Care sunt diferentele intre un motor in ”linie” si unul in ”V”. Care sunt avantajele si dezavantajele

Motoarele oferite pe masinile din ziua de astazi se impart in doua mari categorii: in linie si in V. Ok, o sa spuneti ca mai exista si motoare boxer, insa astazi ne vom concentra pe primele doua. Iata diferentele, dar si avantajele si dezavantajele pe care acestea le ofera.

Care sunt diferentele intre un motor in ”linie” si unul in ”V”. Care sunt avantajele si dezavantajele

Mare parte din masinile produse in ziua de astazi ofera motoare in linie sau in V, asa ca am decis sa vedem care sunt exact diferentele dintre cele doua categorii. Mai mult, am vrut sa vedem si avantajele si dezavantajele oferite de cele doua tipuri de motoare.

Stim ca mai exista si motoarele boxer oferite pe modele ca Porsche 911 sau Subaru, insa astazi ne vom focusa doar pe motoarele in linie sau in V.

Motoare in „linie”: avantaje si dezavantaje

In primul rand, motoarele in „linie” sunt mai usor de fabricat. Mai mult, costul de productie este mult mai mic, pentru ca matrita de turnare a blocului (aluminiu sau otel) este foarte simpla si usor de fabricat.

Citeste si: 4 motive pentru care soferii nu mai vor masini cu motoare diesel

Un alt avantaj al acestor motoare este ca produc un cuplu mult mai mare si la o turatie mai extinsa. Acest lucru se datoreaza faptului ca pistoanele sunt aliniate si motorul este mai lung.

In comparatie cu un motor in „V”, motoarele in „linie” au un design simplu si sunt oferite doar cu o chiulasa, jumatate din numarul de axe cu came, o singura garnitura, dar si un traseu mai usor prin care lichidul de racire trebuie sa circule. Drept urmare, cureaua de distributie este si ea mai scurta, iar ungerea este mai buna.

Un alt avantaj il reprezinta faptul ca un motor cu cilindri in linie este mai echilibrat si mai silentios, asa ca vibratiile sunt si ele reduse.

Printre dezavantaje, mentionam numarul de turatii care este mult mai mic decat la un motor ce ofera un design cu cilindri in „V”.

Un alt dezavantaj este ca motoarele cu cilindri in linie consuma mai mult ca motoarele cu cilindri asezati in „V”. Totusi, supraalimentarea si injectiile cu carburant programate, par sa rezolve aceste probleme.

Din cauza designului lung, motoarele in „linie” se racesc mai greu, pentru ca ultimile doua pistoane primesc mai putina apa de la pompa de racire.

Cuplul unui motor in „linie”este mai mic ca cel al unui motor cu cilindri in „V”. Cu toate ca motorul livreaza un cuplu mare de la turatii mici, atunci cand ajunge la turatii mari acesta pierde din cuplu.

Avantajele si dezavantajele unui motor cu cilindri in „V”

Un avantaj al acestor motoare este ca ofera o turatie mai mare decat cele cu cilindri in „linie”. Datorita faptului ca pistoanele au o cursa mai mica, acestea pot oferi o turatie mai mare, ceea ce inseamna si mai multa putere.

Frecarea este mult mai mica, asa ca se reduce si uzura interna a motorului cu cilindri in „V”. Avantajul este ca temperatura de functionare este mai mica, se reduce consumul si acceleratia oferita este mai rapida.

Un alt avantaj este ca motorul cu cilindri in „V” este mai compact, asa ca se poate monta longitudinal cat si transversal, sub capota.

Datorita acestui design compact, motoarele in „V” pot fi supraalimentate foarte usor. Asa ca, motoarele in „V” sunt mult mai puternice, iar costurile sunt mai mici.

Cel mai mare avantaj il reprezinta greutatea, care este mult mai mica decat cea a unui motor cu cilindri in „linie”. Folosirea unui astfel de motor intr-o masina sport este de inteles, pentru ca ofera o dinamica mai buna, mai multa putere si un consum mai eficient.

Designul compact ajuta motorul cu cilindri in „V” sa se raceasca mult mai repede fata de unul in „linie”, pentru ca toti cilindri sunt raciti in egala masura. Traseul antigelului este mai scurt, iar racirea se face mult mai eficient.

Printre dezavantaje, se numara cele doua chiulase, rampe de injectoare, dar si un numar dublu de axe cu came decat la motoarele cu cilindri in „linie”. Deoarece mai multe piese se afla in miscare, riscul de a se defecta creste. Costurile de productie sunt si ele mai mari.

Comparat cu un motor cu cilindri in „linie”, motorul cu cilindri in „V” este mai zgomotos, dar si mai dezechilibrat, asa ca si nivelul de vibratii creste.

Bineinteles, motoarele in „V” nu ofera putere si cuplu la turatii mici, asa ca acesta este unul din motivele pentru care nu le vedem montate pe masinile de oras.

Alte recomandari Cars.ro
Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter