Test Drive: 2018 Porsche Panamera 4S - 440 de motive pentru care s-o iubesti

Test Drive 2018 Porsche Panamera 4S
Specificatii Tehnice
Pret
121.138 (pret de baza)
Motor
2,9 litri
Putere
440 de CP
Viteza Maxima
289 km/h
Transmisie
PD8 Automata
0-100 Km
4,4 secunde
Consum
7,9 - 13,4 l/100km
Nr LocuriNr Locuri
4
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Porsche Panamera a fost o masina care a creat numeroase controverse de la lansare si pana astazi inclusiv, insa acest aspect nu a contat la capitolul vanzari. Masina a fost un succes pentru companie, iar ideea de a crea acest automobil si curajul de a-l prezenta lumii intregi au fost rasplatite. Marturisesc ca nu la asta mi-a fost gandul in dimineata ploioasa si rece in care am ajuns la Porsche Romania, dar cred ca e important sa precizez din start faptul ca modelul Panamera este, fara doar si poate, o masina destul de importanta pentru Porsche, cunoscuta aproape de toata lumea si iubita de proprietari. E atat de iubita incat unii chiar i-au compus si melodii...

N-am putut s-alerg noaptea ca pantera pentru ca vremea mi-a fost potrivnica, dar am avut suficiente emotii si trairi pe care de-abia astept sa vi le povestesc. Daca n-a prins gluma, imi pare rau. Am incercat...

Bineinteles, cititorii care au mai ajuns cu ochii peste cuvintele asezate de mine pe Cars.ro stiu ca trebuie sa existe un mic istoric sau o referinta la ceva din trecut. Doar nu credeati ca trecem peste capitolul asta, nu?

Ferdinand Porsche a fondat in 1931 compania din Stuttgart care urma sa ne ofere noua zeci de motive pentru a iubi ingineria germana. Chiar daca Porsche GmbH nu a creat din start o masina, oferea consultanta si ajuta la eficientizarea constructiei motoarelor celor care incheiau contracte cu ei. Una dintre primele sarcini pe care Ferdinand Porsche le-a primit de la guvernul german din acea vreme a fost legata de crearea unei masini accesibila maselor, adica un volkswagen. Tradus in limba romana, volkswagen inseamna masina poporului. Rezultatul? Asa a aparut arhicunoscutul Beetle care, in timp, s-a dovedit a fi unul dintre cele mai de succes automobile din lumea intreaga. Porsche 64 sau Porsche Type 64, masina considerata de multi ca fiind primul automobil al constructorului Porsche, a folosit numeroase componente de la simpaticul Beetle. Desigur ca, aflandu-se intr-o perioada macinata de conflicte armate, compania a incercat sa construiasca si tancuri, insa a primit bani din partea executivului doar pentru distrugatoare de tancuri.

Ferdinand Porsche a petrecut mai mult timp in inchisoare fiind acuzat de crime de razboi, dupa infrangerea suferita de Germania in al Doilea Razboi Mondial. Nu i s-a oferit niciodata sansa de a se apara in instanta. In timp ce Ferdinand Porsche executa 20 de luni de pedeapsa, fiul sau Ferry Porsche a continuat ceea ce tatal sau incepuse, insa cu un nou tel: construirea unei masini care sa-i satisfaca toate capriciile pe care el insusi ar vrea sa o cumpere. A construit cateva prototipuri intr-o fabrica din Gmund, Austria sub egida Porsche Konstruktionen GesmbH. A rezultat Porsche 356 care este considerata prima masina pur Porsche. Productia acestui model a fost preluata de compania tatalui sau din Stuttgart, in cele din urma.

Ati remarcat ca pana acum am facut referire la doua masini care sunt considerate ca fiind primele constructii oficiale ale Porsche, insa eu consider ca primul automobil Porsche este P1 (Egger-Lohner C.2 Phaeton model). Masina cu propulsie electrica a fost desenata si construita de Ferdinand Porsche in 1898, cand avea doar 23 de ani.

Tragand linie la acest extrem de scurt istoric, va mai spun si ca Ferdinand Porsche a lucrat ca Director Tehnic pentru Daimler, unde a castigat in 1910 premiul Prince Henry si unde, in 1923, a realizat designul legendarului Mercedes Compressor. Daca v-am trezit interesul pentru istoria Porsche, atunci puteti afla mai multe informatii utile si oficiale dand click AICI

Revenind in prezent, Porsche Panamera 4S este o evolutie importanta a companiei nascuta in perioada interbelica. Pe langa masini sport puternice si opere de arta ingineresti, oamenii au nevoie si de practicalitate in viata lor de zi cu zi. Decizia de a crea Panamera nu a fost o infatuare, ci un raspuns clar la nevoile si cerintele pietei. N-as fi zis acest lucru la modul in care mi-a fost predata masina pentru test.

Cu cateva zile inainte de momentul in care trebuia sa ma prezint la Porsche Romania, primesc pe mail fisa tehnica a masinii care cuprindea toate detaliile pe care trebuia sa le aflu pentru automobilul pe care urma sa il primesc pe mana. Cinci pagini A4 de lucruri pe care a trebuit sa le parcurg pentru a anticipa momentul intalnirii.

Recunosc, pana in momentul in care am ajuns si-am vazut masina pregatita, am crezut ca timpul se scurge mai greu ca pe prima planeta din Interstellar.

Ziua in care am luat Panamera 4S a fost una ploioasa si rece, dar am uitat efectiv de conditiile meteo in momentul in care am vazut-o ca ma astepta in fata sediului Porsche Romania. Am fugit repede inauntru sa semnez actele si nu stiam cum sa fac s-ajung mai repede in masina pentru a pasi in universul dezvoltat in Stuttgart.

Incepem!

Esential
LAUNCH CONTROL
care impresioneaza pe oricine.
PRACTICALITATE
crescuta.
CONFORT
neasteptat.
TEHNOLOGIE
mai mult decat suficienta.
Design Exterior

Cum Panamera este rezultatul aparut in urma prezentarii conceptului Porsche 989 din anii '80, e clar ca numele acestei masini trebuie sa aiba un anumit sens care poate fi gasit in originile de curse ale brandului german. Panamera isi gaseste sursa denumirii in cursa Carrera Panamericana, la fel ca celelalte modele care au primit apelativul Carrera. Constructorul auto german s-a bucurat de mai multe victorii aici prin care a demonstrat ca masinile construite in Stuttgart rezista chiar si celor mai grele conditii de condus.

Panamera 4S imbracata-n Maro Ristretto metalizat ii confera acestui sedan sportiv o nota placuta de camuflaj. Desi masina este data de gol de formele specifice modelului care sunt extrem de cunoscute de publicului larg, culoarea pe care a avut-o modelul testat mi-a placut. Cred ca este potrivita pentru cei care nu vor sa iasa prea tare in evidenta, dar vor sa pastreze in acelasi timp esenta unei astfel de alegeri: ADN-ul Porsche.

Asa cum am mentionat si anterior, aparitia Panamera in portofoliul Porsche a fost un moment controversat. Fanii marcii si, in special, puristii s-au declarat total impotriva aparitiei acestei masini. De-a lungul timpului Porsche a insemnat viteza si precizie incununate de minime dotari de confort, iar masina pe care v-o prezint in acest material a fost si este un model complet de lux care se adreseaza si celor care vor confort, liniste, calm si predictibilitate. Cu toate astea, chiar si astazi exista oameni nemultumiti de faptul ca o masina cu motorul amplasat in fata intr-un Porsche cu echipamente de lux este disponibil pentru a fi cumparat. Faptul ca seamana atat de mult cu un 911 lungit nu a facut decat sa puna gaz pe foc.

Nu ai, insa, ce sa ii reprosezi. Eu i-am gasit un singur aspect care ar putea fi imbunatatit si alte cateva mici lucruri care tin de gustul fiecarui om in parte. Stiti ca am cateva lucruri la care tin foarte mult la o masina, daca ati mai citit din materialele anterioare pe care le-am scris. Luminile si stergatoarele sunt esentiale pentru ca eu sa pot oferi o minima recomandare pentru un anumit automobil, iar aici nici nu se pune problema de a le aduce in discutie. Sunt fix ce trebuie. Chiar si asa, trebuie sa mentionez tehnologia optionala LED Matrix cu PDLS Plus. Aceste lumini se bazeaza pe o camera integrata care recunoaste vehiculele care se apropie din sens opus si elimina posibilitatea de a-i orbi temporar pe acestia. In plus, o functie extrem de utila pentru astfel de faruri puternice, recunoaste semnele de circulatie si scade din intensitatea luminii pentru ca reflexia sa nu iti afecteze tie confortul vizual. De asemenea, Panamera 4S are un sistem de detectare pe baza de infrarosu care identifica pietoni sau animale. Te avertizeaza pe tine prin intermediul unui martor acustic si vizual, dar le atrage si pietonilor atentia ca te apropii printr-un fascicul luminos de intensitate mare. Asadar, farurile in forma de picatura si cu cele patru puncte reprezentative pentru Porsche nu sunt doar estetice, ci au mai multe functii utile pentru viitorul proprietar iubitor de calatorii si drumuri lungi.

Avand acest lucru in vedere, ma simt obligat sa mentionez faptul ca lipsa unui stergator pentru luneta m-a facut sa fiu mult mai atent la trafic. V-am spus mai sus ca vremea era potrivnica, asadar ploaia rece si marunta nu a parasit cu usurinta geamul spate. Acest lucru se datoreaza si faptului ca in oras nu poti circula cu viteze mai mari de 50 de km/h. Pe autostrada am si uitat ca ploua... Din fericire, sistemul de camere video 360 a fost de fiecare data la indemana. Mi-ar fi placut, totusi, sa fi avut un stergator pe care sa-l actionez rapid la nevoie.

Noua generatie de Panamera a fost lansata in 2017 la un eveniment special in Berlin si este cu 35 de mm mai lunga si 5 mm mai lata fata de predecesor ceea ce ii confera un plus la capitolele stil, confort si stabilitate.

Notabil este si faptul ca noul Panamera 4S a ajutat la definirea identitatii acestei masini. Noul model nu mai pare a fi un simplu hatchback, ci ofera acum o claritate in privinta legaturii cu modelul 911 al constructorului german. Practic, odata cu noua generatie s-a stabilit si faptul ca Panamera este un Grand Tourer cu valente sportive. Lucrul acesta nu poate nicidecum neobservat. Modul in care a fost construita aceasta masina arata clar ca e vorba despre un automobil care prefera drumurile lungi, intortocheate si promite sa-si alinte pasagerii cu cele mai bune materiale intr-o maniera tipic Porsche care te va face sa iti iei mainile de pe volan cu greu.

Pasind in spatele masinii observam ca masina pastreaza noile linii de design ale marcii si afiseaza celor care vor sta in spatele tau sigla companiei si numele pe care si-l poarta mandra: Panamera 4S.

Cele patru tobe de esapament nu exista doar pentru a-i completa silueta, ci pentru a-i intari caracterul. Zgomotul de V6 poate nu este acelasi ca a unui V8, insa, credeti-ma pe cuvant, este exact ce trebuie. Modurile de condus schimba treptat sunetul pe care il emana Panamera 4S, oferindu-i soferului senzatiile pe care si le doreste. De la condus linistit si calm, pana la depasirea tuturor limitelor existente.

Din lateral intelegi ca s-a pus un accent major pe aerodinamica, iar automobilul nu tradeaza nicio clipa acest aspect. Linistea din habitaclu este fascinanta la viteze care depasesc 129 de km/h.

Nu se poate sa intram in interior fara sa mentionez de eleronul care se ridica automat la viteze de peste 80 de km/h si care, bineinteles, poate fi scos in evidenta si manual din setarile masinii. Nu este disponibil cel cu adevarat spectaculos de pe modelul Turbo, dar isi face treaba si este practic. Acestea fiind spuse, cred ca mai bine ar fi sa lasi Panamera 4S sa isi faca singura setarile optime pentru viteza, insa poti sa mergi prin oras cu el ridicat.

Acum c-am analizat-o din afara, sa ne asezam pe scaunul soferului!

Design Interior

Din momentul in care deschizi portiera, intelegi ca e vorba de calitate. Pe modelul testat am fost intampinat de o combinatie de culori de bun gust, in armonie cu vopseaua caroseriei. Maro Sattel si Luxor Beige creeaza o atmosfera de eleganta si calm la interior. Te asezi la volan si intelegi despre ce e vorba din primele momente. Ai, practic, o bestie pe care trebuie sa o manevrezi exact asa cum vrei tu.

Eu m-am facut rapid confortabil in scaun si mi-am gasit cu usurinta pozitia preferata de condus. Suportul oferit de scaunele din Panamera este foarte bun. Pastreaza, totusi, o nota de sportivitate pe care o simti. La urma urmei, Panamera 4S este un Porsche. Nu poate fi doar un scaun pufos imbracat in piele. Trebuie sa stii ca ai pe mana un automobil capabil sa iti dea tot ce are mai bun.

Mi-a placut faptul ca s-au hotarat sa pastreze turometrul analog si este flancat de doua ecrane digitale complet customizabile.

Pachetul optional Sport Chrono este necesar si pentru 1.938 de euro chiar nu ai de ce sa faci rabat la o astfel de optiune. Acesta iti aduce cronometrul analogic si digital amplasat pe bord, butonul de pe volan pentru schimbarea modului de condus si transforma Panamera 4S intr-o masina care va putea sa isi faca treaba si pe circuit, la fel de bine ca in timp ce mergi spre serviciu.

Ecranul de infotainment este, cred eu, de o dimensiune ideala. Raspunde foarte bine la orice atingere si iti ofera fix informatiile de care ai nevoie, fara prea multe batai de cap. M-am obisnuit destul de repede cu el, mai ales ca l-am putut manevra si cu ajutorul unui mic si discret joystick.

Regret faptul ca n-am apucat sa experimentez pana acum si generatia precedenta de Panamera, intrucat am fost placut impresionat de ceea ce am gasit atunci cand am intrat in habitaclul acestei masini. Pe langa faptul ca esti inconjurat de tehnologie, Panamera 4S reuseste sa imbine pasiunea pentru sportivitate cu confortul cerut si de cei mai pretentiosi oameni. Este, fara doar si poate, o realizare pe care compania din Stuttgart a reusit sa o puna in practica. Totul pare ca este pus fix acolo unde ii e locul, iar o zi ploaioasa si rece se transforma cu usurinta intr-o aventura placuta sau intr-o escapada departe de zgomotul urbanului.

Cat m-am pregatit eu sa pun lucrurile cap la cap si ma obisnuiesc cu toate setarile, volanul s-a incalzit, geamurile s-au dezaburit, iar eu eram din ce in ce mai nerabdator sa plec din Bucuresti.

Mi-am pus ceaiul in primul suport pentru ca e mai larg fata de celalalt si am plecat in modul Normal lasand cutia de viteze sa faca toata treaba singura. Nu mi-am setat o destinatie, ci doar am ales sa plec undeva. Am vrut sa simt aceasta masina si ne cunoastem cat mai bine cu putinta.

Imi place faptul ca au pastrat clasicul mod de a porni aceasta masina, cu cheia din partea stanga. Pentru ca suntem in 2018 si tehnologia evolueaza, acum tii cheia in buzunar si doar invarti de-o improvizatie inspre dreapta pentru a o trezi la viata.

Panamera 4S are un sistem de navigatie inteligent care gaseste aproape destinatiile pe care i le-ai introduce. Eu am cautat un magazin recent deschis si m-a dus fix acolo! Acest lucru se datoreaza faptului ca beneficiezi de conexiune la internet, wi-fi si servicii de navigatie oferite prin intermediul unei aplicatii.

Am mentionat anterior despre lumini si tehnologia pe care am gasit-o pe aceasta masina, insa trebuie sa spun ca sistemul Nightvision este realmente de folos. Pe langa faptul ca se foloseste de o camera cu termoviziune, iti izoleaza astfel de obstacole, ti le arata in bord si te mai si atentioneaza sonor! Pe langa sistemul de franare de urgenta si cruise control, cred ca foarte greu vei putea sa produci vreun accident cu aceasta masina. Pur si simplu, esti mai protejat ca niciodata!

Imi place faptul ca in Panamera 4S are controlul absolut asupra a tot ceea ce conteaza. Tu pornesti, tu schimbi, tu pornesti aerul, tu schimbi setarile suspensiei, tu tragi frana de mana si faci fix ce doresti. Chiar daca sistemul de infotainment nu este indreptat catre tine, tot ce conteaza se afla la mana ta. Noua plansa din centrul masinii contine noi „butoane” care apar atunci cand pornesti masina si ofera un feedback atunci cand le apesi. Cand masina este oprita, interiorul capata un look uniform si iti creeaza senzatia ca Panamera 4S a fost sculptata.

Schimbatorul este placut la atingere si pare sa aiba marimea ideala, insa cand nu era aerul conditionat sincronizat, ma chinuiam putin sa vad ce temperatura e si in partea cealalta. Obstructioneaza un pic vizibilitatea in partea dreapta a meniului haptic, dar daca vei avea aerul conditionat sincronizat, nu va trebui sa fii atent la acele setari.

Panamera 4S este o masina construita pentru 4 persoane. Pare a fi raspunsul ideal pentru o familie cu doi copii, insa mi s-a soptit faptul ca aceasta masina ar putea fi folosita si pentru a transporta un VIP. Nu prea inteleg de ce ai vrea sa stai in spate intr-o astfel de masina, cand stii cat de fascinanta poate fi experienta sofatului. Chiar si asa, trebuie sa stii ca oamenii din spate vor sta suficient de bine si vor avea la indemana un ecran tactil si setari pentru aerul conditionat. Nivelul de confort pentru cei din spate nu este de Seria 7 sau Clasa S, insa asigura suficient spatiu si o pozitionare placuta.

Vreau sa intaresc ideea ca aceasta masina este una care foloseste materiale premium, iar asta este redata de faptul ca orice atingi se simte premium. Nimic nu pare ieftin, nicaieri in masina nu gasesti un loc in care sa zici ca s-a zgarcit constructorul. Tot ce am intalnit pe masina de test a fost pus cu bun gust si nu s-a facut rabat deloc la calitate. Daca as fi un pretentios inrait si infumurat, as spune ca selectorul pentru modurile de condus de pe volan ar fi trebuit sa fie din metal si sa se evidentieze mai mult fata de butoanele care controleaza volumul, ecranele din bord si apelurile.

A, da... Sistemul de sunet este categoric foarte important pentru aceasta masina. E clar ca ii poate creste valoarea sau sa i-o scada suficient de mult. Din fericire, nu doar ca sistemul de sonorizare este clar, puternic si are un bass de-ti vibreaza inima pe ritmul melodiei ascultate, dar are si o functie suplimentara extraordinara. Daca 710 W si 14 incinte nu te-au convins inca de bonitatea acestei optiuni, afla ca masina emite prin aceste boxe frecvente care anuleaza zgomotul din exterior. Spune-mi ca nu ti se pare tare treaba asta... In timp ce alti constructori auto introduc in habitaclu tot felul de sunete false pentru a compensa limitarile introduse de normele europene, Porsche Panamera 4S te izoleaza in habitaclu pentru a-ti oferi o experienta completa surround. Culmea, poti sa renunti la BOSE pentru un Burmester 3D Surround si mai puternic. Cu toata raspunderea, va spun ca nu e deloc necesar.

Nu uitam de faptul ca aceasta masina este destinata si unui stil de condus confortabil, asa ca suspensia pneumatica cu Porsche Active Suspension Management completeaza impecabil toata identitatea de GT sportiv a Panamera 4S.

Cele doua trape pe care le-am avut pe modelul testat au facut interiorul mult mai luminat intr-o zi de toamna bacoviana. Recunosc, dupa ce am parasit DN-ul si am intrat pe autostrada am mai deschis-o din cand in cand s-aud acel V6 glorios.

Acum c-am amintit de motor, cred e cazul sa mergem mai departe si sa discutam putin despre acest aspect.

Va mai spun ca pe aceasta masina am gasit unul dintre cele mai bune sisteme de climatizare existente pe piata. Aerul este atat de placut si curat, incat n-ai vrea sa mai iesi din masina in curand.

Pret

Porsche Panamera 4S pleaca de la 121.138 cu tot cu TVA, iar modelul testat de mine a avut echipamente optionale in valoare de 38.510 euro la care adaugam si costul vopselei Maro Ristretto de 1.264 de euro.

Merita 160.914 euro cu TVA inclus? Da.

Singurul lucru pe care eu mi-l doresc acum este sa conduc Panamera Sport Turismo si Panamera 4 E-Hybrid. Sunt curios daca experienta va fi diferita si, mai ales, vreau sa conectez eu un model Porsche la priza! 

Finalmente, pot spune linistit ca Panamera 4S nu va dezamagi. Banii pe care ii cere sunt corecti si cred ca se poate obtine un pret mai bun pentru listarea pe care am avut-o eu pe masina de test. Cert e un lucru: daca aveam peste 30 de ani astazi si 300.000 de euro in cont, 150.000 de euro mergeau cu siguranta la Porsche Romania. Singura masina care m-ar putea convinge sa nu fac o astfel de achizitie ar fi varianta hibrida a lui Panamera.

Nu trebuie sa ma credeti pe cuvant si chiar va rog sa imi ignorati subiectivismul prezentat acum. Mergeti si incercati-o. Sunt sigur ca veti fi placut impresionati de ce este si ce poate aceasta masina. Eu, cu siguranta, am fost...

Multumesc frumos pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta calatorie!

Pe curand!

Foto: Denis Oros

Newsletter

Whatsapp