Test Drive: 2018 Citroen C3 - confortabil si rezonabil

Articol scris de Florin Amariei, in data de 1 Ianuarie 2019
Specificatii tehnice
Pret
11.100 euro (base price)
MotorMotor
1,2 litri
PuterePutere
110 CP
Viteza MaximaViteza Maxima
200 km/h
TransmisieTransmisie
EAT6 (automata)
0-100 Km0-100 Km
9,9 secunde
ConsumConsum
10,5 l/100 km
Nr LocuriNr Locuri
5
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Citroen C3 mi-a trezit interesul in momentul in care, culmea, am fost la lansarea noului C4 Cactus in Romania. Pare ca gandesc un pic pe dos, dar dati-mi voie sa ma explic.

Echipa Citroen Romania a organizat un eveniment de lansare cel putin interesant pentru C4 Cactus, unde, in mai putin de o zi, am reusit sa testam masina in scenarii multiple si sa-i studiem comportamentul pe diferite tipuri de suprafete. Cum nu poti ca jurnalist auto sa ai minte doar la o singura masina tot timpul, mi-a venit in gand C3. Daca modelul acesta de C4 este echilibrat corect si face fata la multe dintre provocarile pe care i le-am aruncat, atunci cum o fi C3? Este adevarat ca am primit si cereri din partea cititorilor nostri (carora le multumim pentru ca ne urmaresc) pentru a testa noul Citroen C3.

Bine... Poate nu mai e atat de nou in momentul de fata, mai ales ca am trecut deja in noul an. Asta nu inseamna ca noi trebuie sa ne lasam cititorii balta. Drept urmare, iata ca astazi va voi prezenta ceea ce am experimentat eu cu noul Citroen C3 pe drumurile tarii noastre.

Inainte de a intra in universul pe care ni l-au promis francezii, trebuie sa ne uitam un pic si la constructorul auto. Istoria ne-a invatat ca e important sa privim in trecut pentru a intelege prezentul si pentru a ne pregati pentru viitor.

Spiritul care a guvernat existenta marcii franceze este unul de admirat si de pastrat in mintile fiecaruia dintre noi. In timp ce continentul european cunostea prima sa conflagratie mondiala, Andre Citroen a fost francezul care a stiut ca trebuie sa priveasca in viitor pentru a anticipa ceea ce vor aduce noile timpuri. Cu doi ani inainte de incetarea Primului Razboi Mondial, fondatorul companiei auto care si astazi ii poarta numele deja facea primele modificari fabricii pe care o coordona pentru a putea realiza rapid trecerea la productia de automobile. Trebuie sa intelegem ca decizia de a produce masini nu a aparut peste noapte. Andre Citroen avea o experienta de munca in lumea auto de peste 6 ani, unde a invatat aproape tot ce tine de domeniul curselor. Experienta castigata in cadrul companiei Mors si toate invataturile pe care le-a asimilat in timpul Razboiului l-au ajutat sa isi creioneze o viziune care urma sa ne ofere noua o firma producatoare de masini care s-a reinventat de mai multe ori de-a lungul timpului: Citroen.

Dupa ce a reusit sa adune cei mai cunoscuti ingineri in jurul companiei sale, Andre Citroen prezinta presei in 1919 Type A. Rezultatul unei munci vizionare a starnit in Franta un nou curent care incuraja progresul ingineriei auto. Prima masina lansata de Citroen avea cu 58 de CP mai putini fata de cea mai slaba varianta de motorizare disponibila pentru noul C3.

Este, dupa cum putem observa, vorba despre un constructor auto care s-a pozitionat de fiecare data pe nisa de clienti care au posibilitati financiare decente si care a incercat sa ofere solutii de mobilitate celor care nu isi doreau neaparat o masina ce-ti poate cauza strabism din cauza unei puteri excesive.

Sa vedem cine e, ce ofera si ce cere noul Citroen C3.

Design Exterior

Din start, va pot spune cu usurinta ca imi place noua strategie abordata de compania franceza. In loc sa faca precum altii si sa incerce sa intre pe nisa de lux, Citroen a ales sa ofere modele distinctive la preturi rezonabile, accesebile. Este evident ca noul limbaj de design nu va fi pe placul tuturor, insa cei care vor gusta din oferta francezilor vor plati pentru a avea aceasta masina.

Privind-o din fata ai impresia ca e vorba de un luptator de sumo care de cateva luni s-a apucat de sala si dieta. Este impunator (mai c-as spune intimidant), insa modul in care este sculptat acest automobil ii confera o aura prietenoasa. Cum romanii par a avea gusturi putin mai conservatoare, ma gandesc daca acest stil de separare a blocului optic fata va avea vreun efect negativ asupra potentialilor clienti. Este evident ca o astfel de impartire a farurilor ii confera noului C3 un caracter aparte si o face diferita fata de alte masini pe care le vezi zilnic prin trafic. E important, insa, sa precizez ca acest lucru se face temperat si cred ca francezii au analizat mult timp modul in care sa fie aceste faruri aranjate. Nu par a fi desprinse din alt loc. La o prima vedere s-ar putea nici sa nu observi ca luminile de zi sunt separate de faza scurta si lunga, iar cele de ceata sunt evidentiate putin pentru a sublinia schema de culori aleasa. Modelul pe care l-am avut la test a venit cu un albastru electrizant contrastat de un un plafon alb si cateva elemente negru (shadowy). Cine a facut configurarea aceasta cred ca s-a gandit putin la mine pentru ca, din intamplare, albastrul deschis si albul sunt culorile mele preferate.

Trecem in lateralul masinii si observam ca forma lui C3 este aproape unica. Nu seamana nici cu un Ford Ka Active, dar nu-i nici Tiguan. Aspectul acesta este important, din punctul meu de vedere. Nu toata lumea isi doreste o lucrare de licenta a unui student la Arhitectura, precum Toyota C-HR, spre exemplu. Citroen C3 trebuie sa aiba propria sa identitate pentru a putea castiga inimile clientilor romani. Privindu-i proportiile laterale intelegi de ce compania franceza sustine ca noul C3 e "unic asa cum esti tu". Pe langa faptul ca acum vezi ca garda la sol este destul de buna, observi si ca masina pare a fi proportionata ideal pentru orice pretentii ai avea. Daca esti in oras, vrei sa nu lovesti orice obstacol de pe drum cu bara, nu? Daca ai copii, iti doresti sa aiba suprafete vitrate mari prin care sa vada si sa se mai bucure de drum, nu? Iti place sa iti expui stilul propriu, asa ca vrei sa poti sa alegi din fabrica cum va arata masina ta. Ei bine, poti face si asta pentru ca schema de culori acopera 90% din ideile celor care vor fi clienti de C3. Sunt noua culori disponibile pentru corpul masinii si trei pentru acoperisul acesteia. Ai de unde sa alegi ce-ti place cel mai mult! Nu-ti plac jantele din imagine? Poti sa iti alegi chiar si jante negre care sa iti completeze modul tau de a fi. In plus, compania franceza s-a gandit sa le ofere o bataie de cap in minus celor care traiesc in aglomerari urbane. Modelul testat de mine a avut Airbumps bifate si iti ofera un plus de siguranta ca nu iti va ciupi sau zgaria cineva masina cu un carucior de cumparaturi sau cine stie ce alte lucruri.

Citroen C3 are un spate la fel de normal ca si restul masinii. Pastreaza discret trasaturile unui luptator sumo stilat de care aminteam anterior, insa iese in evidenta cu stopurile 3D. Tot aici putem observa schema de culori un pic mai bine, pe langa alte elemente de identificare. Un lucru pe care as vrea sa-l subliniez este legat de bucata de plastic negru extins pentru a proteja caroseria de mici atingeri prin traficul de zi cu zi. E o idee buna si a fost aplicata cu bun gust. Nu iese in evidenta si nici nu te incurca vizual.

Pentru ca suntem in continuare la partea care tine de cum arata masina in ochii celor care te vor privi la volanul ei, nu am cum sa nu amintesc de situatia pe care am intalnit-o si la alti constructori auto. De ce se merge in continuare pe folosirea combinatiei de LED si halogen? Nu s-ar fi putut oferi standard lumini complete LED si pretul de baza sa fie cu (sa zicem) 800 de euro mai mare? E o chestie de gust personal, stiu. Chiar si asa, cred ca ideea de a uniformiza luminile unei masini este buna si ii confera un aspect placut.

Cu toate ca am eu acest mic pitic pe creier, e de apreciat faptul ca luminile isi fac treaba bine. Mi-ar fi placut ca pe timp de noapte sa am lumina alba, rece pentru drum, insa si cele pe halogen functioneaza suficient de bine pentru a-ti oferi linistea necesara condusului pe timp de noapte. Daca ai pus ochii pe masina asta, nu lasa un astfel de aspect sa te descurajeze. E chestiune mica de tot care tine fix de preferintele fiecaruia. Utilitatea s-ar putea, pana la urma, sa bata aspectul. E de luat in calcul si pretul inlocuirii unui far LED si a unuia pe halogen... Diferenta de pret este notabila.

Acum c-am privit-o in amanunt de afara, sa pasim in interior!

Design Interior

Dreptunghiuri rotunjite peste tot gasesti! E primul lucru pe care il vei observa, atunci cand ii vei deschide portiera. Bine, poate acest lucru e valabil doar daca esti un om caruia ii plac detaliile. Nu neg acest aspect. Le vei observa, insa, imediat ce te vei aseza in scaunul lat, cuprinzator si moale. Ideea de a oferi clientului confortul la un pret rezonabil continua si la interior. Scaunele astea mi-au adus aminte de un fotoliu pe care il aveau parintii mei prin anii '90. Era atat de moale si pufos, incat acolo as fi vrut sa stau toata ziua. Mi-a placut si faptul ca nu s-au limitat in a oferi doar niste scaune cu un design plictisitor. Faptul ca exista mai multe nuante de gri contrastate de o cusatura galbena si stofa neagra ii ofera acestei masini un plus de stil binevenit.

Acum c-ai tras un pic cu ochiul si ai vazut ce ofera aceasta masina in habitaclu la o prima impresie, e momentul sa te asezi in scaunul soferului. Inchizi usa si observi ca esti intampinat de o curea pe post de maner. La o prima vedere pare ca e fragila si inutil adaugata acolo. Dimpotriva, mi-a placut foarte mult treaba asta. Manerul care seamana cu cel al unei genti de voiaj scumpe este destul de solid, nu se indoaie usor si nici nu pare facut din material ieftin. E un lucru subtil, dar important pentru a-i defini trasaturile lui Citroen C3.

Iti atintesti ochii asupra volanului si observi mai multe dreptunghiuri rotunjite care continua peste tot prin masina. Iti ajustezi pozitia preferata si observi ca, in ciuda a ceea ce credeai inainte, chiar e confortabil sa te afli in interiorul acesta.

In partea dreapta esti intampinat de un ecran touch sensitive de 7 inchi care impune acestei masini un design aproape minimalist, aflat in completa armonie cu restul habitaclului. Poate nu este cel mai bun de pe piata, insa iti vei putea face treaba cu el. Avand in vedere ca poti folosi Apple CarPlay sau Android Auto, deja stim ca telefonul va fi un accesoriu de care nu te vei lipsi. La urma urmei, eu cunosc putini oameni care folosesc intr-adevar sistemul de navigatie al masinii. Aplicatiile mobile noi reprezinta baza pentru multi calatori. Ar fi bine, totusi, sa ai un smartphone. Citroen C3 nu vine cu navigatie standard.

Din scaunul soferului esti intampinat de 4 cadrane care iti arata viteza, turatiile, temperatura motorului si nivelul de combustibil ramas si un mic ecran digital in care primesti mai multe informatii utile.

Volanul multifunctional este placut de tinut in mana si are suficiente comenzi care sa te ajute sa nu iti iei ochii de la drum.

Atmosfera generala din interiorul lui Citroen C3 mi-a oferit senzatia ca ma aflu intr-un loc in care baza este practicalitatea incununata de maximum de confort pentru un pret rezonabil. Exista spatii de depozitare utile, un aer conditionat bun, vizibilitate suficienta pentru orice categorie de sofer si spatiu pentru patru oameni care pot sa parcurga linistiti 500 de km minimum intr-o zi. Din pacate, nu avem o cotiera pentru sofer si pasagerul din dreapta. Nu inteleg care a fost procesul de gandire la Citroen cand s-au decis sa nu includa un astfel de lucru necesar pentru un grad de confort ridicat. Daca nu exista optiunea aceasta, atunci fiti fara grija. Sunt suficiente solutii aftermarket la preturi decente.

Un alt aspect pe care eu am refuzat sa il inteleg pe deplin este legat de suporturile pentru pahare. Sunt atat de mici, incat acolo poti introduce doar pahare de cafea de la automat sau cele din benzinarii. Am incercat sa introduc acolo un pahar de suc de la un fast-food si n-am reusit. Nu avea suficient sprijin. Ma gandesc ca Citroen a presupus ca oamenii care vor folosi aceasta masina vor avea un stil de viata activ si aglomerat, asa ca nu ar avea timp de petrecut pe la cozile care se genereaza la anumite restaurante.

Chiar daca masina pare mica, am reusit sa imi fac cumparaturi de peste 400 de lei si sa le pun in portbagaj fara nicio problema. Ba chiar am profitat si de cateva agatatori utile pe care le gasesti in portbagaj. Daca ai un catel sau vrei sa iei mai multe lucruri cu tine intr-o excursie, e bine de stiut ca bancheta spate e rabatabila.

Materialele pe care le atingi sunt placute, dar vei gasi si plastic ieftin prin anumite locuri. Exista mai multe cai de conectivitate care sunt apreciate tot timpul.

Sistemul de sunet este ok. Capacitatea sa este suficienta. Nu exceleaza la niciun capitol, insa puncteaza tot ceea ce e necesar pentru a asculta un radio sau piesa preferata.

Citroen C3 vine cu un sistem de supraveghere propriu pe care eu l-am descoperit dupa doua zile de la preluarea masinii. Credeam ca e senzorul de ploaie pentru stergatoare. M-am inselat. Inregistreaza la o calitate foarte buna, are afisate ora si data cand filmeaza si este sensibila la miscari. Asadar, daca cineva iti da vreun picior in masina sau iti ridica mai brusc stergatoarele, vei sti cine e. Adaugarea acestei camera utile si care are chiar un rol practic face ca aceasta masina sa castige aprecierea mea. Evident, astfel este inca o data scos in evidenta faptul ca a fost facuta pentru oras in proportie de 65%, chiar daca are aplicabilitate si in afara urbanului.

Mi-ar fi placut sa am volan si scaune incalzite, insa astea-s deja mofturi, corect?

Per total, habitaclul lui Citroen C3 este unul practic cu cateva minusuri care pot fi indreptate cu usurinta cu cheltuieli extrem de mici.

Sa vorbim acum de motorizari!

Motorizare

Va ziceam la inceputul acestui articol ca primul model Citroen avea cu 58 CP mai putini fata de C3. Imi place ca varianta cea mai slaba de motorizare a lui C3 ofera CP putini. Va explic si de ce. Fondatorul companiei a cautat sa creeze o masina stilata pentru publicul larg. Pe cand altii erau interesati sa serveasca burghezii, Andre Citroen voia sa ofere un mijloc de transport sic, practic, modern la un pret rezonabil celor multi. A reusit acest lucru, iar prin C3 eu observ ca misiunea sa este continuata. Compania pe care a fondat-o cauta in continuare sa ofere metode accesibile de transport, dar practice si cu un design aparte.

In Romania avem disponibile cinci variante de motorizare (3 benzina, 2 diesel):

  • benzina 68 CP
  • benzina 82 CP
  • benzina 110 CP
  • motorina 75 CP
  • motorina 100 CP.

Observam, asadar, ca cea mai puternica varianta de motorizare este una pe benzina, in 3 cilindri!

Modelul testat de mine a fost echipat in varianta de top cu motorul pe benzina de 1,2 litri care produce 110 CP si cutie automata de viteze EAT6. Desi ai spune ca e un motor mica, greutatea mai mica a masinii si cutia automata inteligenta m-au facut sa simt linistit la volan in oras, dar si in afara lui. Adaugam faptul ca poti sa conduci in modul manual pentru a folosi frana de motor, faptul ca exista un mod Sport care mareste nivelul turatiilor la care este efectuata schimbarea si ca ai la dispozitie o optiune care pregateste cutia de viteze pentru condus pe timp de iarna si ne dam seama ca Citroen C3 este o masina care se poate adapta conditiilor de afara si te va pastra calm la carma sa. Daca esti tipul de om caruia ii place sa fie mai relaxat la drumuri lungi, atunci e bine sa stii ca ai disponibil Cruise Control si BlindSpot Monitoring!

Pret

Finalmente, Citroen C3 pleaca de la 11.100 de euro si poate trece cu usurinta de pragul de 17.000 de euro, daca bifezi mai multe optiuni si alegi echiparea de top.

Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!

Sa avem un 2019 cat mai bun cu putinta!

Pe curand!

Foto: Denis Oros

Daca v-a placut articolul, share pe:

Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Vara anului trecut s-a dovedit a fi o perioada intensa pentru germanii de la Audi si pentru fanii modelelor lor, si asta pentru ca noul Audi Q8 era extrem de...
de - 19 Martie 2019
Citroen C4 Cactus si cu mine ne aflam la a doua intalnire, dupa ce la lansarea nationala l-am vazut prima oara. Acest eveniment avea loc in toamna anului 2018, cand...
de - 18 Martie 2019
Volvo XC90 este, fara doar si poate, unul dintre cele mai importante modele din gama producatorului suedez Volvo, fiind primul SUV din istoria marcii. In acelasi timp, XC90 reprezinta la...
de - 10 Martie 2019
BMW X5 aparea pentru prima oara in 1999. Chiar inainte de schimbarea mileniului, producatorul auto stabilit in Munchen isi diversifica portofoliul cu speranta ca acest model va atrage doritorii de...
de - 7 Martie 2019

Cele mai noi anunturi

Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare