Test Drive: 2016 Mazda MX-5

Articol scris de Andrei Cristian, in data de 13 Noiembrie 2016

Povestea Mazda MX-5 a inceput in urma cu aproape 28 de ani si, pana in zilele noastre, s-a transformat intr-o legenda desavarsita a lumii auto. Lansat in prima parte a lui 1989 in cadrul Salonului Auto de la Chicago, Mazda MX-5 Miata s-a vrut a fi un succesor mai mult spiritual al celebrelor modele sport britanice din anii ’50 - ’60 precum Lotus Elan, Triumph Spitfire sau Austin Healey 100. Prima generatie (NA) s-a bucurat de un real succes in randul pasionatilor auto, fiind vanduta in peste 400.000 de exemplare in mai putin de 8 ani.

Acel prim model a fost urmat de lansarea celei de-a doua (NB) si a treia (NC) generatii in anii 1999, respectiv 2006. Asa cum va spuneam, modelele Mazda MX-5 s-au bucurat inca de la bun inceput de o apreciere unanima atat din partea pasionatilor auto din intreaga lume, cat si din partea specialistilor auto. Primele doua si probabil cele mai importante premii castigate de modelele MX-5 au fost „Car of the Year” acordat de publicatia „Wheels Magazine” in 1989, respectiv „Best Sport Car of the 1990s” al celor de la „Sports Car International”.

Premiile nu au intarziat sa apara nici in secolul 21, mai mult decat atat, MX-5 fiind desemnata de catre specialistii de la „Grassroots Motorsports” cel mai apreciat model sport realizat in ultimii 25 de ani.

Povestea frumoasa a continuat pentru MX-5 si in toamna lui 2014, atunci cand modelul noii generatii a fost prezentat pe rand in cadrul Salonului Auto de la Paris, respectiv Los Angeles. Aprecierile pozitive au continuat pana in ziua de azi, MX-5 fiind recompensata cu inca doua premii importante la nivel international in anul 2016: World Car of the Year (WCOTY) si World Car Design of the Year, devenind astfel singura masina din istorie care a castigat ambele premii.

Tot acest an a consemnat o alta cifra importanta pentru roadster-ul constructorului nipon – construirea exemplarului cu numarul 1.000.000 in data de 22 aprilie. Daca nu era de ajuns pentru acest an, la inceputul acestuia, reprezentatii Guinness World Records au consfintit modelul MX-5 ca fiind cel mai bine vandut automobil sport cu doua locuri din lume.

Am avut si noi bucuria sa experimentam placerea condusului la volanul unui Mazda MX-5 in aceasta toamna tarzie, simtind astfel pe propria piele ca, intr-adevar, roadsterul nipon aduce cu sine o senzatie cum niciun alt automobil nu reuseste. Fie ca te afli la volanul lui intr-o vara fierbinte in drum spre mare sau munte, fie ca iti trec pe la urechi adierile tomnatice de vant racoros, MX-5 ofera o atmosfera incredibila de libertate si relaxare.

Asadar, in randurile care urmeaza vom incerca sa impartasim impreuna cu voi impresiile noastre experimentate la volanul unui model MX-5 de culoare alba si cu o motorizare 2.0 SkyActiv-G de 160 de cai putere.

Design Exterior

Asa cum spuneam si mai devreme, infatisarea ultimei generatii MX-5 s-a bucurat de un real succes la nivel international, primind in 2016 chiar si premiul pentru cel mai reusit design al unui automobil. Chiar daca si designul noii generatii MX-5 este unul destul de clasic, asa cum il stim si asa cum ne asteptam sa fie, infatisarea roadsterului este una moderna si eleganta.

In plus fata de generatiile anterioare, noul MX-5 se bucura de o sportivitate si agresivate sporita, care mai mult ca sigur reuseste sa intoarca multe priviri pe sosele. Cel mai probabil, punctul forte al noii infatisari ale modelelor MX-5 este reprezentat de blocurile optice frontale de mici dimensiuni, inspirate parca de la ochii vigilenti ai animalelor de prada gata de atac.

Capota lunga care se intinde in fata pasagerilor, parbrizul cu unghi clasic de inclinare, aripile evazate si posteriorul extrem de atragator contribuie din plin la imaginea unei masini decapotabile clasica si extrem de dinamica.

Formula dimensiunilor aleasa de constructorul nipon pentru actuala generatie MX-5 este de 3.915 mm x 1.730 mm x 1.235 mm, masa totala a automobilului fiind de 1.015 kilograme, incluzand aici si o greutate a soferului de 75 de kilograme.

Noul design a adus cu sine si o marire a lungimii si adancimii portbagajului, roadsterul beneficiind acum de un spatiu de depozitare cu un volum de 130 de litri.

Design Interior

Daca la nivel exterior MX-5 impresioneaza fara dar si poate, habitaclul interior ne este prezentat intr-un mod mult mai simplist, lucru criticat intr-o anumita masura de unele persoane. In primul rand putem remarca panourile superioare ale usilor, prezentate in aceeasi culoare cu caroseria, acest artificiu dand un aer aparte integrului habitaclu interior.

Scaunele sunt unele de tip sport si sunt realizate din piele neagra de buna calitate si cu cusaturi rosii. Volanul a fost realizat in asa fel incat sa permita o manevrabilitate usoara si rapida in orice conditii de rulare, comenzile fiind amplasate chiar pe spite. Chiar si in conditiile in care vorbim despre o abordare simplista la nivel interior, nu putem sa nu remarcam materialele premium folosite de constructorul nipon.

Spatiul oferit de habitaclul interior nu este nici el unul foarte ofertant, in afara soferului si a pasagerului din dreapta nefiind loc decat pentru mici maruntisuri. Mai mult decat atat, atunci cand plafonul este tras, interiorul roadsterului poate fi considerat de unii chiar un pic claustrofobic, mai ales de aceia cu o inaltime peste media obisnuita.

Decapotarea se poate face si ea foarte usor, in aproximativ cinci secunde, prin deblocarea carligului si rabatarea plafonului cu mana dreapta. De asemenea, nici volumul de depozitare de 130 de litri nu poate fi considerat prea mare, fiind suficient insa pentru doua bagaje de mana si alte cateva maruntisuri.

Habitaclul interior se mai face remarcat si prin prezenta display-ului multimedia cu dimensiuni de 7 inci ce asigura toate tehnologiile necesare crearii unei atmosfere corespunzatoare pentru sofer si pasager. MX-5 se bucura de serviciile sistemului de navigatie marca Navteq si al celui de conectivitate denumit MZD Connect, acesta asigurand Bluetooth, radio prin internet si alte aplicatii speciale integrate.

Modelele ultimei generatii Mazda MX-5 ne-au fost prezentate ca beneficiind de o manevrabilitate prompta si de o stabilitate foarte buna pe sosea. Sasiul si caroseria SkyActiv au fost realizate avand la baza materiale usoare care au dus la o scadere a masei totale cu aproximativ 15 procente.

Chiar si asa, datorita aluminiului si otelului ultrarezistent folosit, inginerii asiatici au reusit sa creasca rigiditatea si rezistenta modelului. Toate aceste puncte contribuie in mod decisiv la deviza experintei de condus „Jinba Ittai”, concept atat de ultilizat de reprezentantii niponi ai companiei.

Motorizare

Si la capitolul motorizare treburile stau destul de simplu pentru modelele noii generatii MX-5, producatorul asiatic oferind doar doua variante pe benzina. Astfel, putem opta intre o unitate de motorizare cu o capacitate de 1.5 litri si care livreaza 131 de cai putere si un propulsor aspirat de 2.0 litri capabil sa dezvolte 160 de cai putere si un cuplu maxim de 200 Nm.

Nici cutia automata nu este disponibila pentru acest model, transmisia fiind realizata prin intermediul unei cutii manuale cu sase rapoarte. Diferentele dintre cele doua versiuni de motorizare nu sunt majore, cea mai puternica castigand o secunda in ceea ce priveste acceleratia de la 0 la 100 km/h, dar in acest timp avand un consum ceva mai ridicat de carburant.

Avand in vedere masa totala de doar 1.015 kilograme si de dinamica roadsterului, cei 160 de cai putere ai modelului pe care noi l-am testat s-au dovedit a fi mai mult decat suficienti pentru un asemenea automobil. In fond, nici macar producatorii nu au vrut sa duca MX-5 in zona bolizilor cu sute de cai putere sub capota, mizand in principal pe senzatia traita la volanul unui asemenea model.

Si, oricat de carcotasi ne-am propune sa fim, trebuie sa recunoastem ca atmosfera traita la volanul lui MX-5 este una speciala, condusul devenind o adevarata placere si o reala oaza de libertate dupa o saptamana dificila la birou.

Daca ne uitam mai atenti la cifrele inregistrate, realizam ca modelul superior MX-5 este capabil de o accelerare de la 0 la 100 km/h in 7.3 secunde, in timp ce viteza maxima la care poate ajunge este de 214 km/h. Asa cum va spuneam, diferentele intre cele doua versiuni nu sunt majore, motorizarea de 131 de cai putere reusind sa atinga pragul celor 100 km/h in 8.3 secunde.

Consumul mediu mixt inregistrat oficial in cazul modelului testat de noi este de 6.6 litri consumati la parcurgerea a 100 de kilometri, insa realitatea de pe sosea este un pic diferita.

Astfel, pentru rularea in mediul urban consumul va ajunge cel mai probabil in jurul a 9 sau chiar 10 litri/100 km, in timp ce pentru mediul extra-urban este foarte important stilul de rulare ales. In ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon, va spunem ca cifra oficiala care indica nivelul acestora este situata la 161 grame/kilometru.

Pret

Modelul condus de noi, cel cu motorizare de 2.0 litri si 160 de cai putere, este disponibil doar in variantele de echipare Revolution, respectiv Revolution Top. Astfel, prima varianta este disponibila cu preturi incepand de la 26.390 euro, in timp ce varianta de echipare superioara ajunge pana la 28.290 euro.

Modelul de 130 de cai putere este disponibil cu preturi incepand de la 20.290 euro (varianta de echipare Emotion) si pana la 24.590 euro (echipare Revolution).

Siguranta

La nivel de siguranta, noua generatie Mazda MX-5 a reusit sa obtina patru stele la testele EuroNCAP organizate anul trecut. In cadrul acestor teste specializate, gradul de protectie oferit de MX-5 pentru pasagerii adulti este de 84%, in timp ce pentru cei mici este de 80%.

Chiar si cu un grad de protectie in cazul pietonilor de 90%, ultima generatie MX-5 a fost depunctata de cei de la EuroNCAP din cauza lipsei sistemului de franare automata.

In ceea ce priveste sistemele active de siguranta, producatorul asiatic a dotat roadsterul cu sistemul de monitorizare a unghiului mort (BSM), sistemul de avertizare in cazul parasirii benzii de circulatie sau in cazul schimbarii automate de la faza scurta la faza lunga.

De asemenea, este disponibil si un sistem care asigura protectia soferului si pasagerului din dreapta in cazul unei rasturnari.

Echipare

In ceea ce priveste echiparea, constructorul asiatic a pus la dispozitia celor care isi indreapta privirea catre modelele MX-5 cinci nivele de echipare: Emotion, Challenge, Attraction, Revolution, respectiv Revolution Top.

Printre dotarile oferite in varianta standard fac parte si cele mai importante dintre acestea, precum jantele din aliaj cu dimensiuni de 16 inci, farurile LED, airbagurile frontale si laterale, oglinzile si geamurile electrice.

Variantele superioare de echipare aduc cu sine dotari precum jantele cu dimensiuni de 17 inci, luminile diurne LED, ornamentele cromate la interior, sistemul audio Bose cu difuzoare integrate in tetiere, farurile directionale, scaunele sport Recaro cu piele de cea mai inalta calitate, suspensia Blitstein, diferentialul limitat LSD, senzorii de parcare spate, etc.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Comentarii

Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Segmentul compactelor sportive este unul care da nastere unor sentimente intense printre pasionatii auto si de aceea, rivalitatea dintre modele este una indelung dezbatuta in aceasta comunitate. Oricate s-ar spune...
de - 15 August 2017
Sfarsitul anului trecut ne aducea o veste interesanta: Renault lansa o versiune GT diesel a modelului Megane. Nu doar noi am fost surprinsi de anuntul debutului acestei versiuni, in conditiile...
de - 13 August 2017
Stiti senzatia aceea minunata cand faci ceva pentru prima oara? Asa a fost pentru mine experienta pe care am avut-o la volanul Mazda MX-5, cu ocazia organizarii test drive-ului Transfagarasan...
de - 12 August 2017
Se spune ca atunci cand gasesti reteta de succes pentru un anumit produs, e bine sa o pastrezi pentru a nu da peste cap tot ceea ce ai reusit sa...
de - 31 Iulie 2017

Cele mai noi anunturi

Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare