Test Drive: 2019 Citroen C4 Cactus - practicalitate funky

2019 Citroen C4 Cactus Test Drive
Specificatii Tehnice
Pret
15.100 euro cu TVA
Motor
1,2 litri
Putere
110 CP
Viteza Maxima
200
Transmisie
Automata (6 trepte)
0-100 Km
6,7 secunde
Consum
6,2 l/100 km
Nr LocuriNr Locuri
5
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Citroen C4 Cactus si cu mine ne aflam la a doua intalnire, dupa ce la lansarea nationala l-am vazut prima oara. Acest eveniment avea loc in toamna anului 2018, cand era o vreme placuta si soarele ne bucura cu razele sale. Acum, insa, vremea a fost mult mai putin prielnica. Asadar, prilej excelent pentru a vedea exact ce poate noul C4 Cactus.

E notabil de la bun inceput faptul ca schimbarile nu sunt majore. Noul model introduce cateva modificari, insa pentru un ochi neantrenat acestea nu vor iesi in evidenta. Subtilitatea aceasta s-ar putea sa ii asigure succesul acestei masini in Romania.

Modelul a fost prezentat pentru prima oara sub forma de concept in 2013, varianta de serie fiind introdusa un an mai tarziu la Geneva Motor Show. Productia a inceput in Spania, iar primele vanzari de unitati s-au facut in Franta. Desi e usor de identificat ca un SUV de mici dimensiuni, publicatia Top Gear i-a acordat in anul 2014 premiul "Hatchback-ul anului". Noi ii vom spune fix asa cum e: un crossover.

Nu e nicio intamplare faptul ca C4 Cactus este reinnoit si pregatit pentru vanzari in Romania. Crossoverele sunt din ce in ce mai apreciate de soferii care platesc pentru masina lor noua, iar dovada sta in cifrele tot mai mari care arata ca oamenii incep sa renunte la sedan sau break si privesc cu buzunarele inspre masini precum acest C4 Cactus.

De la lansarea nationala am observat cateva lucruri care m-au intrigat destul de mult in legatura cu aceasta masina. De-abia asteptam atunci sa petrec mai mult timp cu masina pentru a o descoperi, pentru a o intelege... Iata ca, pana la urma, s-a si intamplat!

Fara sa mai amanam lucrurile, pornim in explorarea noului C4 Cactus!

Design Exterior

Practicalitate funky este modul in care am ales sa inglobez esenta lui C4 Cactus dintr-un motiv relativ simplu. Citroen a reusit sa faca ceva unic pe piata auto: s-a pozitionat cu un design aparte si s-a adresat unui public tinta care isi doreste altceva, o altfel de masina, o extensie a propriei personalitati in relatia cu ceilalti din jur. Lucrul acesta e evident de mai mult timp, insa cred ca odata cu acest automobil compania franceza a reusit sa accentueze acest aspect al lor care, din punctul meu de vedere, incepe sa devina definitoriu.

Si ce n-ar fi practic la un crossover? Ai spatiu cat de cat generos, o anumita prezenta pe sosea, o garda la sol mai buna, o pozitie mai inalta la volan si esti destul de calm cu privire la borduri sau gropi. Pentru Romania pare a fi reteta ideala, avand in vedere lucrurile cu care ne confruntam zi de zi in trafic.

Asa cum spuneam si mai sus, schimbarile la exterior sunt subtile si menite sa faca C4 Cactus mult mai atragator fata de predecesorul sau.

Acum sigla se extinde pana la marginea farurilor LED de zi si este mult mai interesant asezata pentru a evidentia modelul condus.

Faza scurta si faza lunga nu mai sunt flancate de o piesa de caroserie intr-o culoare diferita, ci au propriul lor loc clar in toata filosofia masinii.

Fata masinii se prezinta mult mai sculptata si cu mai multe unghiuri care par sa se descopere la fiecare privire acordata. Gura de ventilare este mai larga, iara farurile de ceata sunt evidentiate printr-o culoare diferita. Pentru acest lucru va trebui, insa, sa bifezi un nivel de echipare superior. Mai avem si doua fante de aer in fata, insa nu duc nicaieri. Se afla acolo doar pentru design si sunt o completare interesanta.

Fiindca ne aflam in fata masinii, e important sa va spun si despre mica mea obsesie cu luminile. E drept ca vremea pe care am prins-o in timpul testarii noului C4 Cactus n-a fost una prietenoasa, insa mi-as fi dorit ca blocurile optice sa fie putin mai puternice. Desi luminile de zi sunt LED, faza scurt si lunga sunt pe halogen. Seara, in special, am simtit nevoia de mai multa lumina. E posibil sa ma fi obisnuit prea mult cu LED-urile albe si puternice si cred ca gusturile pot fi impartite la acest capitol, dar a trebuit sa va relatez acest aspect.

Trecand in lateralul masinii, observam ca AirBump-urile cu care ne-am obisnuit pe C4 Cactus si care au facut-o celebra au fost mutate mai jos. Fata de generatia precedenta acestea ocupa acum mai putin spatiu si se afla in armonie cu intreaga caroserie a masinii. Ii creioneaza o noua personalitate unei masini. Pare-se ca s-a transformat intr-un adolescent acum!

N-avem cum sa nu apreciem jantele! Sunt, cred eu, acel "condiment" atat de necesar pentru a-i da lui C4 Cactus gustul pe care-l merita si pe care cei interesati il apreciaza. Tot din lateral observam si faptul ca suprafetele vitrate sunt destul de generoase, asadar ni se asigura de la bun inceput promisiunea ca vom avea un habitaclu luminos si unghiuri mai generoase.

Pasim in spatele masinii si observam o schimbare destul de neasteptata: blocurile optice s-au "dublat". Sunt acum mai lungi si mai inguste ca generatia precedenta, insa o completeaza mult mai bine! Totodata, remarcam ca a disparut partea de AirBump din spate in care era integrat si logo-ul firmei franceze prezent pe generatia inlocuita. Sigla Citroen este acum pozitionata fix intre triple.

Schimbarea este binevenita. Putem observa cu usurinta ca Citroen a vrut sa faca C4 Cactus mai atragator si sa il modifice discret la exterior, insa suficient de mult incat sa capeta o cu totul noua alura. Desi pastreaza trasaturile principale din 2014, modelul din 2019 se prezinta cu un refresh meritat si realizat cu bun gust pentru cei care vor o altfel de masina, vor un altfel de design, vor sa arate ca nu sunt incatusati in seriozitate si cotidian.

Ca si nota generala, noul C4 Cactus are o arhitectura bazata pe modelul PF1 al Grupului PSA, cu un ampatament de 2.60 m, tipic pentru segmentul de care apartine.

E destul de frig afara (inca), asadar trebuie sa mergem la interior. Avem noi lucruri de descoperit!

Design Interior

Din momentul in care ai deschis portiera noului C4 Cactus, incepi sa observi si sa intelegi de ce masina aceasta nu e ca toate celelalte. Bineinteles, nu vorbim de un lux aparte sau de vreo inventie nemaiauzita. Aceste lucruri nu conteaza aici. Ce impresioneaza cu adevarat este curajul francezilor de a nu se pozitiona in trend cu toata lumea din industrie si au creionat ceva aproape unic. Eu am simtit din primul moment ca noul C4 Cactus pare a fi o imbinare intre un trecut glorios si prezentul practic.

Decuparile din usa, volanul, scaunele, manerul din interior, schimbatorul, bordul, combinatiile de culori folosite si formele aparte pe care le intalnesti la interior par a fi desprinse din imaginatia unui designer care a fost lasat liber si nu i s-a impus nicio bariera. Bine... Poate doar una legata de mentinerea costurilor la un nivel decent. Chiar si asa, e un moment interesant pe care il traiesti atunci cand privesti pentru prima oara interiorul acestei masini, mai ales daca vorbim de un nivel de echipare mai bun.

Ca sofer, primul lucru de care vei fi interesat odata asezat in scaun va fi bordul. Pare un ecran LCD destul de mic. Contine, insa, toate informatiile necesare pentru a-ti asigura un parcurs bun. Formatul e prietenos si te poti intelege destul de repede cu el. Mi-ar fi placut sa am si un Head-Up Display, dar odata cu optiuni de genul asta creste si pretul. Merita mentionat faptul ca ti se afiseaza limita legala de viteza in functie de drumul pe care te afli.

Treci de bord si observi forma putin mai aparte a volanului multifunctional. E suficient de mare, dar usor de tinut in mana, usor de manevrat si completeaza identitatea din habitaclu a lui C4 Cactus. In plus, ai la dispozitie si cateva sisteme de asistenta precum Cruise Control care iti pot face viata mai usoara pe autostrada.

Ti-ai pus centura de siguranta si observi ca scaunul este mult mai confortabil fata de ceea ce credeai anterior. Suficient de moale incat sa fii invelit in confort, dar echilibrat pentru a te mentine pozitionat cum trebuie. Acestea combina spuma de inalta densitate in centrul scaunului si spuma groasa texturata la suprafata, asigura confortul si sustinerea laterala in orice moment. Combinat cu scaune largi si confortabile, designul ofera un confort sporit pentru calatorii.

Ecranul de infotainment cu navigatie care chiar functioneaza cum trebuie include si controlul pentru aerul conditionat, sistemul de muzica, conectarea telefonului, camera pentru retur, informatii generale si setarile pentru masina. Poate fi controlat doar tactil si raspunde destul de bine. Iti poate, totusi, distrage atentia de la drum daca nu te-ai obisnuit cu el complet. Un singur buton fizic este arondat aerului conditionat si doar il opreste, nu il poti ajusta sau porni.

Daca tot suntem la capitolul infotainment, atunci merita sa mentionez faptul ca sistemul de sunet e unul acceptabil. Nu e nici puternic, dar nici slab. Pentru o persoana care nu pune accent serios pe treaba asta nu va conta prea mult, incat poate sa multumeasca urechile mai putin pretentioase.

Butonul de Start/Stop este amplasat destul de ciudat, dar parca te asteptai sa fie acolo. Nota generala minimalista este respectata, asadar se afla in stanga unei mufe USB, sub cele doua guri inegale ca marime de aer conditionat. S-ar putea sa il cauti putin la prima urcare la volan, dar va deveni un obicei cu usurinta.

Airbagul pentru pasager a fost mutat in plafon si acum C4 Cactus are un torpedo cu o forma interesanta, dar cu o adancime practica. Poti pune suficienta lucruri acolo.

Pentru ca am amintit de spatiile de depozitare, e important sa mentionez faptul ca in buzunarele usilor poti pune cateva lucruri de marime generoasa, chiar daca nu e compartimentat pentru a le tine separat. Suporturile de pahare sunt putin cam jos si nu sunt suficient de inalte pentru siguranta unei bauturi mari. Un pahar de espresso si o cafea mica vor sta destul de bine acolo. Exista si un loc in care iti pune telefonul mobil, iar faptul ca este mai inalt in marginea interioara te va asigura ca nu va cadea atunci cand accelerezi.

Geamuri electrice sunt doar in fata, intrucat cele din spate se deschid manual si doar putin inspre exterior, la fel ca in hatchback-urile coupe de mici dimensiuni.

Spatiul din spate este bun. Trei persoane pot sta relaxat acolo pentru un drum de 200-300 de km, insa nu au la dispozitie prea mult loc pentru a-si pune lucrurile. Cel mai bine ar fi sa faci calatorii in patru pentru a maximiza confortul. Se pastreaza coloristica unica si scaunele confortabile care ofera o sustinere buna. "Comfort is the new cool" spune cei de la Citroen si au reusit sa-l faca sa se simta destul de bine la interior cu noul C4 Cactus.

"Increzator in ADN-ul sau, Citroen continua sa inoveze pentru a imbunatati confortul calatoriilor la bordul masinilor sale. Dezvoltata in premiera mondiala, suspensiile cu tehnologie Progressive Hydraulic Cushions™ filtreaza si absoarbe majoritatea imperfectiunilor minore din asfalt pentru a da pasagerilor senzatia de plutire peste sosea. Modul in care functioneaza este destul de simplu. In timp ce sistemele traditionale de suspensie sunt alcatuite dintr-un amortizor, un resort si un opritor mecanic, noul sistem dezvoltat de Citroen adauga doua opritoare hidraulice, unul pentru compresie si altul pentru pentru decompresie", explica compania.

In portbagaj poti depozita suficiente lucruri pentru o vacanta de o saptamana in patru persoane. In plus, scaunele din spate pot fi usor lasate jos pentru a se forma o suprafata aproape plana pentru incarcare.

Pe timp de noapte nu avem iluminat ambiental la interior, insa minimalismul practic si funky se resimte si cand Soarele s-ascunde. Esti linistit si nu iti distrage atentia. Oglinzile laterale nu sunt heliomate, ci doar cea retrovizoare e, din pacate.

Sa mergem mai departe!

Pret

Esenta acestei masini se traduce prin incercarea de a oferi un grad de confort cat mai ridicat pentru un pret cat mai decent, asadar noul Citroen C4 porneste de la 15.100 de euro cu TVA inclusa si poate ajunge pana la 21.400 de euro cu TVA inclusa.

Sunt disponibile 12 variante de configurare. Acestea includ atat diesel, cat si benzina. Practic, poate fi pe gustul oricui! 

Concluzionez spunand un lucru: noul C4 Cactus reuseste sa ofera un confort decent la un pret bun si pluseaza prin faptul ca are propria identitate aparte. Merita testata pentru a o intelege pe deplin!

Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!

Pe curand!

Foto: Gabriel Preda

Newsletter

Whatsapp