Filtrul de particule la motoarele Diesel: ce este si cate tipuri de regenerare exista?

Filtru patricule diesel

Defectiuni peste defectiuni, service, diagnoza, controale si bani care merg in buzunarele mecanicilor pe buna dreptate. Nu ar fi mai bine sa avem grija de masina noastra si sa fim constienti din timp de problemele ce pot aparea? Nu ar fi mai bine sa stim cum sa conducem eficient pentru a prelungi durata de viata a acestor componente?

Avand in vedere ca traim in Bucuresti si condusul nu este cel mai bun prieten al masinii noastre - indiferent de marca si motorizare - pentru ca aglomeratia ne face sa uitam de toate regulile de condus, apar probleme inevitabile.

In acest articol vom vorbi despre filtrul de particule pentru o masina cu motorizare diesel. O sa-l mai intalniti si sub denumirea de DPF: Diesel Particulate Filter.

Citeste si: Ce este EGR-ul si cand trebuie schimbat?

Unde se afla Filtrul de Particule?

Este situat separat de blocul motor cam in aceeasi zona in care se afla si convertorul catalic.

Care este rolul Filtrului de Particule?

Acesta indeparteaza particulele de motorina sau de funingine de gazele de esapament.

Cum se regenereaza un Filtru de Particule?

Depozitele de carbon au nevoie sa fie arse cu ajutorul cresterii temperaturii gazului de esapament la intrarea in filtru. Exista un emitator care trimite informatia catre unitatea de comanda a motorului - ECU. Informatia poarta date despre temperatura gazului de esapament.

Cate tipuri de regenerare a Filtrului de Particule exista?

  1. Regenerare pasiva: la vitezele standard de pe autostrada, la un numar de 3000 rpm, particulele sunt arse in mod constant fara a fi nevoie de ajutorul unitatii de comanda a motorului. In acest caz, temperatura gazului de esapament va atinge valori cuprinse intre 350 de grade celsius si 500 de grade celsius.
  2. Regenerarea activa: Aceasta parte ne intereseaza cel mai mult pentru ca se refera la utilizarea masinii in mediul urban. Avand in vedere ca in marea majoritate a timpului folosim masina in oras, temperatura gazelor de esapament nu se apropie de o valoare optima pentru a atinge nivelul regenerarii pasive explicata mai sus. Funinginea se depune pe filtru, iar in momentul in care se atinge valoarea gradului de infundare - 18 grame - computerul motorului incepe sa lucreze si sa dea startul regenerarii active.
  3. Regenerarea prin forta: temperatura necesara regenerarii Filtrului de Particule nu se poate stabili pe distante mici, asa ca in momentul in care o sa aveti probleme veti vedea martorul DPF aprins in bord. In momentul acesta esti obligat sa faci un traseu de regenerare: rulezi cu o viteza mare pe o anumita distanta ca sa ajuti temperatura de ardere sa creasca.
  4. Regenerarea manuala: se intampla deja cand ai depasit limita si ai ajuns la o valoare de 40 de grame de acumulari in filtru. E clar ca e cazul sa mergi in service si sa-l schimbi.
  5. Regenerare prin kilometri parcursi: daca in ultimii 750 - 1000 de kilometri nu a fost activa nicio regenerare, ECU declanseaza automat regenerarea activa indiferent de limita de acumulare de pe Filtrul de Particule.

In cazul Regenerarii Active se produc urmatoarele:

Avand in vedere ca ECU are nevoie sa creasca temperatura, va recurge la urmatoarele variante:

  • Dezactiveaza supapa EGR de la reciclarea gazelor pentru a creste temperatura de ardere;
  • Porneste un proces de post-injectie dupa injectia principala pentru a creste temperatura de combustie;
  • Porneste si al doilea proces de post-injectie care da nastere evaporarii combustibilului ramas nears din interiorul camerei de combustie. Exista o anumita cantitate de hidrocarburi nearse care sunt oxidate de vaporii din interiorul convertorului catalic. In aceasta etapa, caldura din interiorul filtrului de Particule poate atinge 650 de grade celsius;
  • Regleaza fluxul de aer printr-o comanda electronica e acceleratie - Electronic Toll Collection - ETC;
  • ECU utilizeaza un semnal al transmitatorului care se afla situat inaintea Filtrului de Particule pentru a stabili care este cantitatea de combustibil ce urmeaza sa fie injectata in a doua post-injectie.

In cazul Regenerarii prin Forta, trebuie sa fii atent la acest detaliu: daca ti s-a aprins martorul DPF inseamna ca ai atins limita de gradului de infundare, adica 24 de grame.

Te-ar mai putea interesa:

Sonda Lambda: care este rolul ei si ce trebuie sa facem daca nu mai functioneaza!

Cum sa conduci eficient o masina diesel

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
10 DOTARI COMPLET INUTILE PENTRU MASINI
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter