Stii sa citesti informatiile de pe o anvelopa? Iata ce trebuie sa stii despre pneurile unei masini!

Pneu inscriptie

Daca zilele trecute am vorbit despre parti mecanice mai putin stiute, azi vom vorbi despre pneuri. Nu trebuie sa va mai spun despre schimbarea anvelopelor de vara cu cele de iarna pentru ca ati facut-o deja.

De data aceasta vom lamuri toate informatiile pe care trebuie sa le avem despre pneuri.

Citeste si: Nu am schimbat inca anvelopele de vara cu cele de iarna! Iau sau nu iau amenda?

1. 1. Presiunea din pneuri trebuie sa atinga valorile optime

Niciodata nu vom pleca la drum fara sa ne asiguram ca presiunea din pneuri este cea optima, de aceea trebuie sa respectam valorile exacte si sa nu le depasim. Eu am valorile de presiune scrise pe rama usii dreapta spate. Si cand spun rama, ma refer la bucata metalica peste care se inchide usa. Este un sticker cu toate valorile de presiune pe care trebuie sa le respectam.

Daca in pneurile noastre se afla prea putina presiune, consumul masinii va creste. Daca este mai multa presiune decat trebuie, riscam sa trecem printr-o explozie a pneurilor.

2. 2. Pneurile nu se umfla atunci cand sunt calde

Daca ati decis ca trebuie sa umflati pneurile, asteptati maxim o ora ca sa se raceasca abia apoi recurgeti la operatiunea de incarcare cu aer.

3. 3. Am facut pana si am mers cu roata asa pana la prima vulcanizare, ce fac cu pneul?

Pneul se va inlocui pentru ca exista sanse de 90% ca acesta sa fie taiat de janta. Dupa ce ati montat pneul nou intr-o vulcanizare, trebuie sa aveti grija ca rotile dumneavoastra sa fie echilibrate. Daca nu sunteti atenti la echilibrarea rotilor, veti avea jocuri de volan atunci cand conduceti.

De asemenea, daca observati umflaturi ale anvelopei, nu stati pe ganduri si mergeti sa o schimbati.

4. 4. Cum imi dau seama ca pneul este uzat?

Trebuie sa verificam adancimea profilului pneului. Pe santurile din centrul pneului exista proeminente care atunci cand ajung la acelasi nivel cu banda de rulare a pneului, anvelopa trebuie schimbata.

Si pentru ca am tot auzit de intamplari in care oamenii nu au stiut sa-si citeasca pneurile, haideti sa ne lamurim si in privinta acestui aspect. Odata ce cititi si verificati pe roata, veti vedea cat de simplu este sa decodifici numerele si literele de pe anvelope.

Sa luam 225/55 R 17 97 W ca exemplu.

225 indica latimea anvelopei pe care o avem pe masina.
55 indica raportul dintre inaltimea pneului si latimea acestuia. Intaltimea pneului exemplu reprezinta 55%din latimea lui.
R reprezinta modul de constructie a anvelopei si vine de la RADIAL.
17 este diametrul intern al anvelopei sau cat de mare este janta
97 reprezinta indicele de sarcina: adica sarcina maxima pe care o poate transporta anvelopa in cauza - am mai vorbit despre asta intr-un alt articol in care va spuneam ca multi confunda aceasta inscriptie cu valoarea maxima a presiunii pe care trebuie s-o incarce in pneu. Ei bine, nu. Aceasta este presiunea maxima pe care o poate duce pneul in mers.

W - litera care corespunde viteza maxima admisa la care anvelopa poate sa-si suporte sarcina fara a intampina obstacole si fara a produce pagube.

Exista mai multe litere pe care o sa le gasiti pe anvelope, asa ca va spun cat reprezinta fiecare ca sa va fie mai usor atunci cand le veti citi.

L - maxim 120 km/h;
M - maxim 130 km/h;
N - maxim 140 km/h;
P - maxim 150 km/h;
Q - maxim 160 km/h;
R - maxim 170 km/h;
S - maxim 180 km/h;
T - maxim 190 km/h;
U - maxim 200 km/h;
H - maxim 210 km/h;
V - maxim 240 km/h;
W - maxim 270 km/h;
Y - maxim 300 km/h;
ZR - peste 240 km/h.

Acum ca stim totul despre anvelope si stim cum sa citim una, suntem echipati cu bagajul de cunostinte necesar pentru a porni in calatorie! Drumuri bune!

Te-ar mai putea interesa:

Cat costa un set de pneuri pentru Bugatti Vision GT? Poti cumpara 11 Dacia Logan...

Michelin isi propune reinventarea rotii prin Visionary Concept

Newsletter

Whatsapp