Afla care sunt cauzele supraincalzirii motorului unei masini

Supraincalzire motor masina

Nu exista situatie mai rea pentru un sofer decat ideea indiscutabila ca ceva nu functioneaza cum trebuie. Daca iese abur din motor, iar instrumentele de bord te avertizeaza ca ceva nu este in regula, care sa fie cauza?

Motorul s-a supraincalzit si te vezi nevoit sa tragi pe dreapta pentru a-i permite sa se raceasca. E imposibil sa apara si un nod in stomac, deoarece te gandesti imediat la bani.

Nu mai e o noutate: caldura este unul dintre cei mai mari dusmani ai motorului. Daunele cauzate de supraincalzire pot fi catastrofale si pot duce la reparatii ample sau chiar la inlocuirea acestuia, in cazul in care problema nu este depistata la timp.

Sunt multe cauzele pentru care un motor poate ajunge intr-o asemenea situatie, unele putand fi reparate usor, altele necesitand munca si investitii serioase.

Citeste si: Vrei o masina second hand? Asa calculezi pretul corect!

Ce inseamna supraincalzire?

Un motor opereaza eficient la anumite temperaturi. Acestea, desi nu poti atinge motorul (din cauza temperaturii), sunt mult mai joase decat daca ar lipsi un sistem de racire. Supraincalzirea apare atunci cand temperatura urca la valori la care pot aparea daune mecanice.

De obicei, o temperatura constanta de peste 115 grade Celsius este de ajuns pentru a duce la probleme. Aparitia aburului, diverse avertismente la bord sau ridicarea temperaturii pe instrumente sunt semne ca masina pe care o conduceti se supraincalzeste.

Toate masinile au sistem de racire?

Indiferent de marimea masinii, fiecare motor este dotat cu un sistem de racire. Pe la inceputurile industriei auto, motoarele erau racite cu aer, prin disiparea caldurii pe masura ce aceasta se misca. Odata cu avansarea tehnologica a motoarelor, supraincalzirea a devenit un fenomen mai des intalnit, asa ca a fost inventat un sistem bazat pe lichide.

Aceste sisteme sunt folosite aproape exclusiv pe masinile moderne din zilele noastre, ceea ce inseamna ca si masina pe care o conduceti este racita cu ajutorul unui lichid de racire (numit si antigel) care circula prin motor si care elimina caldura cu ajutorul unui radiator.

Cum functioneaza acest sistem de racire?

Un astfel de sistem de racire are la baza mai multe componente: o pompa de apa, un termostat, ventilator, un radiator, fel de fel de furtunuri si chiar motorul insasi.

Iata cum functioneaza:

Pompa de apa este dotata cu un rotor care ajuta la circularea lichidului de racire. Acesta arata ca un ventilator sau ca roata unei mori de vant si este pusa in miscare de o curea sau de un lant.

Lichidul de racire circula prin "imbracamintea" motorului, printr-un adevarat labirint de canale. In felul acesta, caldura este absorbita si eliminata din motor catre radiator.

Radiatorul este, de fapt, un tub lung bobinat pe portiuni mai mici. Aerul care trece prin aceste "bobine" duce la eliminarea caldurii din lichidul de racire, reducandu-i astfel temperatura. Dupa trecerea prin radiator, lichidul de racire se intoarce la pompa de apa si isi reia ciclul prin motor.

De ce se supraincalzeste un motor?

Asa cum va spuneam mai devreme, sunt multe cauzele supraincalzirii unui motor, majoritatea legate de circulatia lichidului de racire.

- scurgeri ale sistemului de racire: o astfel de scurgere nu cauzeaza in mod direct supraincalzirea motorului. Aceasta apare in urma intrarii aerului in sistemul de racire. Asta inseamna scaderea nivelului lichidului de racire si, pentru ca aerul este mai usor, inlocuirea lichidului cu aer si aparitia fenomenului de blocaj ermetic. Asta duce la oprirea circulatiei sistemului de racire si supraincalzirea acestuia.

- blocaje ale sistemului de racire: si aceasta o cauza indirecta a supraincalzirii, care apare in urma lipsei lichidului de racire din sistem. Dintre cauzele acestor blocaje amintim de un termostat care nu functioneaza corect, un depozit mineral care blocheaza radiatorul sau un obiect strain in interiorul sistemului.

- pompa de apa defecta: aceasta este una dintre cele mai intalnite cauze ale supraincalzirii motorului. Pompa de apa este cea mai activa componenta a sistemului de racire si este responsabila pentru mentinerea in circulatie a lichidului de racire. De-a lungul timpului, rulmentul sau chiar rotorul acesteia se blocheaza. Acesta este momentul in care apar primele semne de supraincalzire a motorului.

- lichidul de racire nu este destul de concentrat: o astfel de situatie este importanta in cazul unor temperaturi care coboara sub 0 grade Celsius. Lichidul de racire se poate coagula in interiorul sistemului si cauza un blocaj. Chiar si la temperaturi foarte scazute, motorul are nevoie de acest sistem de racire, iar antigelul inghetat nu poate circula, lucru care poate duce la serioase daune interne, care trebuie remediate cat mai rapid posibil.

Un element mai putin cunoscut care ajuta la racirea motorului este chiar uleiul folosit de acesta. Rolul sau principal tine de prevenirea ridicarii temperaturii motorului. Uleiul ajuta la lubrifierea componentelor interne ale motorului, evitand in acest fel frictiunea, cauza principala a caldurii din interiorul acestuia.

Multi dintre producatorii auto si-au dotat masinile cu un sistem de racire al uleiului, unul care actioneaza ca un radiator. Uleiul fierbinte este circulat prin acest sistem, care disipeaza caldura si il trimite inapoi in motor. De aceea, putem spune, fara indoiala, ca pana la 40% din racirea motorului este facuta cu ajutorului uleiului pe care il foloseste.

Ce poti face pentru a remedia situatia?

- poti inlocui pompa de apa;
- poti repara sau inlocui radiatorul;
- poti inlocui antigelul;
- poti inlocui termostatul;
- poti schimba uleiul motorului;
- poti inlocui furtunele de circulatie.

Ce poti face pentru a preveni supraincalzirea motorului?

Binenteles ca exista cativa pasi care pot fi urmati pentru prevenirea supraincalzirii motorului:

- inlocuieste lichidul de racire la intervalele stabilite de producator sau ori de cate ori este nevoie;
- repara scurgerile sistemului de racire cat de rapid posibil;
- schimba uleiul motorului in mod regulat.

La fel de important este sa urmaresti cu atentie indicatoarele de temperatura de la bord. Daca acul trece in zona rosie sau se aprinde lumina de avertizare, trage pe dreapta pentru a preveni eventuale daune.

Nu-ti asuma nici un risc in cazul in care masina da semne de supraincalzire, asta inseamna ca ceva nu este in regula cu motorul si are nevoie de interventia unui specialist. Apeleaza la un mecanic si incearca sa remediezi problemele inainte ca acestea sa duca la defectiuni grave sau greu de reparat.

Te-ar mai putea interesa:

Iata avantajele si dezavantajele cumpararii unei masini folosite de o firma de inchirieri auto

4 probleme ale unei masini vechi! Ce sa verificam atunci cand vrem o masina second hand?

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
10 DOTARI COMPLET INUTILE PENTRU MASINI
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter