Test Drive: 2018 Honda Civic Type-R (MK5) - 6 trepte de fericire

Test Drive 2018 Honda Civic Type-R
Specificatii Tehnice
Pret
39.522 de euro
Motor
2 litri
Putere
320 CP
Viteza Maxima
272 km/h
Transmisie
Manuala
0-100 Km
5,6 secunde
Consum
9,2 l/100km (as tested)
Nr LocuriNr Locuri
4
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Saptamana trecuta v-am povestit despre modelul Civic 5D, asadar cred ca e momentul oportun sa mutam lumina pe sportivul Type-R. Tot in materialul mentionat anterior am spus cateva lucruri esentiale despre Honda si de ce cred eu ca e important sa cunoastem macar putin din istoria oricarui constructor auto care vinde in Romania. Daca vreti sa va reimprospatati memoria, atunci va recomand sa cititi inceputul acelui articol.

Type-R (MK5) e o oaza de nebunie controlata in sase rapoarte. Prima intalnire pe care o ai cu acest model este intriganta din toate punctele de vedere. ”Cum a putut Honda scoate asa ceva pe piata?”, ”Cum au tunat masina asta si ce poate face?”, ”Prinde 300 de km/h?”, ”Spoilerul ala chiar era necesar?”, ”Nu, pe bune, zi-mi daca spoilerul ala era necesar.”, ”Iti vine sa crezi ca, totusi, arata ASA?” sunt cateva intrebari pe care ai putea sa ti le adresezi sau sa i le torni unui amic sau unui membru de familie. Nu e nimic iesit din comun. Noul Type-R (MK5) e o masina care trezeste tot felul de sentimente in oameni, iar asta-i o treaba excelenta. O astfel de masina fix asta trebuie sa faca: sa stranga cat mai multe reactii, sa fie un motiv pentru care unii vor zambi stiind ca esti un sofer fericit, iar altii se vor intreba ce-i in capul tau de ai o asemenea masina.

Toate ca toate, dar sper ca nu credeati ca scapati de micul meu istoric de inceput, nu? Rasuflati usurati, voi incerca sa fiu cat mai scurt posibil!

Noul Type-R are in spatele sau 4 generatii:

  • MK1, 1997 – 2000
  • MK2, 2001 – 2005
  • MK3, 2006 – 2011
  • MK4, 2015 – 2017

Daca va intrebati de ce exista acel spatiu de patru ani intre Civic Type-R MK3 si MK4, ei bine... Motorul pe care il avea modelul la vremea aceea nu a putut intruni cerintele necesare pentru a primi standardul Euro 5, asa ca procesul de fabricatie pentru Europa a fost oprit complet. Patru ani mai tarziu au revenit cu un nou model de Type-R si noul NSX, iar acum avem Type-R MK5 care a si stabilit recordul pentru cel mai rapid tur pe Nurburgring Nordschleife pentru o masina cu tractiune fata (FWD). A depasit modelul MK4 cu ”doar” 7 secunde...

Modelul pe care noi l-am testat este cu atat mai important pentru Honda cu cat este acum exportat pentru prima data si in Statele Unite ale Americii.

Dati-mi voie sa amintesc in acest scurt ”buletin de analiza” si de faptul ca noul Type-R a fost si o masina destul de premiata spre sfarsitul lui 2017. A castigat Top Gear Hot Hatch of the Year, International Editors Choice si Car of the Year 2017.

Sa vedem, asadar, ce este Type-R, ce poate, ce ofera si cui i se potriveste o astfel de masina. Ramai cu mine pentru ca s-ar putea sa iti placa ce vei afla!

Esential
VITEZA
mai mult decat suficienta!
SIGURANTA
redata de sistemele de asistenta!
CONFORT
conturat de scaunele inspirate din motorsport!
STIL
cu care vei iesi in evidenta!
Design Exterior

Nu exista indoiala. Honda Civic Type-R (MK5) este un lucru care iti sare in ochi. Fie ca iti plac masinile, fie ca nu, vei sti din prima secunda ca e vorba de o masina speciala. Fata agresiva cu sigla Honda pe fundal rosu e un prim semn de alerta. Nu ai de-a face cu orice masina aici, asta ti se clarifica fara sa ii pornesti motorul. Gurile mari de ventilatie si farurile care creioneaza un dragon gata sa te insface in orice secunda ii contureaza personalitatea excelent. Privesti capota si, pe langa liniile subtile care o distanteaza de alte masini plictisitoare din traficul de zi cu zi, observi un hood scoop. Da... E fals, dar e atat de bine pus acolo, incat n-o sa-ti pese vreodata.

Trebuie sa spun un lucru inainte de a continua: in mod surprinzator masinii acesteia ii sta extraordinar de bine in alb, cu putin negru si cateva elemente rosii. Am vazut si un Type-R complet rosu. Parca nu-i acelasi efect cand privesti masina. In plus, un alt model gri pe care l-am zarit prin Bucuresti parea ca e mult mai lat si rotile-i erau cumva ascunse de caroserie. Acest alb perlato-metalizat este o culoare cu care nu ai cum sa gresesti. Si mai surprins am fost de faptul ca a fost prima masina pe care am testat-o si nu m-a deranjat ca are pe usile din fata niste abtibilduri. Thumbs up, Honda! Totul e incredibil de bine pana aici.

Pasiti cu mine in lateralul masinii putin, va rog. Observati aceste roti minunate, garda la sol de 126 de mm, lungimea de 4,5 m, latimea de 1,8 metri si aceasta pozitie impozanta. Nu voi sustine sub nicio forma ca Honda sunt primii care au ales sa combine culorile pentru cei care adora sa se asorteze, insa proportia culorilor folosite mi se pare absolut perfecta. Argintiu, rosu, alb, negru, argintiu, rosu, argintiu, rosu e ordinea in care eu am disecat aceste jante si frane. Poate cauciucul e cam subtire pentru confortul meu personal, insa masina asta nu merita jante mai mici. Profilul ei este pregatit pentru fix aceste roti. Pragul negru ii confera o alura dinamica.

Sa ne desprindem privirea de la aceste roti datatoare de tot felul de senzatii si sa pasim inspre spatele lui Type-R. Este, bineinteles, si cel mai controversat unghi al acestei masini. Designul indraznet al acestei masini isi atinge culmea in acest punct.

Sunt multi cei care sustin ca Honda a exagerat cu acel spoiler, insa eu cred ca e un element definitoriu pentru aceasta masina. Pe langa faptul ca-i contureaza imaginea de hot hatch, adaugarea acestui element aerodinamic este si util!

Un aspect care m-a intrigat putin este legat de tevile de evacuare. Ca sunt trei este ideal, dar nu am inteles exact de ce teava din mijloc este mai mica ca celelalte doua. Face ca Type-R sa aiba propria sa identitate, asta e clar

Privind-o mai atent din spate observi ca automobilul are o prezenta naturala pe asfalt, in oras si in afara lui. Este o solutie categoric ideala pentru cei care vor o masina diferita, cu caracter unic si adaptata unui trai fara limite, dar cu elemente de echilibru. Chiar si asa, revin cu o referire la materialul cu Civic 5D unde am aratat ca mi-ar fi placut ca si farurile spate sa fie full LED. Surprinzator, pentru Type-R nu cred ca e nevoie de aceasta modificare. Clasicele triple au un rost aparte in a-i cladi personalitatea.

V-am oferit opinia mea sincera despre exteriorul acestei masini, insa acum vreau sa va si povestesc cateva intamplari de pe drum. Am avut o intalnire cu un prieten vechi prin centrul Capitalei. Am parcat in fata localului, iar persoana de la paza imi zice inainte sa intru: ”Ce-ati tunat-o, domnule...”. Ii raspund: ”Asa vine direct din fabrica, sa stiti!”. S-a asternut linistea incununata de uimire temporara.

La semafor, in drum spre casa, un baiat cu un Audi A4 modificat putin incepe sa-si tureze motorul. Zic ca merita sa incerc sa-i raspund, avand in vedere ca bulevardul era liber si nu era nimeni pe drum. Nu accelerez in gol pentru ca nu avea rost (veti vedea mai jos de ce), insa deschid geamul si-i zic sa incercam un sprint pana la 60 de km/h ca sa nu ne aventuram aiurea prin oras. Am plecat cat de bine am putut fara speranta de a castiga aceasta mica competitie, insa l-am lasat in urma. Precizez ca A4-ul avea tractiune integrala si cutie automata.
La o spalatorie din Campina m-am intalnit cu un domn in varsta care tot dadea tarcoale masinii. Pana la urma, si-a facut curaj si m-a intrebat: ”Cat v-a costat modificare, domnul meu?”. I-am raspuns: ”Nimic. Asa o vinde Honda in Romania.” A ramas cu gura putin cascata si a zis ca i-o va recomanda si fiului lui, dupa ce, bineinteles, a tot complimentat modul in care arata Type-R.

Ca sa concluzionez acest capitol, e clar ca aceasta masina va atrage un pic de atentie si va starni un pic de indignare, insa oamenii care te vor aborda vor fi, de cele mai multe ori, faini. Cine stie, poate chiar va veti face si niste prieteni noi dupa o asemenea achizitie.

Pasim inauntru acum?

Design Interior

Deschizi portiera, dupa ce ai terminat de savurat exteriorul si e clar ca esti invitat intr-o lume a aventurii. Alcantara, sigla Honda specifica Type-R, scaunele rosii, pedalele din aluminiu, schimbatorul de viteze si volanul cu insertii specifice iti face deja inima sa bata mai tare. Te asezi in scaunul inspirat din lumea curselor, iti pui centura (care-i tot rosie) si te pregatesti sa ii oferi primul suflu. Stii ca te-ai asezat pe locul omului care va fi cel mai fericit. Honda Type-R (MK5) este clar cladita in jurul soferului, iar acest aspect este usor de observat.

Sincer sa fiu, m-am asteptat ca aceste scaune sa ma chinuie putin, insa asa ”voluminos” cum sunt eu n-am avut nici cea mai mica problema. Cu toate ca eram tintuit acolo, stateam bine! E important ca Honda a gandit astfel scaunele pentru sofer si pasagerul din dreapta. Cine stie, poate vrei sa pleci cu masina din Constanta pana la Arad. Asta nu inseamna ca trebuie sa suferi.
Seamana mult cu varul ei Civic 5D, iar acest lucru este bun pentru ca stim deja la ce ne putem astepta. Vizibilitatea este buna, iar practicalitatea din interior nu este compromisa!

Stiti daca m-ati mai citit pana acum ca am doua lucruri la care tin foarte mult: luminile si stergatoarele. Inainte de orice lucru analizat, eu pun pe primul loc aceste doua parti ale masinii pentru ca sunt convins de importanta unei vizibilitati clare. Siguranta este intotdeauna pe primul loc. Nu am nimic de spus aici. Type-R are lumini bune, un habitaclu care se adapteaza nevoilor tale de lumina in functie de ora, iar stergatoarele chiar pot fi utilizate oricand cu incredere.

La fel ca saptamana trecuta, insist pe faptul ca masina aceasta merita un sistem audio mai bun, mai potent pentru cei care vor sa-si bucure urechile cu melodiile preferate in timp ce-si conduc sportiv Civicul Type-R.

Chiar si asa, ce atingi la interior te va face sa te simti bine cu alegerea ta. Chiar daca sistemul de infotainment este cu touchscreen, nu va trebui sa iti iei mana de pe volan pentru ca il poti controla linistit folosind butoanele de pe volan. S-ar putea sa fie nevoie sa te apropii de ecranul de 7 inchi cand vrei sa ajustezi aerul conditionat, dar cam atat.

In spate stau confortabil doi adulti pentru ca in mijloc e cam greu sa incapa o a treia persoana. Plus ca n-ar avea centura de siguranta! La urma urmei, cine-si doreste mai multa greutate, nu?

Spatiul din portbagaj este suficient pentru o excursie de 5-6 zile in doi, insa bancheta spate poate fi rabatata, astfel incat capacitatea de incarcare creste considerabil.

Un aspect care merita lamurit: spoilerul spate nu-ti va afecta vreo clipa vizibilitatea, intrucat nici nu-l observi in oglinda retrovizoare!

Daca tot ne-am asezat in scaunul soferului, dupa o inspectie a interiorului, va propun sa pornim la drum!

Mergem mai departe!

Pret

In Romania Honda Civic Type-R (MK5) pleaca de 39.522. Stiu ca pare mult la inceput, dar dati-mi voie sa va spun ce primiti in banii astia:

  • Airbag-uri aproape in toata masina
  • ABS
  • EBD – distributie electronica a fortei de franare
  • BA – asistenta la franarea de urgenta
  • VSA – sistem de control al stabilitatii si tractiunii
  • HSA – sistem de asistare la pornirea din rampa
  • Centuri de siguranta active
  • Sistem de franare de urgenta cu detectie pentru pietoni
  • FCW – avertizare coliziune frontala
  • LKAS – mentinerea benzii de circulatie
  • Cruise control si limitator de viteza
  • Sistem de recunoastere a semnelor de circulatie cu afisajul limitei de viteza
  • Smart entry (acces facil, fara utilizarea cheii)
  • Scaune si volan sport
  • Trei moduri de rulare
  • Amortizoare adaptize
  • Brake Hold
  • Sistemul de ajustare a turatiei (care e genial pentru a nu avea niciun pic de lag!)
  • Geamuri electrice
  • Oglinzi electrice si incalzite
  • Sistem infotainment cu touchscreen cu CarPlay si Android Auto
  • Camera video pentru retur
  • Faruri LED complet pentru fata + asistent pentru faza lunga
  • si, cel mai important, motorul de 2 litri turbo!

Practic masina e completa la acest pret (am putea spune ca lipseste un sistem de evacuare sport), iar singura misiune a viitorului proprietar va fi sa-si aleaga culoarea si, daca isi doreste, anumite mici adaugiri pentru a-si face noul Type-R unicat.

Concluzionez cu incredere ca romanii care vor alege sa-si cumpere o astfel de masina vor fi fericiti, chiar daca este mult loc pentru imbunatatire, dupa cum am spus mai sus.

Honda Civic Type-R (MK5) este o alegere buna. Vei avea foarte putine rezerve in privinta ei.

Va multumesc frumos pentru ca ati fost alaturi de mine si in aceasta calatorie! Va recomand galeria foto pentru ca noi chiar am incercat sa scoatem aceasta masina in evidenta si sper ca va vor placea fotografiile. Nu uitati ca le puteti descarca la rezolutie maxima pentru a le utiliza ca wallpaper!

Pe curand!

Foto: Denis Oros

Newsletter

Whatsapp