tarii in care afli. Unele state declara obligatorii cauciucurile de iarna sau lanturile pentru pneuri.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CE NOUTATI ADUCE BMW SERIA 4 COUPE (G22)
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter