Afla de ce schimbul de ulei se face la intervale diferite pe marci diferite de masini

Schimb Ulei

Sa incepem cu o concluzie: intervalul de schimb al uleiului unei masini depinde de marca acesteia, de model sau de anul de faricatie. Mai exista si alti factori de care depinde acest interval, printre ei si tipul uleiului sau modul in care il foloseste masina.

In general, putem identifica motive importante pentru care acest interval difera de la masina la masina:
- tipul uleiului din instalatie;
- tipul serviciului prestat de vehicul;
- tipul motorului.

Uleiurile sintetice, de exemplu, au fost create special pentru a functiona la gama mai larga de temperaturi, asa ca vor rezista mai mult decat uleiurile conventionale de top. Din aceasta cauza, chiar daca au aceleasi caracteristici ca cele premium normale, acestea vor avea intervale de schimb total diferite.

Modul de operare al vehiculului este extrem de important

Unde iti conduci masina si conditiile in care aceasta opereaza au un mare efect asupra intervalului de schimb al uleiului. De exemplu, daca masina este condusa intr-un climat calduros, uscat sau plin de praf, uleiul va avea probleme mult mai repede. E un lucru comun ca uleiurile convetionale premium sa cedeze, in astfel de conditii, in mai putin de trei luni. Acesta este motivul pentru care autoritatile locale din astfel de zone recomanda schimbul uleiului o data pe luna.

In acelasi timp, daca operezi masina in conditii de frig extrem, uleiul va avea de suferit si mai repede. Acest lucru se intampla pentru ca motorul nu ajunge la temperaturile normale de functionare, asa ca uleiul se va umple de contaminanti.

Explicatia este destul de simpla. Imagineaza-ti ca iti conduci masina in zona Cercului Arctic, unde temperatura coboara, in timpul iernii, mult sub 0 grade Celsius si ramane la valori negative luni intregi. La aceasta temperatura lantul molecular al uleiului ingheata si formeaza dopuri in instalatie. Vei avea nevoie de o intalatie de incalzit pentru a pastra vascozitatea uleiului. Fara aceasta, risti daune ale motorului, cel putin pana in momentul in care acesta se va incalzi indeajuns sa incalzeasca si uleiul.

In mod interesant, si uleiul sintetic, desi poate fi conceput astfel incat sa-si pastreze vascozitatea si la temperaturi foarte scazute, are nevoie de ajutor la temperaturi extreme, mai ales in cazul motoarelor pe benzina.

Motoarele diesel se comporta diferit fata de cele pe benzina

Desi atat motoarele diesel cat si cele pe benzina au aceleasi principii de functionare, cele doua sunt foarte diferite la modul in care ajung la cele mai bune rezultate. Motoarele diesel opereaza la temperaturi mult mai inalte decat suratele lor.

Mai mult, ele se bazeaza pe astfel de temperaturi si pe presiuni inalte pentru a aprinde amestecul aer-carburant care produce puterea. Pentru a intelege despre ce presiuni este vorba, iti putem spune ca aceste motoare ajung la o ratie de compresie de 25 la 1.

Din cauza ciclului inchis in care opereaza (nu exista o sursa de aprindere externa), motoarele diesel produc contaminanti (care ajung in motor) in ritm accelerat, astfel ca, cu cat conditiile de operare sunt mai severe, cu atat schimburile de ulei sunt mai apropiate.

Pentru a diminua aceasta problema, producatorii de uleiuri au creat lubrifianti speciali pentru astfel de motoare. De aceea, uleiurile pentru motoarele diesel sunt mai rezistente.

Intervalul recomandat pentru schimbul uleiului in cazul unui motor diesel este intre 16.000 si 25.000 de km, in functie de producator. In comparatie, in functie de ulei, motoarele pe benzina au nevoie de astfel de schimburi la intervale intre 12.000 si 24.000 de km. Asta inseamna ca motoarele care functioneaza cu uleiuri conventionale au nevoie de un schimb de ulei la fiecare 12.000 de km, iar cele cu uleiuri sintetice de calitate la 24.000 de km.

Motoarele cu turbosuflanta sunt un caz special

Te vei intreba ce este atat de special in legatura cu aceste motoare? Ei bine, in cazul turbosuflantei, gazele rezultate in urma arderilor sunt trimise catre catalizator si, prin intermediul tevei de esapament, la un dispozitiv numit compresor.

La randul sau, acesta creste presiunea pe admisie, asa ca amestecul aer-combustibil intra cu mult mai mare presiune in cilindri. Datorita aceste operatiuni, eficienta motorului creste si, odata cu aceasta, creste si puterea. Desi nu exista nici o regula legata de aceasta crestere a puterii (fiecare motor este unic), putem spune ca o turbosuflanta poate transforma un motor in patru cilindri intr-unul cu sase, sau un motor in sase cilindri intr-unul cu opt.

Eficienta si puterea mai mare sunt cele doua mari beneficii ale unei turbosuflante. Din pacate, toata aceasta operatiune creste temperatura motorului, astfel ca uleiul conventional, fie el si premium, trebuie schimbat la fiecare 8.000 de km, iar varianta sintetica la maximum 12.000 de km. Pana si cel mai bun produs sintetic are probleme intr-un astfel de motor, fiind necesar schimbul acestuia la fiecare 20.000 de km.

Da, intervalele in care se face schimbul uleiului difera

In concluzie, masinile au intervale de schimb ulei diferite. Daca uleiul este sintetic, acest interval este mai mare decat in cazul amestecurilor sau a celui conventional.

Mai mult, daca masina este operata intr-un climat extrem, uleiul va trebui sa fie schimbat mai des decat intr-un climat temperat. La fel de important este si tipul motorului: schimbul uleiului este diferit pentru un motor diesel fata de unul cu turbosuflanta.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CELE MAI SCUMPE 7 MASINI DIN ISTORIE
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter