Sonda Lambda: care este rolul ei intr-o masina si ce trebuie sa facem daca nu mai functioneaza!

Sonda Lambda: care este rolul ei intr-o masina si ce trebuie sa facem daca nu mai functioneaza!

Sonda Lambda. Ieri v-am scris despre decarbonizarea motorului si mi-am adus aminte de toate lucrurile pe care nu le stiam atunci cand am fost cu masina in service pentru ca mi s-a aprins martorul motor.

Si pentru ca sunt multi ca mine – care nu stiu una alta pe la masina – am decis ca ar fi foarte util pentru voi sa va mai ofer cateva informatii.

Puneti orice alta stire auto pe stand-by si luati un pix si o hartioara sau pur si simplu cititi cu atentie.

Nu am sa va scriu acum toata teoria de la mecanica, ci doar cateva lucruri pe care oricine trebuie sa le stie atunci cand vine vorba de Sonda Lambda.

Citeste si: Masina nu mai trage si consumul a crescut! Afla care este solutia ce rezolva problema!

Ce este Sonda Lambda?

Sonda Lambda este responsabila de masurarea cantitatii de oxigen aflat in gazele evacuate, iar semnalul este trimis catre Unitatea de Control a Motorului sau ECU (asa o s-o gasiti in multe explicatii pe net, articole sau carti auto).

Semnalul este decodat si folosit mai departe pentru a regla combinatia de aer si combustibil. De ce este nevoie de un reglaj de acest fel? Pentru o performanta crescuta si pentru prelungirea duratei de viata a catalizatorului.

Altfel spus, Sonda Lambda se mai numeste si senzorul de oxigen al masinii.

Lambda sau senzorul de oxigen este cel mai bun prieten al portofelului tau, adica se asigura ca ai un consum redus, dar si un nivel de poluanti mic.

Cand trebuie sa schimb Sonda Lambda?

In primul rand, sonda Lambda are si ea o durata maxima de viata ca toate celalalte componente. Durata sa de viata este de 120.000 de kilometri. Daca motorul nu functioneaza in parametri normali, durata de viata a unei sonde de oxigen poate scadea.

Sonda Lambda poate fi afectata de uleiul nears, dar si de evacuarea incorecta a gazelor de esapament.

Temperatura va creste periculos de mult, iar Sonda Lambda va trebuie schimbata pentru ca in aceste cazuri nu se mai poate face nimic.

De ce sa inlocuiesc Sonda Lambda?

Odata ce balanta aer – combustibil a motorului masinii dumneavoastra este dezechilibrata, veti observa ca masina are un consum mai mare, iar emisiile poluante vor creste si ele.

Pentru a nu scoate bani din buzunar mai multi de fiecare data cand alimentati si pentru a proteja mediul din jurul dumneavoastra – in care traiti, in care familia dumneavoastra traieste – este nevoie de un schimb.

Cum imi dau seama senzorul de oxigen sufera o defectiune?

Martorul motor se va apinde, asa ca trebuie sa mergeti in service pentru o verificare. Senzorul de oxigen nu are un martor al sau, deci sa nu va asteptati sa va apara ceva specific.

Motorul nu mai trage ca inainte – chiar daca accelerati, masina va functiona ca si cum ar fi impinsa.

Eu am trecut prin asta, iar cand martorul motor s-a aprins am dat telefon unui amic priceput intr-ale masinilor. Variantele au fost EGR-ul, bujiile sau Sonda Lambda.

Lambda nu a fost, dar primele doua da. Va spun asta ca sa va dati seama ca simptomele sunt asemanatoare, de aceea este nevoie sa mergeti la un service auto sa vi se verifice motorul in intregime ca sa vedeti daca nu cumva aveti si alte probleme.

Te-ar mai putea interesa:

Tu stii care este uleiul de motor pe care trebuie sa-l folosesti? Iata ce trebuie sa iei in considerare!

Termeni tehnici auto: iata cum sa ii folosesti corect! 

VIDEOCLIPUL ZILEI