Cat de des ar trebui sa echilibrezi rotile masinii tale

Echilibrare roti

A conduce fara probleme este visul fiecaruia dintre noi, un echilibru aproape perfect, pentru care toate cele patru roti ale masinii trebuie sa se roteasca la viteze mari fara nici un fel de vibratie. Un secret: rotile nu sunt intotdeauna perfect rotunde, nici macar cele noi. Mai mult, greutatea lor nu e distribuita in mod egal, asa ca vor fi mai grele in anumite zone.

In ambele cazuri, vor aparea vibratiile. Cauciucurile neechilibrate inseamna uzura rapida a acestora sau a suspensiilor, asa ca nu e vorba doar despre confort.

Asta e motivul pentru care, la montarea unor pneuri noi, acestea sunt testate pentru orice vibratie. Unele pot fi eliminate doar prin rotirea cauciucului pe janta, altele prin atasarea la aceasta a unor mici greutati, care sa combata zonele cu "greutate" mai mare. De-a lungul timpului, aceste greutati cad de pe jante, lucru usor de descoperit daca e vorba despre rotile din fata: vei simti o vibratie in volan care se va intensifica pe masura ce cresti viteza.

Unii dintre vanzatorii de anvelope includ, in pretul lor, si rotirea acestora sau echilibrarea rotilor pe perioada de viata a anvelopelor (nu uita sa intrebi inainte de a cumpara!). Ce inseamna rotirea unei roti? Pozitionarea anvelopelor in asa fel incat sa se uzeze in mod egal. In mod normal, aceasta rotire trebuie facuta o data la fiecare 8.000-12.000 de km sau conform cu recomandarile producatorului.

Multi dintre soferi neglijeaza echilibrarea rotilor si fac doar rotirea periodica. Ei bine, daca echilibrarea intra in oferta de la cumpararea pneurilor, aminteste-le celor de la service. In caz ca nu e asa, chiar daca te va costa in plus, e bine sa faci aceasta operatiune cel putin o data la doi ani (mai des daca drumurile pe care circuli in mod normal sunt proaste).

Atentie! Vibratiile pot fi cauzate si de o janta stramba, de un cauciuc deteriorat (care nu poate fi "reparat" prin echilibrare) sau de parti din suspensie si rulmenti uzate, asa ca operatiunea de echilibrare nu le poate elimina pe toate.

Anvelopele si jantele sunt echilibrate inainte de a fi montate pe masina, cu ajutorul unui dispozitiv specializat, care poate identifica zonele ce ar putea cauza vibratii. Unii vanzatori folosesc un dispozitiv care simuleaza greutatea masinii si toate fortele aplicate in timpul mersului, spunand ca aceasta metoda da rezultate mai corecte.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter