Afla cum poti face motorul diesel sa sune ca un V8 pe benzina

BMW Seria 3 In Car Style V8 Module

Sunetele de esapament false. Poate cea mai serioasa crima din lumea auto, dupa gurile de aerisire false, discurile de frana false, emblemele de performanta false sau sunetele turbo de aceeasi natura. Bine, poate nu e o chestiune imorala, dar de ce exista? Mai important, poti monta singur asa ceva pe masina ta, fara ajutorul unui specialist?

Aceste sunete false sunt foarte la moda printre producatorii auto ai momentului. Totul a inceput atunci cand masinile sport au evoluat, iar motoarele au devenit mai silentioase. Clientii care au cerut acest lucru (in special pentru confort) s-au declarat multumiti, dar entuziastii se incrunta atunci cand aud de masini sport silentioase.

Moda micsorarii si adaugarii unei turbosuflante la modelele sport a dus la scaderea dramatica a nivelului de zgomot, iar legile le-au transformat in masini mult mai silentioase decat suratele lor din trecut. Din acest motiv, producatorii au decis, fara sa intre in conflict cu legea, sa nu-i abandoneze pe adevaratii pasionati de zgomotele unui motor sport. Solutia? Sisteme care redau sunetele unui astfel de motor.

Sa luam un exemplu: la BMW M5 F10, sistemul de sunet reda o inregistrare de inalta calitate a motorului direct in boxe. In momentul lansarii, inginerii BMW au explicat ca soferul este cel care hotaraste tonul acestei inregistrari. Pana la urma, ideea a prins si la alti producatori.

Grupul Volkswagen foloseste un sistem diferit. Pe Volkswagen Golf GTI, GLi, si pe Beetle Turbo, o boxa dedicata, plasata langa schimbatorul de viteze, reda sunetul distinct al admisiei. Pe modelele Porsche 911 si Panamera GTS, un canal acustic special reda, la apasarea butonului Sport, acelasi sunet, pe care il amplifica pe masura ce motorul este accelerat.

Din pacate, motoarele diesel, cu cateva exceptii, nu s-au bucurat de aceeasi atentie. In cazul marcii Audi, pe lista optionalelor, la anumite modele, exista si un amplificator al sunetului emis de motor. Acesta reda zgomotele produse de modelele sport TDI. Motoarele V6 bi-turbo ale producatorului de la Ingolstadt vin echipate standard cu acest echipament, numit Audi Active Sound.

Ce nu stiu multi dintre soferi este ca exista, pe piata, si aplicatii pentru asa ceva. In acest material vom incerca sa vorbim despre sistemele de acest gen specializate, nu despre cele conventionale.

De vreme ce montarea unui esapament sport nu rezolva problema, cei care-si doresc un sunet diferit pentru motorul unei masini personale au ales solutii specializate. Exista pe piata si versiuni de esapamente create special pentru motoarele diesel, dar proprietarii au optat pentru solutiile gandite pentru cei care-si doresc mai mult decat zgomotele de la teava de esapament.

Am gasit, in Germania, cateva companii care ofera astfel de servicii. Specialitatea lor este livrarea unor solutii pentru motoarele diesel, solutii care creeza moduri diverse de sunete, toate plecand de la ideea unui motor V8.

Unul dintre aceste moduri este cel "normal" sau standard, gandit pentru soferii care nu-si doresc o masina mai zgomotoasa decat in mod normal. Celelalte moduri sunt activate fie prin accelerarea masinii, fie printr-un buton care comanda modul sport. Imediat ce acest buton este apasat, esapamentul masinii reproduce sunetele unui astfel de model.

O alta companie, tot din Germania, numita "In car style", a creat un sistem numit "Modulul de sunet V8". In acest moment, sistemul este valabil pentru toate modelele BMW, dar producatorul sustine ca poate fi instalat, la cerere, si pe alte marci. "Modulul de sunet V8" functioneaza atat pe un motor diesel cat si pe unul pe benzina, si reprezinta solutia completa pentru un sunet cat mai placut al masinii tale.

"Modulul de sunet V8" contine un un esapament din otel inoxidabil prevazut cu doua tobe. Daca urmaresti traseul esapamentului, dupa cele doua tobe vei descoperi un dispozitiv (tot din otel ioxidabil) care nu este conectat la fluxul de evacuare. Acesta este "modulul de sunet", o camera de rezonanta creata pentru a imita, cu ajutor electronic, sunetul unui motor V8.

Eberspächer, o companie germana care a devenit furnizorul oficial de sisteme de operare pentru Grupul Volkswagen, a creat un asa numit sistem de esapament cu sunet activ. Asemeni celui de mai sus, si acesta functioneaza pe baza unui generator de sunete electronic, controlat de rotatiile motorului si de schimbul de viteze, si poate fi dezactivat oricand.

Initial creat pentru a reduce zgomotul unui motor, inginerii s-au gandit sa inregistreze sunetele unui esapament si au gasit solutia sa le redea prin sistemul de sunet al masinii. Asa cum spuneam, intentia a fost de reduce zgomotul exterior al unei masini, dar de a pastra elemente din acesta la interior.

Si alte companii, cum sunt Sound Booster sau Maxhaust au la vanzare sisteme similare. Toate functioneaza in aceeasi maniera, folosindu-se de un dispozitiv de redare electronic si de un modul de control.

Un astfel de sistem costa intre 1.400 si 5.000 de lei, fara instalare. Trebuie sa punctam, in acest moment, ca montarea poate necesita sudura sau taierea anumitor parti metalice si se poate intinde chiar si pe opt ore. Nu mai e nevoie sa va spunem ca o astfel de interventie va afecta garantia masinii, asa ca va sfatuim sa va ganditi de doua ori inainte de a lua o decizie. In acelasi timp, verificati daca legile tarii in care locuiti permit sau nu astfel de sisteme.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
10 DOTARI COMPLET INUTILE PENTRU MASINI
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter