Anvelopele all-season: o solutie viabila in lupta cu zapada?

Nokian Tyres Winter Testing

Iata o intrebare normala la inceputul fiecarui sezon rece: sa te echipezi cu anvelope de iarna sau cu anvelope all-season? Ne-am informat, am condus si avem un raspuns.

In 1977, Goodyear a lansat pe piata Tiempo, primele anvelope all-season. Ideea era simpla si indrazneata: decat sa schimbi cauciucurile la schimbarea anotimpurilor, de ce sa nu folosesti aceasi set de anvelope tot timpul? Vanzarile au crescut fenomenal si alte companii au urmat exemplul.

In zilele noastre, aproape toate vehiculele vandute in Statele Unite au astfel de anvelope, iar 97,5% din rezervele de pe masini sunt la fel. Sa fie o idee buna? Chiar deloc! Se pare ca anvelopele all-season se comporta foarte bine in lunile calduroase, le lipseste insa tractiunea pe zapada, in comparatie cu cele dedicate de iarna. Asta inseamna ca milioane de soferi conduc masina fara a fi in siguranta in sezonul rece.

Stim asta pentru ca am condus in conditii de iarna, testand astfel anvelopele all-season in cele mai dure conditii. Tractiunea integrala devine rapid o optiune obisnuita, dar noi am testat-o ca fiind o varianta pentru cauciucurile de iarna. Am plecat de la ideea ca tractiunea integrala poate imbunatati modul in care conduci pe zapada, insa am ajuns la concluzia ca nu te ajuta sa virezi sau sa opresti masina, iar greutatea in plus poate fi un dezavantaj. Bunul simt si fizica sugereaza ca aceasta concluzie e adevarata, dar nu aveam date care sa confirme asta, asa ca singura modalitate de a demonstra performantele unor anvelope de iarna era sa conducem in conditii de iarna grea.

Am condus, pentru comparatie, doua modele, unul cu tractiune pe fata, celalalt integrala, si le-am trecut, pe rand, prin diverse teste: accelerare, franare, urcare si virare. Initial, ambele masini au fost echipate cu cauciucuri all-season, dupa care le-am "incaltat" cu cele mai bune cauciucuri de iarna de pe piata. Fiecare test a fost facut de mai multe ori. Pentru a micsora variabilele, ambele masini au fost conduse de acelasi sofer, iar sistemele de tractiune si stabilitate au fost tot timpul pornite. Datele au fost colectate de un sistem industrial VBOX-a GPS.

Binenteles ca au castigat anvelopele de iarna, chiar daca nici cele all-season nu s-au comportat foarte rau. E clar ca, indiferent daca ai tractiune pe fata sau tractiune integrala, anvelopele fac diferenta in conditii de iarna. Aceasta concluzie este vizibila mai ales la franare si la virare, cand performanta creste cu pana la 20%.

De aceea, n-ar trebui sa ne gandim de doua ori inainte de cumpara anvelope de iarna. Exista, insa, cateva instructiuni pe care ar fi bine sa le urmezi:

- Daca traiesti intr-o zona inalta, e o idee buna sa investesti in anvelopele de iarna;
- Cumpara toate cele patru cauciucuri: daca vei cumpara doar pentru rotile motoare, rezultatele pot fi imprevizibile si periculoase;
- Daca ti-e greu sa tot schimbi cauciucurile, cumpara jante mai ieftine de otel pentru schimb (asta te poate ajuta si la pastrarea in conditii bune a unor eventuale jante de aliaj);
- Treci la anvelope de iarna pe la sfarsitul lunii noiembrie si schimba-le aproape de Paste, altfel se "consuma" prea repede;
- Pastreaza anvelopele de schimb intr-un mediu racoros, uscat si departe de soare. N-ar fi rau sa le impachetezi in pungi negre de plastic, asa reduci oxidarea.
- Gandeste-te ca doua seturi de anvelope nu inseamna ca ti-ai dublat cheltuielile, ci ca ai dublat perioada de viata a cauciucurilor.

Atentie! Indiferent de ce tip de cauciucuri ai pe masina, sfaturile in caz de condus in conditii de iarna sunt aceleasi: redu viteza, dubleaza distanta fata de masina din fata, incearca sa anticipezi schimbarile din trafic si... nu te grabi. Drum bun!

Videoclipul zilei
INTRETINERE MASINA: CE SCHIMBAM SI LA CATI KM?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter