Prim contact cu Mazda MX-30: Japonezii se pregatesc de era electrica

Mazda MX-30 este prima incercare a japonezilor, pentru a intra in era electrica. Daca au reusit sau nu vei aflat in cele ce urmeaza, dar o sa iti spunem ca vei fi surprins de noul crossover.

Prim contact cu Mazda MX-30: Japonezii se pregatesc de era electrica

Toamna anului trecut, atunci cand soferii europeni asteptau inca primii fulgi de zapada ai iernii, ne-a adus in prim plan o surpriza care s-a dovedit a fi extrem de interesanta din partea celor de la Mazda. La sfarsitul lunii octombrie, oficialii producatorului nipon publicau primele fotografii si detalii cu noul MX-30, un SUV electric care a surprins destul de tare fanii marcii japoneze. MX-30 este primul model electric din gama celor de la Mazda, acesta fiind prezentat pentru prima data in cadrul Salonului Auto de la Tokyo.

Despre modelele din gama celor de la Mazda am invatat deja de-a lungul timpului ca arata extrem de bine, constructorul nipon punand intotdeauna pret pe aspectul masinilor sale. Bineinteles, asa a fost si cazul noului MX-30, un model care mizeaza pe acelasi limbaj de design KODO cu care ne-am obisnuit deja cu totii.

MX-30 a surprins cel mai mult prin numele sau, cei din conducerea Mazda alegand sa nu apara in fata publicului cu un nume cu totul si cu totul nou. Auzind numele primului model electric din gama Mazda, cu totii ne-am gandit prima si prima data la roadster-ul MX-5 si mai apoi la crossover-ul CX-30. Mai mult decat atat, dimensiunile noului MX-30 sunt foarte asemanatoare cu cele ale modelului crossover mentionat mai devreme.

Noul MX-30 a mai surprins si la un alt capitol, de aceasta data nefiind vorba despre un aspect pozitiv. Constructorul nipon a prezentat modelul electric ca beneficiind de o autonomie electrica de doar 200 de kilometri, o valoare care a ridicat sprancenele multor fani ai marcii si nu numai.

Si nici nu este de mirare ca s-a intamplat asa, o autonomie de 200 de kilometri neputand sa impresioneze pe nimeni la finalul anului 2019. Daca ne aducem bine aminte, in urma cu aproape sapte ani vorbeam despre autonomii de aproximativ 180-200 de kilometri, atunci cand erau lansate modele precum Renault Zoe sau BMW i3. Totusi, autonomia acestor modele a crescut in timp, pentru ca producatorii au oferit baterii cu o capacitate mai mare. Acest lucru a fost confirmat si de cei de la Mazda, asa ca trebuie doar sa avem rabdare.

Intrebati de ce au ales o autonomie atat de mica pentru primul lor model electric, oficialii Mazda au adus in discutie mai multe avantaje care ar veni la pachet cu aceasta valoare atat de mica a autonomiei. Spre exemplu, acestia explica ca bateria mai mica cu care este echipat MX-30 aduce cu sine o masa proprie a masinii mai redusa. Asta inseamna ca MX-30 beneficiaza de o manevrabilitate mai buna in comparatie cu cea a celorlalte modele de pe piata.

Mai mult decat atat, MX-30 se doreste a fi o masina de oras, studiile aratand ca media distantelor zilnice parcurse de europeni este de 48 de kilometri, ceea ce inseamna ca o incarcare poate sa ajunga chiar si patru zile. In plus, cei de la Mazda si-au dorit ca primul lor model electric sa aiba o amprenta de CO2 mai mica decat a concurentei, poluarea devenind un subiect important de discutie in ziua de astazi.

Tinand cont de acest aspect tehnic al autonomiei si gandindu-ne si la perioada extrem de dificila in care s-a lansat pe piata acest nou model, putem spune ca misiunea lui MX-30 va fi extrem de dificila. Asa cum stim cu totii deja, multe modele din acelasi segment de piata se pot lauda cu cifre tehnice mai bune. In plus, cifrele ne arata ca vanzarile au scazut semnificativ in aceasta perioada, contextul pandemiei de coronavirus fiind unul critic pentru intreaga piata auto.

Ei bine, suntem bucurosi insa sa va anuntam ca am avut ocazia sa testam pentru putin timp noul electric MX-30 al celor de la Mazda. Spunem ca pentru putin timp pentru ca actualul context in care ne aflam a ingreunat destul de mult chiar si acest proces, cei de la Mazda avand deocamdata doar doua exemplare MX-30 care se afla intr-un tur european prin tarile in care marca japoneza este activa.

Asadar, am putut testa primul model electric al celor de la Mazda pe o distanta de doar 60 de kilometri, intre centrul Capitalei si Casa Vlasia de langa Snagov. Chiar daca nu am putut trage niste concluzii chiar foarte clare in urma acestui test-drive rapid, vrem sa impartasim alaturi de voi impresiile cu care am ramas in urma acestei experiente!

Design Exterior

Din punct de vedere al dimensiunilor, asa cum spuneam si in randurile anterioare, MX-30 seamana foarte mult cu SUV-ul compact CX-30. Astfel, vorbim despre o lungime de 4.395 de mm, despre o latime de 1.795 de mm si despre un ampatament care ajunge pana la 2.655 de mm. Inaltimea modelului electric este insa putin mai mare decat cea a lui CX-30, avand un plus de 30 de mm.

Concentrandu-ne acum in directia infatisarii noului MX-30, putem spune fara doar si poate ca primul model electric al niponilor arata foarte bine. Partea frontala a bolidului este simplu construita, insa arata foarte bine si pare destul de impunatoare la prima vedere.

In plus, partea frontala exprima dinamism, lucru care poate fi observat indiferent de directia din care te vei uita. Daca ne uitam in partea din spate, vom observa o aripa generoasa si niste stopuri cu un design nou. In plus, ne vom aduce aminte chiar si de RX-8 atunci cand ne vom indrepta privirea catre portiere!

Design Interior

Mergem mai departe catre interior, acolo unde observam imediat un instrumentar de bord mixt, care arata extrem de interesant. Apoi, privirile ni se indreapta catre sistemul de infotainment modern care ne propune un ecran amplasat la nivelul plansei de bord si un ecran tactil cu dimensiuni de 7 inci.

Prin intermediul acestuia, pasagerii vor putea controla sistemul de climatizare. De asemenea, mai regasim la nivelul habitaclului o consola centrala plutitoare si un selector electronic pentru controlul transmisiei. De remarcat faptul ca aproape toate butoanele de la interior au disparut in cazul acestui MX-30!

Daca tot suntem la acest capitol, mai trebuie sa mentionam si faptul ca cei de la Mazda ne propun in cazul noului MX-30 doua tipuri de interioare. Mai exact, este vorba despre Modern Confidence si despre Industrial Vintage.

Al doilea tip de interior l-am regasit si noi pe modelul pe care l-am testat, acesta propunandu-ne niste nuante de culoare inchise, texturi interesante precum suprafetele din pluta pe consola centrala si piele ecologica maro.

Motorizare

Din punct de vedere tehnic, Mazda MX-30 este echipata cu o unitate de motorizare electrica de 105 kW, ceea ce inseamna aproximativ 143 de cai putere, cuplul maxim avand o valoare de 265 Nm. Asa cum spuneam si in primele randuri ale acestui material, primul model electric al celor de la Mazda are o autonomie de doar 200 de kilometri, modelul MX-30 fiind echipat cu o baterie de 35.5 kWh. Bateria poate fi incarcata atat de la prize AC de 6.6 kW, cat si de la prize rapide cu o putere de pana la 50 kW. In aceste conditii, pentru o incarcare de pana la 80% va fi nevoie de aproximativ 40 de minute.

Consumul mediu mixt anuntat de cei de la Mazda pentru MX-30 este de 16 kWh/100 km, insa trebuie sa va spunem ca am reusit sa scoatem un consum chiar si mai bun decat acesta. Bineinteles, nu am exagerat deloc cu accelerarile si am avut un stil de condus extrem de “cuminte”. Insa, in acest fel am reusit un consum de doar 12 kWh/100 km, ceea ce este extrem de interesant! In aceste conditii, autonomia masinii nu mai este de 200 de kilometri, ci se apropie de 270 kilometri, ceea ce nu mai este deloc atat de rau.

De asemenea, nici macar atunci cand nu am mai condus atat de atenti din punct de vedere al consumului, nu am avut surprize neplacute, consumul ajungand doar la o valoare de 15 kWh/100 km. In plus, trebuie sa precizam ca vorbim despre condus in mediu extraurban, ceea ce inseamna ca era de asteptat ca valorile consumului sa fie ceva mai mari decat in mod obisnuit. Cel mai probabil, pentru multi soferi, MX-30 va fi un model de oras, mediul urban urmand sa aduca niste valori ale consumului si mai mici.

Tot din punct de vedere tehnic, mai trebuie sa va spunem ca Mazda MX-30 promite o viteza maxima care poate ajunge pana la 140 km/h. Totodata, acceleratia de la 0 la 100 km/h se va putea realiza intr-un timp de 9.7 secunde!

Siguranta

Evident, asa cum era de asteptat, Mazda MX-30 sta foarte bine si din punct de vedere al sistemelor de siguranta cu care este echipat. Printre acestea putem aminti Road Keep Assist, Blind Spot Assist sau Smart Brake Support cu functia Turn-Across Traffic. Avem practic un sistem de franare automata de urgenta cu o functie extinsa in momentul virajului la stanga, aceasta tehnologie putand detecta o posibila coliziune cu un vehicul de pe contrasens.

Pret

In cele din urma, haideti sa ne uitam un pic si asupra detaliilor financiare cu care vine la pachet acest prim model electric din gama celor de la Mazda. Ei bine, MX-30 nu este deloc ieftin, Mazda stabilind un pret de pornire de 33.490 de euro pentru acest model!

Totusi, nu uitati ca pentru aceasta suma veti primi si nenumarate dotari care sunt oferite, de obicei, de producatorii de automobile premium. Acestea sunt farurile si stopurile cu tehnologie LED, sistemul de infotainment cu un ecran de 8.8 inch, Head-up Display (HUD), un instrumentar de bord complet digital cu un ecran de 7 inch, sistem de climatizare automata, Apple CarPlay, Android Auto, senzori de parcare fata/spate, camera video pentru marsarier, senzori de ploaie si lumina, senzori pentru monitorizarea presiunii in pneuri, asistenta la plecarea din panta, pilot automat adaptiv, asistent inteligent pentru franare cu detectare a pietonilor, sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de avertizare la depasirea benzii de rulare, sistem de recunoastere a semnelor de circulatie, sistem de control automat al fazei lungi sau sistem E-Call in caz de urgente.

Daca privim din acest punct de vedere, se justifica si pretul celor de la Mazda. Nu uitati ca multe dintre aceste optiuni costa destul de mult la alti producatori care ofera masini electrice.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter