Test Drive: Alfa Romeo Stelvio - tutto il mio amore

Alfa Romeo Stelvio Test Drive

Alfa Romeo a fost dintotdeauna pentru mine o marca misterioasa. Am vazut putine astfel de masini pe drumurile de Romania, insa de fiecare data cand citeam ceea ce scriau jurnalistii din afara despre acest brand simteam o tresarire, un murmur. Evident, a capatat un loc in mintea mea. N-am putut sa imi iau ochii de la modelele prezentate de ei in ultimii ani, iar seria Quadrifoglio (sau QV) m-a ajutat sa si visez cateodata cu ochii deschisi.

"La meccanica delle emozioni"! Cat de bine suna acest slogan, nu? Mecanica emotiilor... Aproape ca ma trimite inapoi in liceu, cand singurele griji erau dragostea si notele. Un lucru care nu e intamplator, bineinteles. Italienii de la Alfa Romeo si-au facut un renume din faptul ca masinile lor sunt mult mai apropiate de oameni. Cei care ajung sa aiba un automobil din gama lor se bucura de o legatura puternica cu propria masina, lucru care nu se intampla la fel de des si in cazul altor marci. E un aspect important de luat in seama, intrucat emotiile cantaresc suficient de mult in achizitionarea unei masini.

Desi pana acum totul pare a avea legatura cu emotiile, sa nu uitam ca sloganul Alfa Romeo este "mecanica emotiilor". Nu e totul doar un sentiment special creionat dupa ani de povesti, ci o inginerie a dorintelor umane. Sa transpui o particica de spirit intr-o masina nu este deloc un lucru usor! E vorba de mii de teste si, probabil, milioane de euro investiti in reteta aproape perfecta. Nu de alta, dar daca ar fi produsul auto ideal, atunci ar semana cu seriozitatea nemtilor. Nu, Alfa Romeo este despre noi toti. Seamana cu noi. E o bucata din noi.

Jeremy Clarkson (motivul pentru care 40% din viata mea e acum strans legata de masini) spunea ca marele sau regret este vanzarea unei Alfa Romeo GTV6. "Chiar lui Jeremy sa ii para rau dupa o masina?", ma gandeam eu. Ei bine, da. L-am inteles pe acest om. "E masina care pana in ziua de azi o pot recunoaste oriunde, oricand, dupa sunetul pe care il scoate", spunea intr-un interviu fostul realizator Top Gear. "Modelele Alfa Romeo isi gasesc o cale prin care se inghesuie in sufletul tau si cand ""pierzi"" una ai senzatia ca pierzi un caine sau un membru al familie. Masinile acestea sunt mult mai umane, au o personalitate puternica", a mai continuat Clarkson. Acum... Daca omul asta spune un astfel de lucru, eu nu pot sa il contrazic. Are zeci de ani de experienta in domeniul jurnalismului auto si, in plus, a fost proprietarul a zeci de masini de-a lungul anilor. Este, evident, o opinie valida, intemeiata pe experienta. Voi reveni la Clarkson mai tarziu.

Avand in vedere ca e pentru prima oara cand vorbesc de Alfa Romeo aici, vreau sa va aduc cateva lucruri in vedere. Compania auto are la baza interesul unui francez. Firma de automobile a lui Alexandre Darracq impreuna cu cativa investitori italieni a pus bazele Societa Anonima Italiana Darracq in 1906. In doar trei aveau masini puse la vanzare si a fost, asadar, infiintata o noua firma: Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, adica ALFA. In 1915 compania intra sub conducerea lui Nicola Romeo si se alatura efortului de razboi. In 1920 ALFA devine Alfa Romeo, iar prima masina care a folosit noul logo a fost Alfa Romeo Torpedo. Dupa acest prag, Alfa Romeo a produs un motor pe care l-a folosit din 1954 pana in 1994. Mai adaug si faptul ca Enzo Ferrari a fondat Alfa Romeo Racing in 1929 ceea ce avea sa devina mai tarziu Scuderia Ferrari.

Alfa Romeo Stelvio a fost masina la care mi-am dorit sa ajung in 2019. E ciudat ca spun asta despre un SUV, mai ales dupa ce am avut pe mana Lamborghini Urus. Mi-am pus acest lucru in lista pentru anul curent inca de la mijlocul lui 2018. Zis si (aproape) facut! Dupa mai multe conversatii cu Auto Italia, am reusit sa ne coordonam astfel incat sa am o escapada cu noul Stelvio. Despre asta va voi povesti in detaliu mai jos. Bineinteles, imi voi pastra obiectivitatea acolo unde trebuie pentru ca decizia voastra se bazeaza pe date reale, nu doar povesti subiective. Sa pornim!

Design Exterior

Singura amintire cu o Alfa Romeo pe care o aveam inainte de Stelvio era strans legata de un model de care probabil nu ati auzit sau nu vi-l amintiti: Disco Volante. Mi s-a parut atat de fascinanta masina respectiva. Nu semana cu nimic din ce vazusem pana la acel moment. Disco Volante era, de fapt, un Alfa Romeo 8C. A fost, insa, modificat destul de extensiv de Touring, o companie cu un istoric destul de important in lumea auto. Asadar, prima mea intalnire cu Stelvio avea sa se afle sub auspiciile unor asteptari destul de mari. Poti oricand sa admiri o masina prin fotografii sau video, insa primul contact facut in realitate este extrem de diferit fata de ce iti imaginezi tu.

Asadar, ne intalnim intr-o dimineata extrem de interesanta. Am ajuns in parcarea Auto Italia din Colentina si-am simtit putina impacientare. Eram nerabdator, curios si, cel mai important, increzator ca va urma o perioada de intregi noi senzatii si descoperiri. E, totusi, putin ciudat sa spui ca un SUV poate sa iti starneasca un asemenea cumul de trairi intr-o perioada atat de scurta. Am o explicatie! Cu mult timp inainte sa am ocazia de a conduce Stelvio, am vazut ceea ce a inteles Clarkson din ea. Fostul prezentator Top Gear spunea in 2017 ca Stelvio "iti creeaza impresia ca a fost realizata de oameni care au vrut sa fie implicati in acest proiect, nu pentru ca i-a obligat cineva". O astfel de afirmatie iti da de gandit. Inseamna ca Stelvio este rezultatul unui efort emotional suficient de mare. Si, dupa cum bine stim, lucrurile cele mai bune ies din pura pasiune, interes si dorinta.

N-am vrut sa stau prea mult la Auto Italia pentru ca eram nerabdator sa plec din Bucuresti. Asa ca... Am plecat. Imediat! Am oprit in Snagov pentru o scurta pauza si am tot umblat prin jurul masinii.

Fata lui Stelvio mie imi inspira un vultur care vaneaza o prada absolut inconstienta de viitorul ei imediat. E un asasin silentios care loveste fara mila la o simpla apasare. Pare suparata si agresiva din partea frontala, dar simti instant ca e vorba de un istoric in acea privire, de multi ani de pregatire pentru a se afisa in fata ta, de o intreaga armata de sperante ca Stelvio va fi cumulul unui gand unit de reusita. Este, pur si simplu, adorabil faptul ca numarul de inmatriculare trebuie sa stea ori in stanga, ori in dreapta. Ai deja un aspect neobisnuit usor de observat care sa iti transmita ca masina asta este altceva, nu doar un mijloc de transport de la A la B. Grila specifica Alfa Romeo denota un respect fata de istoria marcii si stii ca privesti inspre un producator auto care isi respecta originile. Cele doua guri orizantele inferioare de aerisire ii complementeaza forma si o face sa para atletica. De departe, insa, farurile au cel mai mare impact. Simti ca te uiti direct in ochii unui pradator.

Trecand in partea laterala a automobilului observi ca forma integrala este una destul de agila, de parca aerodinamica ar fi jucat un rol central in nasterea lui Stelvio. Proportionata corect si cu unghiuri diferite care se lasa descoperite in timp, masina celor de la Afla e un adevarat eye-catcher. Toate decuparile din caroserie sunt evidentiate in mod placut de lumina si ii confera masinii un caracter aparte, observabil cu usurinta de privitori. Tot acum observi si faptul ca platesti pentru aprox. 4,7 metri de masina. Suficient de mare!

Spatele lui Stelvio pare a fi, insa, suficient de conservator. Designerii nu si-au facut complet de cap aici, asadar regasim un aspect placut care finalizeaza intreaga infatisare a automobilului oferindu-ti impresia ca e vorba de o masina serioasa, capabila de mai mult. La urma urmei, asa si trebuie sa fie, nu? Doar vorbim de un SUV!

Inainte de a intra in habitaclu, vreau sa mentionez un lucru: jantele. Completeaza atat de bine intreaga masina, incat aproape imi pare rau ca e gri. Ar fi aratat fantastic pe un albastru mat sau rosu deschis. Acest lucru il vei putea tu decide, din fericire!

Design Interior

Alfa Romeo a facut un pas important si clar in fata in ceea ce priveste calitatea materialelor, tehnologia, confortul si modul in care totul iti este prezentat tie interiorul. Aici vei petrece cel mai mult timp, asadar trebuie sa iti faca placere sa revii de fiecare data si sa te simti ca acasa cu toate optiunile disponibile.

Volanul flancat de cele doua padele mari pare sa iti ocupe tot campul vizual in prima instanta. Nu, nu e o iluzie. Volanul noului Stelvio este cu siguranta desprins dintr-o poveste a curselor. Baza dreapta si profilul siluetic al intregii coloane de directie iti spune ca nu vei fi un sofer plictisit. In plus, butonul de Start/Stop aflat in stanga jos e cu siguranta imbietor la aventura si noi descoperiri.

Scaunele sunt confortabile si te cuprind suficient de bine. Odata asezat in locul soferului descoperi ca esti in elementul tau si ceea ce privesti e mai mult decat o simpla creionare a unui interior. Aici ai o poveste! Incepi sa te lasi invaluit de modul in care ti se prezinta habitaclul lui Stelvio. Bineinteles, totul e asezat cu sens. Accesibilitatea e importanta pentru a avea drumuri placute, fara sa iti iei ochii de la drum.

Stiti deja ca am trei lucruri la care tin foarte mult: lumini, stergatoare, sunet. Farurile sunt bi-xenon, asadar iluminatul va fi optim. Stergatoarele au functionat foarte bine si nu mi-au creat senzatia ca ar putea ceda intr-o ploaie mai puternica. Nu m-as fi asteptat ca muzica sa sune atat de bine, in schimb! Sistemul audio de pe Stelvio este bun. As indrazni sa spun ca a fost chiar optimizat pentru a satisface nevoile minime pentru toti cei care ar fi interesati de aceasta masina. Ai bass profund, claritate pentru inalte si un sorround placut. Poti opta si pentru un sistem Harman/Kardon, iar acestia chiar stiu sa multumeasca majoritatea urechilor.

Stim ca avem un SUV pe mana, asadar practicalitatea e importanta. In buzunarele usilor incap o sticla de 1,5 litri pe verticala si una de 0,5 litri pe orizontala, multumita compartimentarii facute cu cap. Suporturile pentru pahare din fata si consola centrala iti ofera inca o oportunitate de a lua cu tinie mai multe lucruri, iar pasagerii din spate se bucura si ei de doua cupholdere si spatiu decent in usi.

Pe bancheta din spate pot sta linistit doi adulti la calatorii mai lungi. Vor fi alintati de un interior curat, placut si pielea de pe scaune le va asigura un feeling premium.

Portbagajul este, asa cum te-ai fi asteptat, incapator. Scaunele pot fi culcalte la un unghi de aproape de 90 de grade. Obtii o suprafata uriasa de incarcare pentru o astfel de masina. Tot aici vei observa si subwooferul care accentueaza sunetul muzicii tale.

Un lucru care mi-a placut mult a fost butonul prin care schimbi "atitudinea masinii". Ai 3 optiuni: d, n si a. Ce lucru frumos de imaginat... Sa stii ca ai la mana ta posibilitatea sa schimbi ADN-ul masinii (n.r DNA = ADN in lb. romana)! In modul "a" masina incearca sa iti consume cat mai putin, cu "n" primesti un echilibru intre confort si putere, iar in "d" ai totul la dispozitie pentru un stil de condus sportiv.

Avand in vedere ca am vorbit de dinamica masinii, admit faptul ca schimbatorul mi s-a parut putin ca mare. Daca era cu vreo 2,3 cm mai scund, ar fi fost perfect. Nu e lucru cu care sa nu te obisnuiesti, insa.

Ecranul de infotainment de 8,8 inchi cu Alfa Connect ofera informatii clare si meniul este usor de invatat. Apple CarPlay si Android Auto sunt disponibile gratuit.

Aerul conditionat a fost neasteptat de placut. Ce intra in habitaclu ne aducea o nota de prospetime, de parca am fi la intrarea intr-o padure seculara.

Mi-a placut faptul ca in fata aveam ace pentru turometru si vitezometru. E fain sa le vezi in raza periferica cum urca si coboara. E o senzatie diferita fata de tot ceea ce e digital in prezent.

Pe acest model n-am avut Head-Up Display, dar nu mi-a lipsit. Probabil ar fi util pentru excursii mult mai lungi, dar e doar un moft. Trebuie sa ti-l doresti ca adevarat ca optiune ca sa iti amintesti ca nu il ai.

Inainte de a vorbi despre ceea ce se afla sub capota vreau sa precizez un lucru: sa apreciem aceasta uniformitate practica a acestui habitaclu. Din ce in ce mai multi producatori aleg sa introduca tot felul de optiuni si touchscreen-uri care sa iti ia ochii. Alfa Romeo, nu. Alfa a ales sa iti ofere un bord curat, liniar, asezat logic, unde regasesti cateva note de sportivitate pentru a intruchipa si inauntru caracterul mai agresiv al acestui SUV italian. Sper sa continue astfel si pe viitor.

 

Pret

Pentru luna iunie 2019 pretul unui Stelvio porneste de la 41.560 de euro cu TVA si ajunge pana la 89.260 de euro cu TVA. In aceasta suma este inclusa si garantia de 5 ani sau 100.000 de km. Modelul testat de mine a avut cateva optiuni incluse, asadar a avut un pret final de 60.189 de euro cu TVA.

In echiparea de baza intra: Start&Stop, Climatizare automata pe 2 zone, Geamuri anterioare actionate electric, automate,cu senzor de obstacol, Geamuri posterioare actionate electric, Inchidere centralizata cu telecomanda, Oglinzi exterioare reglabile electric, incalzite, cu carcasa in culoarea caroseriei, Sistem multimedia cu ecran de 6.5” Alfa Connect, Aux In, USB si rotary pad, 8 difuzoare, Display color de 3.5” integrat in instrumentele de bord, Volan si schimbator de viteze imbracate in piele, Volan reglabil in inaltime si axial, Buton pornire motor pe volan, Comenzi audio pe volan, Servodirectie activa Dual Pinion, Lumini de zi, Stopuri cu led-uri, Sistem Follow Me Home, Sistem antifurt Alfa Code, Cruise control, Senzor de ploaie, Faruri reglabile cu aprindere automata, Lumini de curtoazie in usi, Torpedo cu iluminare, Incinta portbagaj cu iluminare, Plafoniera anterioara cu stingere temporizata, Plafoniera posterioara, Scaun sofer si pasager reglabile manual pe 6 directii, Spatiu de depozitare pe partea soferului, Parasolar sofer si pasager cu oglinda, Tetiere anterioare si posterioare (3), reglabile in inaltime, Suport pahare pe tunelul central, Luneta atermica, Guri de ventilatie pentru locurile din spate, Senzor temperatura exterioara, Hayon cu actionare electrica, Rulou acoperire portbagaj, Computer de bord, Covorase, Priza de curent 12V (cand nu se comanda kit fumatori), Kit remediere pana, Rezervor cu capacitate marita 58 litri (diesel), 64 litri (benzina), Alfa Romeo D.N.A.: selector comportament dinamic, VDC (include ABS, ASR, BAS, EBD, Hill Holder), Integrated Brake System (IBS) - sistem inovator de frânare (electro-mecanic), Airbag sofer si pasager (cu posibilitate de dezactivare airbag pasager), Airbag-uri laterale anterioare, Airbag-uri laterale posterioare, Windowbag-uri, Sistem de franare autonom (AEB) cu sistem de recunoastere a pietonilor, Forward Collision Warning (FCW) - sistem de avertizare coliziune frontală, Lane Departure Warning (LDW) - sistem de avertizare parasire bandă, Hill Descent Control – sistem de asistenta la coborarea pantelor, Tetiere anterioare active, Frana de parcare electrica, Senzori de parcare posteriori, Etriere din aluminiu, Sistem anti-incendiu, Sistem Isofix pe bancheta posterioara, Centuri de siguranta anterioare cu pretensionare si limitator de sarcina, Centuri de siguranta posterioare (3) autorulante, cu pretensionare, Seat Belt Reminder - semnalizare acustica temporizata si vizuala prindere centuri de siguranta pentru toate locurile, Sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS), Tapiterie in combinatie stofa/piele, Volan si schimbator de viteze imbracate in piele, Bord si panouri usi in 2 culori, Jante din aliaj de 18” cu 5 spite (cod 4AY), Pneuri de 235/65, Bare de protectie in culoarea caroseriei, Teava esapament cu iesire dubla cromata.

Concluzionez cu urmatoarele ganduri ramase in urma primei experiente cu un model Alfa Romeo:
• compania italiana ne ofera un SUV cu personalitate bine definita, cu un pret bun si optiuni pentru toate gusturile;
• modul in care masina aceasta se comporta la drum este clar pe gustul unui public mai tanar, de pana in 40 de ani;
• este probabil prima masina pe care o consider suficient de aratoasa ca sa ma gandesc destul de des la ea;
• ma bucur ca italienii ne-au adus-o si noua in Romania;
• e confortabila, dar limitat pentru a-ti reaminti ca nu esti intr-o masina plictisitoare;
• consumul pentru un motor de 2 litri benzina este neasteptat de bun;
• vreau sa am oportunitatea de a explora si universul Stelvio Quadrifoglio, dupa ce am vazut cat de fain e cu 280 cp.

Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!

Newsletter

Whatsapp