Ce stii despre centura de siguranta?

Centura de siguranta

Din pacate, in Romania, la achizitionarea unui automobil, majoritatea soferilor nu acorda o importanta aparte sigurantei, prioritatea numarul unu caracteristicile tehnice (motor, greutate, volum portbagai). Intrucat viata este cea mai importanta, in occident soferii platesc sume fabuloase pentru autovehiculele care ofera siguranta sporita.

Astel, putem face distinctie intre doua mari capitole de automobile prevazute cu sisteme de siguranta activa (sistem de franare cu ABS, sistem de stabilitate, senzori de presiune, oglinzi heliomate, stopuri pe frana cu diferite tehnologii) si sisteme de siguranta pasiva (centura de siguranta, aibag-uri, geamuri).

Mai mult, exista o categoria aparte ce se refera la sistemul de siguranta post-accident. Acesta are destinatia de a evita un alt incident survenit in urma unui accident (dotarea automobilului cu un sistem automat de stingere al incendilor).

Citeste si: Airbagurile noi expira? Le pot schimba la nevoie? Iata informatii care iti vor salva viata!

Potrivit statisticilor si testelor NCAP (Crash test auto), centura de siguranta este elementul principal ce are ca scop salvarea vietii soferilor.

Asadar, inca din anul 1949 aceasta inventie isi pastreaza trasaturile si scopul. Volvo este compania responsabila de implementarea acestui proiect cu prindere in doua puncte, fiind urmata de Ford si mai tarziu Saab. Ulterior, tot Volvo initiaza un nou proiect al centurii de siguranta, dovedind prinderea in trei puncte varianta cea mai sigura si eficienta.

In prezent, majoritatea automobilelor se bucura de acest sistem de prindere in trei puncte. O particularitate in acest sens o reprezinta automobilele motorsport in care sunt folosite centuri cu prindere in 5 si chiar 6 puncte. Acestea sunt concepute din centuri cu prinderi peste umeri, in laterale si intre picioare, toate unindu-se in zona abdominala.

Centura retractabila in trei puncte functioneaza la exercitarea unei presiuni si are rolul de a bloca tamburul retractor atunci cand simte o tensiune. La automobilele noi cu tehnologii de ultima generatie (Mercedes-Benz Clasa S), sistemele de tip Pre-Safe tensioneaza automat centura si o blocheaza cand autovehiculul intra in derapaj.

Tot la acest tip de autovehicule, centura de siguranta are un senzor care activeaza airbag-urile, astfel daca centura nu este pusa, nici airbag-ul propriu-zis nu va functiona. Acest lucru a fost gandit si testat de inginerii Mercedes-Benz, intrucat la un impact major in care soferul este aruncat catre partea frontala a bordului, airbag-ul poate rupe coloana acestuia.

In ciuda faptului ca de-a lungul anilor acestui sistem i-au fost aduse modificari si imbunatatiri, scopul principal al centurii de siguranta a ramas acelasi. Aceasta este formata dint-o centura din material textil de o rezistenta aparte, din material polipropilen, care este menita sa tina corpul fixat in scaun la impact sau alte socuri.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
10 DOTARI COMPLET INUTILE PENTRU MASINI
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter