Ce rol au, de fapt, bujiile auto?

Tuturor ne plac masinile, insa nu multi dintre soferi stiu lucruri despre componentele acestora sau piesele de schimb. In cele ce urmeaza vom vorbi despre bujii, ce sunt acesta si ce rol au la o masina.

Ce rol au, de fapt, bujiile auto?

Cu toate ca soferii iubesc masinile pe care le conduc, nu multi dintre ei se pricep si la piese sau componentele acestora. Astazi vom vorbi despre bujii, ce sunt acestea si ce rol au la o masina.

De cate tipuri sunt bujiile unei masini?

Toti soferii trebuie sa stie ca exista patru tipuri de bujii: cupru-nichel, platina, platina dubla si iridium.

Citeste si: Tu stii cand trebuie sa schimbi bujiile masinii? Iata cum poti afla cel mai simplu!

Bujiile cupru-nichel reprezinta cel mai vechi model si au un varf al eletrodului de 2.5 mm si sunt, fabricat din cupru sau nichel. Marele dezavantaj al acestor bujii este ca rezista putin in timp, in comparatie cu celelalte modele.

Bujiile cu platina sunt cele care au varful electrodului fabricat din platina, iar electrodul de impamantare este fabricat din otel. Bujiile cu platina dubla, au varful fabricat tot din platina, insa diferenta este ca pe electrodul de impamantare se gaseste un disc mic tot din platina. Trebuie sa stiti ca rezistenta acestora este destul de mare si poate depasi 100.000 de kilometri.

Bujiile de platina mai erau oferita cu 2, 3 sau chiar 4 electrozi de impamantare, insa acestea sunt de domeniul trecutului.

Care sunt cele mai bune bujii?

Cele mai bune bujii sunt cele cu varf din Iridium, adica unul foarte subtire, dar care produce o scanteie foarte puternica. Mai mult, electrodul de impamantare are tot un disc de platina.

Mai exista si bujii cu argint, insa vorbim doar despre modele performante, de generatie veche. Argintul era folosit pentru ca este materialul cu cea mai buna conductivitate termica.

Bujiile se mai clasifica in functie de temperatura la care acestea functioneaza: reci sau calde. Bujiile reci au o izolatie a varfului mult mai mica, iar prin acest lucru, toata caldura acumulata la ardere este disipata mai usor. Sunt folosite la masinile performante sau cele ale caror motoare ofera turatii mari, pentru ca la automobilele obisnuite veti avea probleme cu pornirea.

Bujiile calde vin cu suprafata izolatoare din varf mai mare, se incalzesc mai repede si raman calde mai mult timp din cauza exploziei din camera de ardere. Sunt folosite pentru motoare ce functioneaza la turatii mici.

Ce rol au bujiile la o masina?

Ei bine, este foarte simplu. Bujiile masinii ofera scanteia pentru a aprinde combustibilul, dupa ce acesta a fost pulverizat de injector. Datorita exploziei, pistonul este impins in punctul mort inferior, realizand miscarea. Asadar, bujia preia un impuls electric pe care il transforma in scainteie atunci cand preia comanda de la calculatorul masinii.

Masinile pe benzina au nevoie de astfel de bujii. Totusi, si motoarele diesel vin cu un tip de bujii care nu sunt pentru aprinderea combustibilului ci pentru preincalzirea cilindrilor, care ajuta atunci cand motorul este rece.

Indiferent de tipul acestora, bujiile se uzeaza in timp. Atunci cand aveti probleme cu bujiile, trebuie sa stiti ca va trebui sa le schimbati in set complet.

Printre simptomele unei bujii defecte enumeram acceleratia lenta a vehiculului, consum mai mare de combustibil sau functionarea incorecta a motorului.

Daca tot ai aflat despre rolul bujiilor la o masina, trebuie sa stii si la cati kilometri se schimba distributia sau despre diferentele dintre motoarele diesel si benzina!

Alte recomandari Cars.ro
Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter