Ce inseamna, de fapt, ESP?

De multe ori auzim de sistemul ESP, insa nu multi dintre noi stiu la ce foloseste acest lucru si cum ne poate salva viata. Iata ce inseamna ESP si de ce este un sistem extrem de important pentru siguranta ta.

Ce inseamna, de fapt, ESP?

Cati dintre voi stiu ce inseamna ESP? Cu toate ca majoritatea masinilor sunt echipate cu asa ceva, nu multi soferi stiu ce reprezinta acest sistem si ce poate face pentru siguranta lor. Iata ce inseamna ESP si ce poate face pentru tine.

Ce este sistemul ESP?

Pentru cei ce nu stiu, sistemul ESP a fost creat de cei de la Bosch, iar cele trei litere vin de la Electronic Stability Program, adica un sistem responsabil de stabilitatea masinii tale.

Citeste si: Ce inseamna lane assist si cat ajunge sa coste o astfel de optiune

ESP reprezinta un ansamblu de mecanisme care sunt controlate de un calculator, ce ajuta masina sa se redreseze pe directia de mers, in cazul in care aceasta se comporta anormal, adica atunci cand derapeaza.

Sistemul ESP poate fi gasit subt mai multe nume, in functie de producator. De exemplu, la modelele BMW acesta se numeste DSC (Dynamic Stability Control), in timp ce la unele modele Fiat, Nissan sau Subaru acesta poarta numele de VDC (Vehicle Dynamic Control). Modelele Volvo ofera sistemul sub denumirea DSTDC (Dynamic Stability & Traction Control).

Bineinteles, acest sistem are si un martor de bord, reprezentat de o masina si un drum curbat. Modelele de masini care sunt oferite cu ESP ofera si sistemele ABS sau TCS.

Cum functioneaza sistemul ESP?

Dupa cum spuneam, sistemul ESP reprezinta un ansamblu de mecanisme care sunt controlate de un calculator, iar printre acestea mentionam senzori de viteza care sunt montati pe fiecare roata a masinii, un senzor de masurare a rotatiei, un alt senzor ce masoara unghiul de virare al masinii, dar si o unitate de control cu un modulator hidraulic.

Toti acei senzori transmit date computerului, care aplica o forta de franare pe una din roti, in functie de situatia in care masina se afla. Franarea rotilor se face cu modulatorul hidraulic.

Atunci cand ESP-ul intervine, acesta va corecta traiectoria masinii, asa ca rotile derapante vor fi franate automat si masina va fi redresata. ESP-ul este extrem de folositor pe gheata, zapada sau pe un drum acoperit de nisip.

Totodata, ESP-ul este extrem de folositor atunci cand ocolim un obstacol aparut brusc in fata masinii. Daca tineti minte celebrul test al elanului, acolo este vorba de interventia sistemului ESP. In cazul in care vreti sa va cumparati o masina second hand, ar trebui sa optati pentru un automobil echipat cu un astfel de sistem.

Alte recomandari Cars.ro
Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter