Afla care sunt cei 10 pasi pentru a scapa masina ta de rugina

Rugina Masina

Nu e deloc normal doar sa te folosesti de masina. Aceasta are nevoie de atentia ta, de grija si de intalnirile regulate cu un mecanic. Iar, daca vorbim de mentenanta, o problema de care fiecare sofer trebuie sa scape, la un moment dat, este... RUGINA.

Indiferent de cat de intinsa este prezenta acesteia, masina va pierde la capitolul atractivitate. Daca nu te ocupi de eliminarea ei, insa, te vei trezi cu probleme si mai serioase. Pentru a va intinde o mana de ajutor, astazi vom invata impreuna cum sa scapam de rugina. Nu e o operatiune tocmai usoara. Stiti de ce? Va explicam mai jos.

Rugina inseamna, in limbaj chimic, oxid de fier, adica o molecula cu doi atomi de fier si trei de oxigen. Mai mult, rugina este rezultatul unui proces electrochimic numit coroziune.

Iata cei trei factori necesari pentru aparitia ruginei:
- un anod: o bucata de metal care, in anumite circumstante, elibereaza electroni;
- un catod: o bucata de metal care, in anumite circumstante, accepta electroni;
- o substanta electrolitica: un lichid care faciliteaza transferul electronilor.

Pe masura ce electronii se misca intre anod si catod, prin intermediul substantei electrolitice, anodul se corodeaza. Orice metal care contine fier este in stare sa creeze aceasta reactie. Cand metalul se corodeaza, legaturile dintre atomi devin mai slabe. Suntem siguri ca nu vreti ca asa ceva sa se intample si masinii Dvs.

Am stabilit ca rugina are nevoie de un anod, un catod si o substanta electrolitica, lucru care ne duce la concluzia ca aproape orice masina este vulnerabila. In acest caz, partile metalice ale masinii sunt anodul si catodul, apa joaca rolul lichidului electrolitic. De aceea, aparitia ruginei este mult mai frecventa in sezoanele umede (chiar si daca masina este acoperita).

Exista, insa, si substante care grabesc aceasta reactie. Cea mai comuna dintre ele este sarea. Desi apa joaca rolul substantei electrolitice, nu este chiar atat de eficienta. Nu acelasi lucru il putem spune despre apa sarata. De aceea, orice obiect care rugineste in timp, va face acest lucru mult mai repede atunci cand intalneste apa sarata.

Sa revenim la masina. Multe dintre piesele si componentele sale sunt susceptibile sa rugineasca. Printre ele, sunt parti care intra in acest proces chimic mult mai usor: motorul, cadrul, sasiul, sistemul de esapament, portbagajul si caroseria.

Din aceasta cauza va spuneam, mai devreme, ca eliminarea ruginei de pe o masina nu este tocmai cea mai usoara operatiune. Indraznim sa spunem ca e mult mai facil sa luam masuri pentru evitarea aparitiei acesteia. Daca, din pacate, te lovesti de aceasta problema, astazi invatam impreuna care sunt pasii de urmat.

Intai si intai, putem delimita trei cauze importante pentru aparitia ruginei:
- vopseaua este zgariata;
- masina a trecut printr-un accident;
- spatiul de sub masina este expus unui mediu oxidant.

Chiar daca petele de rugina sunt mici, incercati sa va ocupati de ele imediat ce apar, altfel, in timp, se vor intinde pe suprafete din ce in ce mai mari. Iata cateva instructiuni!

Va mai retinem, insa, cu cateva sfaturi care vor tine rugina departe de masina Dvs:
- verificati vopseaua in mod regulat;
- spalati masina cel putin o data la doua saptamani;
- aplicati un strat consistent de ceara cel putin o data pe luna;
- folositi un spray sau un lubrifiant anti-rugina de calitate. Faceti acest lucru imediat dupa ce ati curatat si uscat masina;
- daca locuiti langa mare sau ocean, spalati masina cat se poate de des.

1. Pregatiti-va sculele

Acesta e primul si unul dintre cei mai importanti pasi. Veti avea nevoie de: ochelari de protectie, manusi de cauciuc, o masca de calitate, o prelata, o rola de banda adeziva (din cea folosita de zugravi), un recipient cu acid oxalic pentru curatarea ruginii, un dispozitiv de slefuit si cat mai multe foi de smirghel.

2. Echipati-va pentru operatiune

Dupa ce ati adunat toate cele necesare, a venit momentul sa va echipati corespunzator. Pe primul loc este siguranta, asa ca nu trebuie sa va lipseasca manusile de cauciuc, masca impotriva prafului si ochelarii de protectie.

3. Delimitati zonele pe care veti lucra

Delimitati, cu banda adeziva, partile ruginite pe care veti lucra. Acest tip de banda nu va afecta vopseaua masinii si nici nu se misca din loc pana la sfarsitul operatiunii. Mediul va fi unul plin de praf si de rugina, asa nu uitati sa inchideti geamurile autovehicului.

4. Nu folositi ziare pentru a acoperi restul masinii

De cele mai multe ori, oamenii folosesc ziare pentru a acoperi zonele neafectate. Ei bine, ideea nu e deloc buna. Va explicam si de ce: spray-urile cu vopsea au, in mod normal, scurgeri, asa ca lasa urme, iar acestea au prostul obicei de a patrunde dincolo de marginile ziarelor. Rezultatul? Va veti trezi cu urme de vopsea pe caroserie. Folositi-va, cel mai bine, de o prelata sau folie.

5. Incepeti cu primul strat al petei de rugina

A venit momentul sa trecem la lucruri serioase. Primul pas este sa ne ocupam de primul strat al petei de rugina. Pentru aceasta operatiune avem nevoie de dispozitivul de slefuit (flex). Nu va grabiti, puteti afecta partile metalice ale masinii.

Dupa ce primul strat a fost eliminat, continuati operatiunea cu o foaie de smirghel. Acesta va va da siguranta ca ati eliminat toate particulele de praf.

6. Stergeti zona petei de rugina cu o carpa uscata

In acest fel, continuati operatiunea de indepartare a prafului. Urmatorul pas este aplicarea unui strat de acid oxalic pe portiunea la care lucrati. Incercati sa nu lasati aceasta substanta acida prea mult timp pe suprafata metalica. Urmariti instructiunile de pe recipient. Cu miscari usoare si o carpa curata, indepartati-l de pe suprafata.

7. Achizitionati grund si vopsea de cea mai buna calitate

Spray-ul cu vopsea sau grundul sunt foarte importante pentru aceasta operatiune. De aceea, sfatul nostru este sa investiti in marci de calitate. Nu uitati, de asemenea, ca vopseaua trebuie sa se potriveasca cu restul masinii.

8. Efectuati operatiunea de grunduire

Aplicati grundul conform instructiunilor de pe eticheta. Pentru siguranta, va sfatuim sa aplicati trei straturi, cu pauze intre ele. Dupa, trebuie sa lasati acestuia cel putin 12 ore pentru a se usca.

9. Smirgheluiti suprafata grunduita

In mod normal, aceasta operatiune se face intre aplicarea unor diverse straturi de vopsea, pentru a "indrepta" suprafata. Nu strica sa aveti la indemana o galeata cu apa curata, pentru a curata fata smirghelului ori de cate ori este necesar. Dupa, spalati suprafata cu apa si sapun.

10. Aplicati straturile de vopsea si lasati-le sa se usuce

Specialistii sunt de parere ca e bine sa aplicati cat mai multe straturi de vopsea, in acest fel veti ajunge la culoarea si nivelul de finisare pe care vi-l doriti. Va trebui sa lasati vopseaua sa se usuce cel putin 24 de ore, inainte de a scapa de benzile de delimitare.

Asta e tot. Speram ca ati inteles, in cea mai mare parte, ce trebuie sa faceti pentru a scapa de rugina. Daca operatiunea vi se pare dificila, e mai bine sa apelati la un specialist.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CELE MAI SCUMPE 7 MASINI DIN ISTORIE
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter