Cum sa conduci in siguranta pe polei?

Articol scris de Marian P. , in data de 8 Februarie 2017

In fiecare iarna, soferii romani parca vad acelasi film, repetat an de an: zeci de accidente care au loc pe ceata, pe gheata sau pe polei. Nu putem da vina pe natura: singurii vinovati sunt soferii care nu respecta cateva reguli de baza.

Iata ce trebuie sa faci si cum sa faci daca vrei sa circuli in aceasta perioada pe asfalt acoperit de polei.

In concluzie, micsoreaza viteza si pastreaza distanta fata de masina din fata la primele semne ale prezentei poleiului pe carosabil. Cu putina atentie, putem circula pe polei fara probleme, respectand aceste cateva reguli simple, dar esentiale.

1. Anvelopele de vara pe polei se comporta ca adevarate patine

Daca inca nu ai schimbat anvelopele de vara cu cele de iarna, grabeste-te, e deja cam tarziu. Nu trebuie sa vina zapada si nameti de 2 metri pentru a schimba pneurile, deoarece anvelopele de iarna nu sunt de zapada. Sunt pentru temperatura rece, temperatura care aduce o data cu ea si poleiul. Daca ai anvelope de vara pe masina, sansele sa fii cauza unui accident rutier sunt maxime.

Primul sfat: foloseste anvelopele potrivite, fie ele de iarna, fie mixte. Daca te-a luat iarna "prin surprindere" si inca ai pneurile de vara pe jantele masinii, singurul nostru sfat este sa micsorezi viteza extrem de mult, pentru a putea frana in caz de urgenta. Atentie! Cu anvelope de vara, franezi pe o distanta de vreo 4 ori mai mare decat ai face-o cu pneurile potrivite.

2. Pastreaza distanta de franare

Daca vara obisnuiesti sa mergi aproape de automobilul din fata (un obicei nu intotdeauna bun), atunci cand ai polei pe carosabil, uita de aceasta practica. E de ajuns ca cel din fata sa franeze brusc, si sigur te vei infige in fundul masinii din fata mai ceva ca un copil in cadourile de Craciun.

Asa ca iti recomandam sa pastrezi o distanta de doua ori mai mare fata de masina din fata decat o tii de obicei. Poleiul vine de obicei mana in mana cu ceata, aceasta fiind inca un motiv bun sa pastrezi distanta mare fata de masina din fata.

Nu uita ca pe ceata, obiectele din fata ta, inclusiv masinile si pietonii, par mai departe decat sunt in realitate. In combinatie cu un asfalt plin de polei, asta se poate dovedi a fi tragic, in cazul unei franari bruste.

3. Evita strazile putin circulate

Poleiul nu este nici zapada, nici gheata, nici apa. Poate fi considerat o gheata subtire, care apare atunci cand temperatura este negativa si umezeala de pe suprafata soselei ingheata. I se spune "gheata neagra" pentru ca este atat de subtire incat poate pacali un sofer. Este o pelicula subtire alunecoasa ce scade aderenta anvelopelor masinii.

Daca poleiul apare pe o sosea foarte aglomerata, cum este DN1, traficul dens contribuie la urgenta disparitie a acestuia. Daca vorbim de o sosea putin circulata, lucrurile stau altfel.

Poleiul nu este disipat de anvelopele autovehiculelor, iar acele putine masini care aleg acel drum sunt suspuse unui risc crescut. In concluzie, poti sa dai de un drum acoperit cu polei in aceasta perioada daca este mai putin circulat si sa circuli in siguranta pe asfalt curat acolo unde este aglomeratie.

 

4. Noaptea, mult mai periculoasa decat ziua

Majoritatea accidentelor cauzate de soferi care nu au stiut sa adapteze viteza la conditiile de mers pe polei au loc noaptea si dimineata devreme. Asta pentru ca in aceasta perioada, noaptea sunt cele mai mici temperaturi. In schimb, ziua apare soarele si este mai cald, iar aceste diferente de temperatura dau nastere unor fenomene numite ceata si umezeala, care noaptea ingheata pe carosabil.

Un motiv in plus pentru care pe timp de noapte e recomandat sa circulam prudent sau deloc, sa micsoram viteza, sa pastram distanta fata de cel din fata si sa ne asiguram ca avem toate luminile aprinse.

5. Tine amandoua mainile pe volan

Sa tii ambele maini pe volan este o masura de bun-simt in orice conditii, nu doar pe asfalt acoperit de gheata sau polei. Din pacate, putini sunt cei care, in general, circula cu amandoua mainile pe volan. Asa ca vrem sa subliniem ca, macar acum, toti soferii sa tina bine volanul in maini daca vor siguranta deplina. Sa tii volanul cu ambele maini este o masura de siguranta. Daca ai doar o mana pe volan, e greu de crezut ca poti evita un impact, mai ales ca vei avea o miscare limitata a volanului.

Acelasi lucru este valabil si pentru situatia in care pierzi controlul din cauza "ghetii negre" pe care nu o vezi si trebuie sa redresezi. Daca ai doar o mana pe volan, nu ai nici o sansa sa redresezi masina si sa o aduci inapoi pe trasa optima, dar daca ai amandoua mainile pe volan, poti sa aduci masina inapoi pe sosea, in directia buna.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Etichete: sfaturi, condus, iarna, polei
Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Va spuneam in urma cu cateva zile despre importanta incheierii asigurarii RCA si despre problemele pe care le puteti avea in cazul in care sunteti prinsi fara aceasta. Ei bine,...
de - 14 Septembrie 2018
Venim astazi in intampinarea voastra cu un avertisment foarte clar in legatura cu asigurarea auto obligatorie. In cazul in care circulati fara o astfel de asigurare incheiata, riscurile pe care...
de - 12 Septembrie 2018
Consumul masinii naste discutii foarte aprinse printre soferi, fiecare dintre noi cautand masini care sa consume cat mai putin. Insa, chiar daca nu avem cele mai economicoase masini din acest...
de - 11 Septembrie 2018
Multi romani nu prea dau importanta politei RCA! Sau, cel putin, asta reiese dintr-o statistica a Consiliului Concurentei. Conform acesteia, circa un sfert dintre autoturismele aflate in circulatie pe strazile...
de - 11 Septembrie 2018

Cele mai noi anunturi

4890.00 EUR - 18 Septembrie 2018
21990.00 EUR - 18 Septembrie 2018
11890.00 EUR - 18 Septembrie 2018
21750.00 EUR - 18 Septembrie 2018
Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare