Test Drive Honda Civic 5D - echilibrul japonez

Test Drive 2018 Honda Civic 5D
Specificatii Tehnice
Pret
17.500 (base price)
Motor
1,5 litri
Putere
182 cp (as tested)
Viteza Maxima
220 km/h
Transmisie
CVT (automata)
0-100 Km
7,8 secunde
Consum
5,9 l/100km (as tested)
Nr LocuriNr Locuri
5
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Povestea Honda Civic a ajuns la a zecea generatie. Dupa aproape jumatate de secol de existenta a modelului japonez, avem in fata noastra o masina pe care unii o vor iubi, altii o vor disconsidera si cativa o vor cumpara. Cei din urma vor avea parte de experiente cel putin interesante, iar eu nu pot decat sa le urez celor care sunt clienti Honda „drumuri bune”! Honda Civic 5D este o masina onesta pe care eu am ajuns sa o respect pentru ceea ce e in tot ansamblul sau, modul in care se prezinta clientului si simplitatea pe care o ai la alegerea modelului dorit. Inainte de a avansa in dubla aventura avuta cu acest model vreau sa va spun cateva lucruri. Va promit ca de data asta voi incerca sa fiu cat mai scurt.

Fondatorul Honda, Soichiro Honda, a avut de-a lungul vietii sale un interes crescut pentru automobile, desi nu avea nicio pregatire temeinica in acest sens. A inceput ca ucenic si apoi a devenit mecanic la Art Shokai. Mai tarziu a fondat Tokai Seiki si a inceput sa produca pistoane pentru Toyota. La scurt timp a pierdut finantarea de la Toyota, insa a recastigat-o dupa ce Soichiro Honda a vizitat mai multe fabrici ale Toyota, s-a inscris la scoala de ingineri (fara sa o termine), a propus si a implementat un proces semi-automatizat prin care si muncitorii fara experienta puteau sa realizeze piesele necesare. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial Toyota cumpara 40% din Tokai Seiki si Soichiro Honda isi pierde functia de presedinte. Chiar si asa, ajuta mai multe firme cu procesul de automatizare pentru a eficientiza efortul de razboi. Un avion SUA distruge in 1944 fabrica companiei Tokai Seiki din Yamashita si cea din orasul Itawa a fost pierduta in urma unui cutremur. Soichiro vinde ce a mai ramas din Tokai Seiki catre Toyota si in octombrie 1946 fondeaza Institutul Tehnic Honda. Cu 12 angajati creeaza biciclete motorizate si trei ani mai tarziu ia nastere Honda Motor Co. Ltd. Anul 1963 marcheaza vanzarea primei masini in numar mai mare: T360, un pick-up mic. In 1964 Honda devine cel mai mare producator de motociclete. Compania pe care noi o cunoastem astazi si masina pe care am avut-o eu pe mana mea timp de cateva zile isi are originea in efortul unui om incapatanat sa reuseasca. Din 1949 si pana astazi Honda a continuat in spiritul fondatorului sau si nu s-a oprit doar la automobile. Au activat si activeaza in peste 9 domenii largi de productie. Honda investeste in continuare extraordinar de multi bani in cercetare, chiar daca acest lucru nu este cunoscut sau resimtit in Romania.

Imi place sa va prezint un scurt istoric al unor branduri interesante, asadar sper ca v-a multumit ce ati citit mai sus. Gata, revenim! Honda Civic 5D va fi luata acum la o critica detaliata care sper sa va satisfaca toate curiozitatile, in caz ca va ganditi la achizitionarea unui astfel de model. In cazul in care sunteti doar curiosi despre aceasta masina, atunci va invit sa ramaneti alaturi de mine pana la final. Veti afla multe lucruri interesante!

Design Exterior

Trecutul companiei Honda n-a fost unul simplu, iar modelul Civic a fost si ramane un automobil important pentru aceasta companie. In 1970 conglomeratul japonez se gandea in mod serios sa renunte la fabricarea automobilelor, insa modelul Civic lansat in 1972 a schimbat categoric politica constructorului auto. Succesul primului Civic l-a facut sa ramana pana astazi in portofoliul companiei japoneze.

Motivul pentru care v-am expus atat de multa istorie intr-un material de test-drive este redat de faptul ca eu cred in misiunea unei companii de a continua idealurile fondatorului ei. Sper ca sunteti in asentimentul meu aici. Pana la finalul acestui articol vom afla si acest lucru, va promit. Va doriti, totusi, sa aflati mai multe? Atunci intrati aici: 7 lucruri pe care probabil nu le stiai despre Honda.

Noua Honda Civic 5D (care nu mai e atat de nou pentru ca a fost lansat in 2017 si in tara noastra) se remarca in traficul zilnic prin cateva elemente distinctive. Chiar si un ochi neantrenat va putea sa inteleaga cu usurinta ca este vorba de o masina japoneza. Pur si simplu, arata putin altfel fata de creionarile cu care noi am fost obisnuiti pana acum la capitolul design auto exterior.

Mi-a placut si cred ca-i sta bine acestei masini in combinatia alb-negru. Unghiurile ii ies in evidenta si contrastul non-culorilor ii ofera o cadenta aparte.

Fata agresiva ce-si poarta mandra sigla companiei va transmite oricarui privitor faptul ca Honda Civic 5D este gata de drumuri lungi, frumoase si pline de aventuri. Am apreciat modul in care au fost realizate farurile. Distinctive, dar utile intr-acelasi timp ele completeaza neasteptat de bine limbajul de design al masinii. Desi gurile largi de ventilatie din fata sunt false si deloc necesare, ele contribuie la completarea unei fizionomii aratoase. Trasaturile exterioare ale lui Civic 5D continua in partea lateriala cu oglinzile care pare sa aiba forma desprinsa dintr-o carte despre fizica. Se imbina atat de armonios cu masina, dar au intr-acelasi timp tot sensul din lume! Nimic nu pare exagerat sau pus la intamplare aici. Linia superioara laterala care se suprapune placut cu manerele celor patru usi ii confera o statura aproape impozanta pe drum facand intr-acelasi timp si legatura cu spatele curajos al masinii. Dintr-o privire intelegi ca Honda Civic 5D nu este doar o simpla masina, ci un model care-si cauta un stapan ce isi doreste mai mult de la propriul automobil. Mai lunga, mai lata si mult mai placuta privitorului fata de generatia anterioara, Civic 5D reuseste sa fie o masina buna, reuseste sa iti ofere acel ceva la care chiar te astepti. Pastreaza, in ciuda multor critici, acel spoiler integrat in parbriz. Nu m-a deranjat deloc. Dimpotriva, eu chiar cred ca e un element de identitate pe care Civic ar trebui sa il pastreze intr-o forma mai mica sau mai mare pe acest model de-a lungul anilor. E ca si cum cineva i-ar fi cerut in anii '80 lui Freddie Mercury sa nu mai fie extravagant.

Are si puncte slabe, bineinteles, dar la capitolul design exterior eu am doar una: blocurile optice spate cunoscute publicului larg drept ”triple”. Sper ca nu sunt singurul care le mai numeste astfel. Nemultumirea mea e legata de faptul ca in fata avem LED, dar in spate sunt prezente becurile clasice. De ce a fost aleasa aceasta varianta? Nu stiu. Banuiesc, chiar si asa, ca e vorba de mentinerea costurilor de productie la un nivel cat mai scazut. Putea, la urma urmei, Honda sa mareasca putin pretul pentru a completa masina asta la capitolul lumini? Daca nu, putea fi o optiune si tot eram multumit. Eh, nu le poti avea pe toate tot timpul...

Chiar si asa, imi place senzatia pe care ti-o creeaza cand o privesti din spate. Pare ca nu e deloc impresionata de tine si ca e bucuroasa cu soferul ei actual.

Profit ca suntem la spatele acestei masini si vreau sa subliniez existenta acelui insert negru lucios de deasupra tobei de esapament care continua si pe partile laterale. Este interesant si completeaza masina, insa cred ca in timp va deveni prima piesa de inlocuit pentru cei care vor face din Civic 5D partenerul lor de zi cu zi.

Apreciez faptul ca a existat o intelegere intre ingineri si designeri. Imi place ca masina asta are un inceput clar si un final bun. Nu iti creeaza impresia ca i-ar mai trebui ceva. O vezi si-n ochii tai e potrivita. Bineinteles, tu iti vei alege culorile preferate si combinatiile ideale, insa caroseria este o realizare aproape ideala.

Vreau sa punctez si despre jantele negre care ii confera masinii o postura eleganta. Cred ca sunt o alegere necesara pentru clientii care tin la modul in care se prezinta masina lor in ochii privitorilor.

Cred ca am petrecut suficient timp discutand despre formele sculptate ale lui Civic 5D. Sa pasim in interior!

Design Interior

Deschizi usa pentru a te urca in scaunul soferului si observi ca esti intampinat de un interior negru cu cateva nuante gri-albe pe ici, pe colo. Volanul pozitionat asa cum trebuie pentru a-ti fi tie cat mai confortabil te asteapta sa pui mana pe el si sa descoperi noi drumuri. Pe masina testata am avut scaune de stofa, dar credeti-ma ca n-am simtit nicio clipa nevoia de piele. Am si avut o perioada rece in zilele de test, asa ca ne-am bucurat de faptul ca se incalzeau mult mai repede! In plus, sunt confortabile, te cuprind bine si la drum lung nu te vei simti deloc deranjat de ele. Un mare plus la acest capitol pentru Honda. Eu, cel putin, nu m-as fie asteptat la scaune atat de bune.

Materialul de pe usi, in schimb, mi s-a parut destul de ciudat. Nu am reusit sa imi dai seama cum tot il murdaream si cu ce, insa m-am tot chinuit sa il curat de fiecare data pentru ca ramaneau urme foarte usor pe el. E drept c-aveam mainile uscate de la frig, dar prea usor prindea urme...

As vrea sa spun ca practicalitatea si ergonomia guverneaza interiorul acestei masini, insa am gasit anumite lucruri care m-au pus un pic pe ganduri. Vreau sa scoatem negativul mai intai la iveala, apoi vedem si partile bune ale lui Civic 5D. E bine ca-s putine, atat am de zis.

Stiti din materialele mele ca am doua obsesii mari si late: luminile si sunetul. Stergatoarele sunt si ele printre prioritati, dar nu le pot incadra la capitolul obsesii. Pe cand iluminatul exterior este excelent pentru ca avem full LED si nu ai cum sa spui ca nu iti asigura mai mult decat suficienta vizibilitate pe timp de noapte sau cand soarele fuge de noi, nu am gasit un iluminat interior asa cum m-as fi asteptat. Din nou, cred c-ar putea fi si aceasta o optiune utila pentru acei clienti vare vor ceva in plus (un plus de culoare?) pentru masina lor. Acesta ar fi primul lucru care mi-a lipsit. Al doilea e legat de sistemul de sunet care... Nu pot sa spun ca e slab, insa nici foarte bun nu e. Joasele sunt in regula pana la 60%-70%, insa mi-a lipsit acea claritate pe care o caut in fiecare masina. E drept, trebuie sa am in vedere si pretul masinii cand zic lucrul acesta, dar masina asta a fost atat de bine gandita, asa de armonios realizata si atat de inteligent incadrata pe piata incat imi pare rau ca nu as putea echipa din fabrica un JBL/Burmester/HarmanKardon/Bang&Olufsen. Cu siguranta Honda Civic 5D merita sa aiba un sistem de sunet premium!

Honda Civic 5D, sistemele de siguranta si carbon faux

Fac si eu o marturisire cu aceasta ocazie. Am gasit o optiune extraordinar de faina cu care m-am distrat putin: spalarea farurilor. Faptul ca Honda au facut posibil acest lucru printr-un simplu buton e o idee geniala pentru soferii care poate n-au nevoie sa curete si parbrizul in mers, ci doar farurile, insa eu cred c-am consumat cam jumatate de litru de lichid de curatare doar prin apasarea acelui buton. Copilul din mine a iesit la suprafata pentru vreo 5 minute si l-am lasat in pace.

Avem pe modelul testat lane assist – sistemul care te tine in banda ta, in caz ca adormi si uiti ca trebuie sa stai la locul tau pe drum – pe care eu l-am dezactivat. Drumurile din Romania sunt destul de surprinzatoare in anumite situatii, asa ca prefer sa am control total asupra masinii si sa nu ma trezesc ca sunt nevoit sa ma lupt si cu masina daca trebuie sa efectuez vreo manevra mai periculoasa.

Frana anticipata de urgenta functioneaza chiar si la viteze de 10 km/h! Veti zice ca vi se pare inutil sau stupid, insa am testat-o fara sa vreau. Va si explic. Eram in intersectie la Universitate inspre Parcul Cismigiu. Imi vedeam de treaba linistit inspre rosu fara sa tin piciorul apasat pe frana pentru ca eram la distanta mare fata de cel din fata mea si rulam cu 13-14 km/h, cand... Surpriza! VW-ul se decide sa dea inapoi pentru un oarecare motiv! Asa am vazut si cum functioneaza acest sistem. In primul rand iti apare o avertizare in bord, apoi se emite un sunet, apoi masina incepe sa franeze. Ai timp sa reactionezi, dar daca nu o faci te opreste acest sistem de prevenire a coliziunilor pentru ca tu sa-ti pastrezi masina intacta si polita de asigurare obligatorie la un nivel cat mai mic.

Trebuie sa va spun ca exista si Brake Hold, iar in trafic asta este o binecuvantare. Daca stai mai mult de o ora la volan pe zi prin mediul urban, Brake Hold (care vine inclus in pret pentru Civic 5D, apropo) este ceea ce iti doresti.

E drept c-avem senzori de parcare, dar si camera pentru retur este buna. Rostul senzorilor e cam inutil, daca ai camera, insa nu si in cazul lui 5D. Acestia functioneaza si in profunzime. Masina va detecta daca te apropii cu caroseria de vreun obstacol si-ti va spune sa te opresti. Stiu ca au mai mult masini aceasta caracteristica, insa nu m-aspteptam de la Honda. Din nou, are un punct in plus.

N-am prea inteles echipare cu fibra de carbon. Plasticul ala din masina care incerca sa imite un plastic ranforsat... Mi-a placut, nu pot sa zic ca nu. Problema intervine atunci cand imi dau seama ca nu e real. Nu e neaparat un minus, dar am fost intrigat in mai multe randuri de prezenta fibrei de carbon in masina. Oricum, nu prea conteaza. Se imbina excelent de bine cu interiorul negru al masinii si ii ofera o senzatie in plus de sportivitate.

Daca volanul e placut de tinut in mana, butoanele sunt faine de atins si volumul e touch sensitive, atunci... Plasticul din centrul volanului, de pe bord si din anumite zone ale usii este extraordinar de neatractiv. Este enervant putin pentru ca iese in evidenta, insa cand ii veti afla pretul... Nu veti mai fi uimiti sau, chiar si mai bine, nu ii veti mai cere socoteala pentru astfel de mici inadvertente.

Are, culmea, sistem de condus aproape autonom. Iti tine banda, viteza, directia, distanta fata de masina din fata, franeaza singura cand cel din fata se apropie si accelereaza la viteza setata odata ce obstacolul din fata dispare. Cool stuff, nu credeam ca Honda va oferi acest lucru in Europa. L-am testat si functioneaza impecabil pe autostrada. Are nevoie, din pacate, de linii trasate corect pentru a functiona asa cum trebuie.

Functia ECON cred ca e un buton care doar te face sa te simti mai bine tu cu tine insuti pentru ca mai tai din poluare, dar n-ai niciun motiv sa te simti prost. La cate emisii are masina asta... Chiar nu se poate numi poluare. De aceea este si eligibila pentru Rabla. Apasarea acestui buton va mai taia din capacitatea acceleratiei.

Inainte de a discuta despre ecranul cu touchscreen pentru infotainment, vreau sa va spun ca are si incarcare wireless pentru telefon, pe langa cele doua mufe de USB disponibile. Asadar, telefonul vi-l puteti incarca in drum spre munca.

”Am vrut sa reglez volumul, dar am pornit cumva aerul conditionat.” i-am spus pasagerului meu. Am confundatul butonul de ajustare a temperaturii cu cel pentru volum. Este touchsensitive si este pozitionat pe ecranul de infotainment, in partea stanga. Ai controlul asupra acestor elemente si de pe volan, insa uneori vrei sa mai ai acces si in zona centrala a acestor sisteme. Sa fiti atent daca va luati o astfel de masina. S-ar putea sa patiti la fel ca mine.

Oamenii care vor vedea pentru prima oara acest interior vor fi placut impresionati. In momentul in care pui piciorul in habitaclu pasesti intr-o atmosfera desprins parca din filmele de actiune. Ceasurile clasice de bord au fost inlocuite de un afisaj digital care-ti confera senzatia ca te pregatesti de o lupta acerba cu inamicii sau, pur si simplu, ai un asistent la dispozitie care va raspunde la orice curiozitate pe care o ai fata de masina ta. E important sa precizez si faptul ca aici observim o mostenire de la celebra Honda S2000. Dovada ca ceea ce spuneam mai sus de respectarea istoriei nu este de umplutura. Va mai reamintesc si de NSX?

Aerul conditionat functioneaza impecabil, insa nu e foarte usor de ajustat. Daca adopti in general o pozitie mai relaxata la volan, va trebui sa te misti mai in fata pentru a-i seta puterea cu care aduce aer cald sau rece in habitaclu, intrucat acest lucru poate fi schimbat doar prin acel touchscreen al infotainmentului.

In cazul in care mai sunt oameni care folosesc exclusiv navigatia masinii, atunci aflati ca aceasta este actualizata si poate fi folosita fara probleme in Bucuresti. Ar merita o actualizare pentru ca grafica pare desprinsa din 2010, dar pentru cei care nu tin la astfel de aspecte va fi perfecta. In plus, aceasta iti arata si altitudinea la care te afli...

Pe o bucata de drum am avut doi adulti in spate care nu s-au plans deloc de conditiile pe care le-au gasit in noul Civic 5D. De aici putem deduce faptul ca masina ofera conditii bune pentru transportul a minimum 4 persoane, mai ales ca beneficiaza si de doua cupholdere in spate. Bucuria cea mai mare am avut-o atunci cand am iesit din Capitala, am scapat de autostrada si am ajuns pe serpentine argesene. Doamne, cat de bine se tine masina aceasta in curbe stranse! Este chiar impresionant! M-am bucurat o bucata buna de drumul pe care-l aveam in fata pana mi-am dat seama ca pasagerului din dreapta i se facuse cam rau. Ce sa facem... Efectul Honda.

Portbagajul este incapator si poti sa iei cu tine bagaje care sa-ti ajunga linistit pentru o drumetie de 1 saptamana in patru persoane. Daca ai totusi de adus ceva mai voluminos, atunci bancheta se poate retracta creandu-ti suficient spatiu pentru a nu face mai multe drumuri. Mi-ar fi placut sa gasesc totusi cateva locuri in care sa poti lasa lucruri in portbagaj fara grija ca le vei zgatai aiurea pe drum, dar pe un nivel de echipare superioara primesti si plasa pentru portbagaj, asa ca depinde de cat de mult esti dispus sa cheltuiesti.

Pret

Honda Civic 5D pleaca de la 17.500 de euro in echiparea Comfort cu un motor pe benzina de 1 litru si poate ajunge pana la 26.500 de euro in echiparea Prestige cu motorul de 1,5 litri. De asta am spus la inceputul acestui test ca Honda Civic 5D este o masina corecta si onesta. Pentru ce primesti, platesti. Dar ceea ce primesti este fix ceea ce iti doresti. Apreciez acest lucru la Honda.

Finalmente, doua lucruri vreau sa spun: Honda, tractiune 4x4 si un sistem PHEV ar fi reteta succesului pentru Civic 5D, insa cred ca vom ajunge si acolo.

Va multumesc ca ati fost alaturi de mine si in aceasta calatorie. Pe curand!

Foto: Denis Oros

Newsletter

Whatsapp