Test Drive: BMW 530e iPerformance (G30) – impaca pe toata lumea!

Articol scris de Florin Amariei, in data de 2 Noiembrie 2018
Specificatii tehnice
Pret
58.132 (base price)
MotorMotor
2 litri, 4 cilindri benzina in linie + motor electric
PuterePutere
252 cp
Viteza MaximaViteza Maxima
250 km/h
TransmisieTransmisie
xDrive
0-100 Km0-100 Km
5,8 secunde
ConsumConsum
2,5 l/100 km
Nr LocuriNr Locuri
5
Parerea noastra
confort
ergonomie
comportament rutier
sportivitate

Va prezint in detaliu experienta pe care am avut-o cu noul BMW Seria 5 in echiparea plug-in hybrid, botezat de bavarezi 530e iPerformance.

Daca saptamana trecuta v-am povestit despre noul BMW Seria 5 Touring cu motor de 3 litri diesel, acum e momentul oportun sa inclinam balanta combustibililor si sa trecem la ceva mai ”curat”. BMW 530e iPerformance (G30) completeaza gama de automobile care apartine Seriei 5 cu care constructorul bavarez se prezinta pe piata din Romania, iar asta nu poate insemna decat un lucru: o masina in plus de explorat pentru noi, adica o noua varianta de cumparare la care sa va ganditi voi!

Inainte de a intra in miezul experientei propriu-zise, dati-mi voie sa spun cateva lucruri esentiale despre divizia ”i” a BMW. S-ar putea ca aceste informatii sa va ajute sa va ganditi mai bine la urmatoarea masina pe care o veti cumpara sau va veti alege cu un nou lucru pe care il stiti despre lumea minunato-complicata a automobilelor.

Intr-o dupa-amiaza de vara torida am participat fara sa stiu la un training instant in parcarea BMW Romania, unde mi s-au spus mai multe lucruri despre BMW i pe care vi le spun acum si eu dumneavoastra. Bine, eu am triat un pic toata prezentare si veti gasi aici un scurt rezumat a ceea ce inseamna divizia ”i” si de ce noi, soferii, ar trebui sa avem acest lucru in vedere.

BMW i – Adaptarea la realitatile climatice

Am tot auzit in ultima vreme ca trebuie sa luptam impotriva schimbarilor climatice, stim ca se incearca eliminarea plasticului din comert, ca testele WLTP au inlocuit NEDC cu masuri mai drastice pentru masinile cu combustie interna, ca temperatura globului e in crestere de la an la an, ca unele state din Occident au instituit limite de viteza bazate pe noxele emise de masinile care circula pe autostrada, ca downsizing-ul ne aduce motoare din ce in ce mai mici pe masinile disponibile la vanzare, ca impozitele pentru automobilele persoanelor fizice cresc in tarile membre ale UE si ca ni se recomanda micsorarea amprentei personale asupra Pamantului prin orice mijloace posibile putem pune in practica. Nu e conspiratie globala, din pacate. Este o realitate pe care o traim cu totii, un lucru pe care il resimtim si in Romania. Aglomerarile urbane simt din ce in ce mai mult efectul suprapopularii, iar calitatea aerului este prima care are de suferit. Sanatatea noastra este pusa in pericol de poluare, iar contributia individuala a fiecaruia la acest lucru trebuie micsorata inainte de a fi prea tarziu. Despre o astfel de modalitate si un nou tip de mobilitate pentru tara noastra vom discuta in acest test-drive.

Cine e catusi de putin pasionat de lumea auto, a auzit in ultima vreme la saloanele internationale automobilistice ca marii producatori de masini introduc din ce in ce mai multe tehnologii hibrid, ca se renunta la diesel sau ca in urmatorii 2-3 ani vom avea masini electrice capabile de 400-450 de km dintr-o singura incarcare.

Avand in vedere ca masina testata de noi imprumuta tehnologie de la BMW i, trebuie sa imi permiteti un ragaz pentru a va prezenta pe scurt aceasta divizie a constructorului auto bavarez.

Nu stiu cum de BMW si-a permis un astfel de risc, insa divizia „i” reprezinta un pariu pe care compania si l-a asumat inca de acum 10 ani in urma. Cei mai buni oameni ai companiei au fost adunati intr-un anumit loc din Germania, li s-a oferit tot ce aveau nevoie pentru a „redefini mobilitatea urbana” si libertatea de a adopta orice decizii considera ei ca trebuie luate pentru ca BMW sa se alinieze provocarilor pe care vedem acum ca viitorul le-a adus. Practic, o mana de oameni au primit viitorul companiei bavareze in mana si au trebuit sa se descurce cu el. Asa a luat nastere o parte complet separata, dar integranta a companiei din Munchen: BMW i. In 2009 au prezentat primul lor concept. In doar un an au reusit sa produca ceva palpabil, care putea fi atins si care schimba perceptia pe care oamenii o aveau in general despre BMW. Conceptul din 2009 (BMW Vision Efficient Dynamics) prezenta o caroserie cu totul noua si tehnologii pe care constructorul auto le-a preluat si implementat de-a lungul timpului in modelele sale „i” pe care li stim acum: i3, i3s, i8 Coupe si i8 Roadster. Recent, in China, a fost prezentat si primul SUV complet electric, BMW iX3. In 2010 brandul BMW i a fost lansat oficial sub deviza „Born electric”, iar astazi, in acest material, avem si noi 15% din tehnologia pe care aceasta divizie a prelucrat-o de-a lungul anilor pentru a fi cat mai buna posibil in BMW Seria 530e iPerformance (G30).

Esential
PLUG-IN HYBRID
Inseamna costuri mici de utilizare.
STILUL
Ramane acelasi.
AGILITATEA
Este specifica BMW! Nu dispare!
TEHNOLOGIA
Este excelenta!
Design Exterior

Iesind putin din lumea PHEV, va spun ca mi-a placut foarte mult modul in care a fost dotata aceasta masina: culoarea albastra, cu elemente de crom si jantele pe 20, farurile Adaptive LED si interiorul maro s-au completat excelent oferind o armonie intre lux, performanta si ecologie.

Subtilele modificari de culoare ale stemei BMW prin care se arata ca masina este PHEV reprezinta un alt mic lucru pe care l-am observat si mi-a placut.

O precizare care mie mi se pare amuzanta si, sper, ca va fi si pe deliciul fanilor marcii: BMW Seria 5 PHEV este singura masina care imprumuta ADN de la M prin posibilitatea de a adauga pachetul M Sport si de la BMW i prin tehnologia hibrida. Avem, cu voia dumneavoastra, o struto-camila care ne vrea sa ne duca mai repede-n viitor.

Design Interior

BMW 530e iPerformance (G30) nu difera cu mult fata de fratii si verisorii sai, atunci cand discutam despre habitaclu. Avem parte de aceleasi materiale de calitate, de aceleasi optiuni cu care ne-am obisnuit pana acum si un loc familiar in care sa patrundem zilnic cu drag si siguranta. Diferentele sunt mici la nivel de infotainment, unde vei putea gasi cateva sisteme de evaluare a condusului tau, cum iti vei putea imbunatati stilul de a sofa pentru a obtine maximum de economie si ce poti face mai bine pentru a folosi cat mai putin motorul termic si cat mai eficient motorul electric. „Battery control” iti ofera posibilitatea de a stabili pana la ce nivel vrei ca masina sa consume din bateria inainte de a incepe incarcarea in mers sau ce nivel din baterie vrei sa fie pastrat incarcat. Accesand „Plan charging” poti alege ca incarcarea sa se faca cat mai repede sau treptat si calm setand un timp limita pentru cand vrei sa pleci. Tot din acest meniu poti pregati si temperatura pe care vrei sa o gasesti in masina atunci cand esti gata de drum.

O schimbare reala este produsa in portbagaj, acolo unde se pierde foarte putin din capacitatea acestuia. Bateria ocupa putin spatiu, insa pentru ca 530e iPerformance vine cu roti Runflat, mai primesti cativa litri in plus in locul in care ar fi trebuit sa fie roata de rezerva. Cablurile pentru incarcare au locul lor creat special pentru a nu te incurca niciodata, asa ca nu trebuie sa iti faci griji ca vor fi imprastiate prin masina.

Finalmente, ramane la alegerea ta daca vei dori sa adopti o noua tehnologie pentru care primesti si o subventie de la statul roman (plus inca una de la Primaria Capitalei, daca ai domiciliul in Bucuresti), sa platesti un impozit mai mic, sa cheltui mai putin pe combustibil si sa fii mai prietenos cu mediul inconjurator. Tine minte, astea toate se intampla in timp ce tu ramai cu mai multi bani in buzunar lunar.

Motorizare

Am incercat sa fiu cat mai succint in a va prezenta BMW i, asadar acum intram in noul Seria 530e plug-in hybrid.

Ii putem spune cum vreti dumneavoastra: Seria 5 hibrid, Seria 5 PHEV, Seria 530e iPerformance, 5 eDrive sau 5-ul pe care-l bagi in priza. Important e sa retinem ca este vorba despre o masina care polueaza mai putin sau, in functie de traseul ales zilnic, deloc.

In al doilea rand, vreau sa elimin din start datele tehnice pentru a va putea povesti experienta mea cu acest model si de ce cred eu ca e o solutie foarte buna pentru oamenii care traiesc in oras sau in suburbii.

BMW 530e are o putere de 252 de CP sau 185 kW formata din motorul de 2 litri benzina, 4 cilindri care produce 184 CP si motorul electric de 95 de CP alimentat de bateria litiu ion de 9,2 kWh. In comparatie cu alte variante de motorizare disponibile, Seria 530e iPerfomance are (doar) cu 13 CP mai putin fata de echivalentul diesel de 3 litri si acelasi(!) numar de CP cu echivalentul benzina de 3 litri. Suna interesant pana aici, nu-i asa? Ei bine, mai adaug faptul ca veti putea obtine un consum de 2,2 litri/100 km si ca masina produce doar 49g/km de CO2.

Deja apar unele intrebari, legitime de altfel: „unde incarc eu bateria, daca nu stau la casa?”, „cum se va comporta masina iarna?”, „ce pot face eu cu o baterie care nu are minim 300 de km autonomie?” si multe altele. Voi aborda fiecare temere legata de masinile PHEV povestindu-va despre scurta mea experienta.

Trebuie, insa, sa precizez un lucru descurajant pentru romanii care vor sa-si achizitioneze un autombil partial sau complet electric: reteaua de incarcare din Romania este inca la inceput. Asta inseamna, spre exemplu, ca pe E85 sau in drum spre Constanta nu prea veti gasi statii de incarcare. Avantajul din prezent este ca mai multe initiative private au construit statii de alimentare electrica care ofera acest serviciu gratuit momentan.

Din fericire, combinatia motor termic plus electric este potrivita nivelului nostru de dezvoltare a infrastructurii. Eu am luat masina intr-o dupa-amiaza agitata cu bateria goala, dar cu rezervorul de benzina plin. Aceasta situatie mi-a oferit doua variante si jumatate: las incarcarea bateriei la mana recuperarii de energie din decelerare (aceasta e jumatatea de masura pentru ca neavand planuri de iesit din oras inca, nu prea aveam ce energie sa recuperez din franare), incarc bateria consumand mai multa benzina in timp ce merg sau ma indrept catre cea mai apropiata statie de incarcare. Am ales ultima cale si mi-am facut pauza la un hipermarket, unde mi-am facut cateva cumparaturi. Timp de o ora si cateva minute am obtinut o autonomie in modul electric de 31 de km, BMW 530e iPerformance (G30) fiind capabil de viteze de pana la 140 de km/h doar prin folosirea curentului din baterie. Aveam 84% din baterie incarcata, dupa cum puteti vedea AICI. Banuiesc ca as fi putut ajunge la 37-38 de km, daca asteptam incarcarea bateriei pana la 100%, insa acest lucru nu este recomandat pentru niciun vehicul sau device care foloseste acumulatori. Ideal este sa incarci o baterie atunci cand are 14%-15% si sa o scoti din priza cand ai aproximat 82%-83%. Astfel impiedici imbatranirea excesiva a celulelor si iti protejezi acumulatorii pentru o perioada mai lunga de timp. Totusi, 31 de km sunt suficienti pentru o persoana care pleaca dimineata la munca si se intoarce acasa. Stiu, ideal e sa ai casa sau garaj propriu acoperit unde ti-ai putea incarca masina, insa daca stai la bloc (asa cum e si situatia mea) nu vei fi descurajat sa conduci in modul electric si, sa zicem ca uiti s-o alimentezi, poti oricand sa folosesti motorul termic pentru a mai adauga putina energie-n baterie.

BMW 530e iPerformance vine la pachet cu cabluri de incarcare pentru alimentare rapida de la statia de incarcare, dar poate fi conectat si la o priza clasica. Singura diferenta este timpul de incarcare. Daca la o statie ti-ar lua 1 ora si 45 de minute, atunci la priza de acasa ar dura cam 6-7 ore pentru a umple bateria.

In fond, ideea existentei acestei masini este destul de simpla: te ajuta sa cheltui mai putin pe combustibili fosili, te scapa de taxe mari la stat, te invata cum sa conduci eficient si te introduce in viitorul complet electric care ne asteapta pe toti. Compromisul motor termic-motor electric este o varianta ideala pentru Romania, dupa cum am spus si mai sus. Nu doar ca nu vei avea niciodata acel „range anxiety” de care vorbeste toata lumea cand e vorba de masini complet electrice, dar vei fi si calm stiind ca n-ai putea ramane fara benzina si curent intr-acelasi timp. Ar fi un ghinion urias, ca sa nu-i spunem neatentie.

Pentru o persoana normala care nu isi doreste sa fie Raikkonen in drum spre munca, dinamica de condus nu se schimba foarte mult. Dimpotriva, veti observa ca sistemul de eBoost prin care motorul termic primeste un ajutor de propulsie din partea motorului electric va face ca aceasta limuzina sa se simta agila si pregatita de cateva aventuri in mainile proprietarului ei. In plus, avand in vedere ca o astfel de masina va petrece mult timp in oras si va fi condusa pe distante relativ scurte, trebuie sa reliefam faptul ca sistemul electric de propulsie ajuta mult in momentele in care o masina consuma cea mai mare cantitate de combustibil: la pornirea de pe loc.

Am discutat cu cativa proprietari de 530e (G30) si am intalnit urmatoarele situatii:

  • a condus Tesla, dar pentru ca nu exista service sau dealership la noi a ales acest model de BMW si este complet multumit de cum modul eDrive foloseste motorul pe benzina si cel electric pentru maximum de eficienta
  • locuieste in tarile nordice si era neincrezator in capacitatea bateriei de a rezista la temperaturi scazute, insa cu 95% din baterie, aerul conditionat pornit, scaunele incalzite pornite avea intre 22-25 de km de autonomie, iar consumul de benzina e in medie de 2,6 litri/100 km
  • nu incarca niciodata bateria, dar foloseste modul Sport pentru a profita de maximum de performanta din partea motorului pe benzina si pentru a pregati bateria odata cu intrarea in aglomeratia din oras

Un lucru e clar: masina aceasta se va comporta fix asa cum va dori soferul ei, insa va face fata si provocarilor de temperatura.

M-am hotarat, in cele din urma, sa ies din Bucuresti cu Seria 5 PHEV si, avand in vedere ca saptamana trecuta am avut un model BMW diesel cu motor de 3 litri, n-am simtit nicio diferenta importanta in stilul de condus. Singurul lucru care mi-a lipsit a fost momentul ala in care apasam pedala de acceleratie pana la fund, iar cutia ZF facea downshift pentru a-mi oferi maximum de cuplu din partea motorului diesel care transmitea puterea la toate cele 4 roti. Modelul plug-in hybrid de Seria 5 iti ofera un cuplu instantaneu datorita tehnologiei eBoost care combina cuplul instant al motorului electric cu puterea celui termic. Desi iubesc tehnologia noua, raman un fan al senzatiilor oferite de motoarele clasice.

Pret

Pretul masinii porneste de la 58.132 de euro in Romania si include suficiente echipemente de baza, insa eu as recomanda adaugarea unui sistem audio HarmanKardon, cutia de viteze cu padele pe volan, trapa, scaune incalzite si cu masaj pentru diminetile ploaioase si sistemul de parcare 360.

Nimic, insa, nu se va compara cu momentul in care vei apasa pe butonul „Start” si vei auzi absolut nimic venind de sub capota lui 530e iPerformance (G30), dar te vei putea misca in voie cu masina.

Pe curand!

Foto: Denis Oros

Daca v-a placut articolul, share pe:

Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Peugeot 308 este, fara doar si poate, unul dintre cele mai importante modele din gama producatorului francez. Fanii din lumea auto au auzit pentru prima data de Peugeot 308 in...
de - 10 Iunie 2019
Segmentul SUV-urilor se bucura in ultimii ani de o popularitate extrem de ridicata, cifrele de vanzari dovedindu-ne tuturor ca acest trend este inca in crestere chiar si la ora actuala....
de - 3 Iunie 2019
Cand BMW a anuntat lansarea Seriei 4, multi au sustinut ca e vorba doar de scumpire marketizata inteligent a Seriei 3. E de inteles. Lumea vorbeste. In special, cei care...
de - 2 Iunie 2019
Volvo este una dintre cele mai mari surprize de pe piata auto a ultimilor ani, modelele lansate de constructorul suedez dovedindu-se a avea un succes incredibil la public de-a lungul...
de - 27 Mai 2019

Cele mai noi anunturi

2400.00 EUR - 17 Iunie 2019
4700.00 EUR - 17 Iunie 2019
5500.00 EUR - 17 Iunie 2019
3100.00 EUR - 17 Iunie 2019
Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare