Cum sa alegi uleiul potrivit pentru masina ta?

Atunci cand vine vorba de alegerea uleiului potrivit pentru masinile tale, lucrurile devin cu adevarat complicate. Tocmai de aceea, nu ar fi rau sa stii cum poti sa alegi uleiul potrivit pentru masina ta.

Cum sa alegi uleiul potrivit pentru masina ta?

Iata o operatiune care ar putea fi descurajanta pentru multi soferi: alegerea corecta a uleiului pentru masina personala.

Primul pas, dupa parerea noastra, este verificarea simbolului care indica faptul ca acesta a fost testat si corespunde standardelor pietei. Pe langa acest simbol, pe recipient veti intalni si doua litere care specifica destinatia uleiului. In varianta universala, acestea sunt "SL" si se refera la o serie de teste de laborator, printre care si cele la temperaturi inalte.

Al treilea pas se refera la vascozitatea uleiului, care trebuie sa fie potrivita pentru temperaturile exterioare la care functioneaza in mod normal masina.

Cum se citeste eticheta uleiului de motor? 

Elementele de care vorbeam mai sus sunt intalnite pe orice recipient de ulei al unui producator serios. Fara ele, sfatul nostru este sa nu achizitionati respectivul ulei.

Citeste si: Ce fel de ulei recomanda BMW pentru motor si cutie de viteze

De ce? Este cu adevarat uleiul sangele unei masini? Poate ca aceasta definitie a devenit foarte populara, dar adevarul este putin mai complicat. In comparatie, sangele este cel care poarta substantele nutritive catre celule in timp ce, in cazul motorului, de aceasta operatiune se ocupa aerul. Cu toate acestea, fara ulei, care unge aproape toate partile in miscare, le pastreaza curate si ajuta la sigilarea pistoanelor in cilindri, motorul n-ar functiona mai mult de cateva secunde. Asa ca, da, uleiul este extrem de important.

Am putea spune chiar ca uleiul este atat de important incat n-ar trebui sa luam in calcul decat cele mai bune variante pentru motorul masinii noastre.

Vascozitatea, adica rezistenta unui fluid la scurgere, pleaca de la -17 grade Celsius (un numar in fata unei litere de genul W (winter) - de la iarna) si poate ajunge la 100 de grade Celsius. Sa luam un exemplu: daca pe recipient scrie 10W-30, inseamna ca acesta nu va fi bun pentru o masina care functioneaza la alte temperaturi decat cele notate pe eticheta. Asta pentru ca uleiul se subtiaza la temperaturi ridicate si se ingroasa la temperaturi scazute. Uleiul de 5W va curge corect pana la -25 grade Celsius, 10W pana la -20 grade Celsius, 15W pana la -15 grade Celsius, iar 20W pana la -10 grade Celsius.

Din acest motiv, specialistii au inventat aditivii. Datorita acestora, uleiurile au o gama a temperaturilor mult mai extinsa decat acum 15 ani, de exemplu. Cu cat uleiul este mai rezistent la subtiere, cu atat este mai bun. In limite decente, un astfel de ulei va functiona mai bine si la capitolul sigilare, dar si ca lubrifiant.

In cazul temperaturilor scazute, uleiul trebuie sa reziste la ingrosare, pentru a putea ajuta la miscarea diverselor parti ale motorului. Cu cat uleiul este mai gros, cu atat motorul va lucra mai mult, iar uzura acestuia va fi usor de observat. Ca sa nu mai vorbim despre consumul de carburanti. In mod normal, un ulei notat 5W este recomadat pentru folosirea pe timpul iernii. Din fericire, producatorii de uleiuri au introdus pe piata si variante sintetice, gandite special pentru temperaturi extreme.

Sfatul nostru este sa consultati, de fiecare data, cartea tehnica a masinii, atunci cand aveti de gand sa schimbati uleiul. Veti gasi aici toate informatiile de care aveti nevoie.

Un simplu drum la un magazin specializat te-ar putea pune pe ganduri: pe rafturi vei intalni nenumarate tipuri de uleiuri, fiecare cu scopul sau: pentru motoare de noua generatie, pentru masini noi sau pentru modele SUV folosite in medii ostile. Fiecare dintre acestea are o alta vascozitate. Daca veti citi cartea tehnica a masinii, veti sti ce recomanda producatorul. Nu va garantam o mai buna eficienta, dar marcile foarte cunoscute de ulei au si informatii legate de vascozitate pe eticheta.

Te intrebi cum sa alegi intre uleiuri sintetice si uleiuri conventionale?

Uleiurile conventionale premium: Sunt uleiurile standard pentru o masina noua. Toate marcile auto de pe piata recomanda un anume tip de ulei, de obicei disponibil in mai multe vascozitati. Vorbim despre 5W-20 sau 5W-30, in cazul temperaturilor scazute, dar si despre optiunea 10W-30. Ei bine, aceste trei variante acopera tipurile de ulei necesare unei masini obisnuite. La fel de important, in cazul uleiului, este si schimbare filtrului la intervale regulate. Producatorii vorbesc despre o perioada de 4 luni, noi va sfatuim sa faceti aceasta operatiune de cel putin doua ori pe an.

Uleiurile 100% sintetice: Acest tip de uleiuri este folosit, in special, in cazul unor motoare de inalta tehnologie, fie ca e vorba despre un Chevrolet Corvette, fie despre un Mercedes-Benz. Daca aceste uleiuri trec de anumite teste (indicate pe eticheta) inseamna ca au o rezistenta superioara si pot fi folosite si in zone cu temperaturi extreme. De ce nu le folosim pe toate masinile? Simplu, sunt destul de scumpe si nu toate motoarele au nevoie de ele. Nu uitati sa verificati si aceasta caracteristica in cartea tehnica a masinii.

Uleiurile sintetice amestec: Asa cum v-ati dat, probabil, seama, este vorba despre un amestec de uleiuri sintetice si uleiuri organice, amestec creat special pentru a rezista unor sarcini extraordinare. Asta inseamna, in mod normal, ca sunt mai putin volatile, ceea ce duce la o mai buna economie de combustibil. Sunt folosite, in special, pe masini SUV sau camionete, sunt mai putin scumpe decat cele 100% sintetice si doar putin mai scumpe decat cele conventionale.

Uleiuri pentru kilometraje superioare: Masinile zilelor noastre rezista mai mult in timp si, din aceasta cauza, producatorii au inventat un tip de ulei special pentru masinile cu multi km la bord. Aproape jumatate dintre masinile de pe drumurile de astazi au depasit 120.000 de km, asa ca producatorii de uleiuri ofera si pentru acestea un sortiment special. Daca ai o astfel de masina, caracteristicile unui tip de ulei special de acest fel ar putea fi ceea ce-ti trebuie, iar pretul este mult mai mic decat al unui ulei 100% sintetic.

Speram ca aceste sfaturi sa va fie de ajutor macar la urmatorul schimb de ulei. In cazul in care nu reusiti sa faceti aceasta operatiune singuri sau nu ati inteles prea multe din acest articol, nu ezitati sa apelati la un specialist.

Alte recomandari Cars.ro
Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter