Afla cum sa opresti o masina daca ramai fara frane

Soferita speriata

Masinile din zilele noastre sunt dotate cu atatea masuri de siguranta moderne ca scenariul ca tu sa ramai fara frane in trafic nu prea se mai poate aplica. Sa nu uitam, insa, ca avem de-a face cu o masinarie, in care mii de parti se afla intr-o continua miscare. Ei bine, masinariile se mai si strica, din cand in cand.

Una dintre cele mai groaznice defectiuni care se pot petrece unei masini este caderea totala a sistemului de franare. Sa nu uitam ca aceasta defectiune este si una dintre cele mai periculoase. De ce? Pentru ca daca masina se misca in momentul in care franele cedeaza, vei avea foarte putine variante pentru a opri in siguranta vehiculul.

Sa conduci o masina fara frane, fie ca stii sau nu ca ai aceasta problema, este atat ilegal cat si nerecomandabil. De aceea, nu vom incerca sa te invatam ce sa faci daca esti la curent cu aceasta defectiune, ci iti vom oferi cateva sfaturi in legatura cu modul in care sa reactionezi daca se intampla in timp ce esti la volan.

Franele pot inceta sa functioneze in parametri din cauza mai multor motive. Doua dintre cele mai comune sunt legate de lipsa lichidului de frana sau de uzarea completa a placutelor de frana.

Ambele probleme pot fi rezolvate cu un drum la cel mai apropiat service sau prin reviziile regulate ale masinii. Pentru a te asigura ca nu ai de ce sa-ti faci griji, evita sa apesi pedala de frana tare si pe perioade lungi de timp. Incepe operatiunea de franare la o distanta mai mare si opreste masina gradual.

1. E important sa stii cand ai o problema

In mod normal, putem intalni doua tipuri de defectiuni ale sistemului de franare. Primul se desfasoara pe o perioada de timp mai lunga si poate fi observat daca dai dovada de putina atentie. Marirea distantei de franare, felul in care pedala se simte la picior sau zgomote neobisnuite in momentul in care o apesi sunt semne ca ceva nu este in regula. Daca le observi, mergi cat mai urgent cu masina intr-un service auto.

Al doilea tip este functionarea defectuoasa brusca. Oricare ar fi motivul, o astfel de defectiune este extrem de periculoasa si se poate oricand transforma intr-un accident. Este extrem de dificil sa-ti dai seama imediat despre ce este vorba, doar vei observa ca franele nu mai functioneaza. Daca se intampla asa ceva, incearca sa-ti pastrezi cumpatul si sa judeci "la rece".

2. Primele momente sunt cele mai importante

In general, in momentul in care ramai fara frane pe masina, te panichezi. Tocmai de aceea este recomandata franarea incepand de la o distanta sigura. In acest fel, distanta dintre masina scapata de sub control si obstacolul din fata iti va permite sa iesi din starea de panica si sa incerci sa opresti masina in siguranta.

3. Ce nu trebuie sa faci?

Unele sfaturi care circula pe internet numesc virarea brusca stanga-dreapta a masinii o buna solutie de a o opri. Sunt gasite chiar descrieri amanuntite ale acestei manevre. Poate ca frictiunea cauzata prin virarea brusca va opri masina dar, sub nici o circumstanta, nu te sfatuim sa faci o astfel de manevra. Tot ce vei face este sa-i pui in pericol si pe ceilalti participanti la trafic. Mai mult, daca viteza este destul de mare, te poti rasturna cu masina, asa ca nu incerca aceasta metoda.

Intai si intai nu trebuie sa intri in panica. De vreme ce am stabilit, insa, ca vei fi panicat, sa trecem mai departe. Sa nu ai frane si sa stii lucrul acesta va scoate din tine instinctele de supravietuitor. Acestea iti vor spune sa sari din masina. Nu face asta! Aceleasi instincte iti vor sopti sa intri cu masina intr-un copac sau intr-un alt vehicul, orice pentru a te opri. Nu face nici asa ceva! Ar putea chiar sa te convinga ca e mai bine sa opresti motorul. Nu e deloc o idee buna!

Sfatul nostru este unul simplu: revino-ti, ia piciorul de pe pedala de acceleratie, tine masina pe drum si fa una dintre urmatoarele manevre:

4. Foloseste frana de motor

Este cel mai des utilizata tehnica de oprire a unei masini. Frana de motor functioneaza dupa principiul folosirii fazei de compresie a motorului pentru oprirea vehiculului si poate fi folosita atat la viteze mari cat si la cele mici. Mai important este ca te poti folosi de aceasta manevra fara a avea cine stie ce aptitudini. Apesi ambreiajul si schimbi intr-o viteza mai mica, astfel ca masina va incetini.

Sa presupunem ca franele cedeaza in timp ce te afli in viteza a patra. Tot ce trebuie sa faci este sa schimbi intr-a treia, apoi in a doua, iar masina se va opri. Daca acest lucru nu s-a intamplat pana acum, incearca sa schimbi in viteza 1, dar aceasta manevra trebuie efectuata cu mare atentie. De ce? Poate duce la stagnarea motorului si poate avea efectul contrar celui asteptat: masina va prinde viteza. Si nu ai nevoie de asa ceva.

In momentul in care te folosesti de frana de motor, poti chiar sari cateva trepte de viteza, dar aceasta operatiune poate dauna masinii tale. Daca manevra este efectuata rapid si cum trebuie, schimbarea vitezelor poate opri masina inainte de zona de coliziune. Sa nu uitam sa mentionam ca aceasta metoda este singura care poate fi folosita intr-o masina cu transmisie automata.

5. Foloseste frana de urgenta

O alta tehnica folosita pentru oprirea unei masini fara frane este legata de folosirea franei de urgenta (frana de mana, frana de picior sau frana de parcare). Din pacate, aceasta este mai putin eficienta decat frana de motor. Poate opri o masina care circula cu viteza redusa, dar are nevoie de o distanta mult mai mare in cazul unei viteze peste limita.

Exista doua tipuri de frane de urgenta, una activata de mana si localizata intre cele doua scaune din fata, si alta actionata de picior.

In cazul acestui tip de franare, nu vorbim despre forte complicate. Frana de urgenta activeaza franele cu tambur de pe spate, discurile de frana de pe spate dar si, in functie de tipul masinii, franele cu tambur dintre arbore si transmisie.

Folosirea acestei frane poate fi extrem de periculoasa. Frana de mana este folosita pentru derapaje si, daca ai parte de conditiile ideale (viteza sau directie), in loc sa opresti masina, vei derapa fara control. Si fara frane...

Una dintre aceste doua metode iti va rezolva problema. Sau, pentru a fi si mai aproape de adevar, te vor ajuta sa nu intri intr-una si mai complicata. Cele doua tehnici pot fi folosite si impreuna, dar e nevoie de un pic de indemanare. De vreme ce numai la asta nu-ti sta mintea in astfel de momente, sfatul nostru este sa incerci cele doua manevre pe rand, in functie de conditiile in care circuli si de viteza la care ti s-a stricat masina.

Newsletter

Whatsapp