Ce este servodirectia si cum functioneaza la masina ta

Ce este servodirectia si cum functioneaza la masina ta

Servodirectie. Am vorbit despre Sonda Lambda, despre supapa EGR, directia electrica, cum sa citesti o anvelopa, dar si despre filtrul de patricule al unei masini Diesel.

Ca sa completam seria de componente auto despre care vorbim, azi voi scrie despre servodirectie.

Daca am citit despre directia electrica, trebuie sa ne informam si despre servodirectie ca sa putem face comparatii si sa stim cum functioneaza masina noastra.

Daca ai toate aceste informatii, atunci cand vei porni la drum o vei face cu mult mai multa siguranta.

Pompa servodirectie defecta
Pompa servodirectie defecta

Inca mai exista soferi care folosesc o masina fara servodirectie. Am condus si eu asa ceva si mi-a fost tare greu, fata fiind, sa pun in functiune rotile prin rotirea volanului.

Pentru ca asa este actionata masina prin directia clasica: forta mainilor misca rotile vehiculului.

Dar se spune ca daca nu ai condus o masina fara servo inseamna ca nu esti sofer, asa ca am avut o perioada in care faceam sala de fiecare data cand trebuia sa rotesc volanul.

Mai tarziu apare servodirectia si masina care imi permitea sa conduc usor si fara prea mult efort.

Cand a aparut servodirectia?

Volan cu servo
Volan cu servo

Din punct de vedere tehnic, prima servodirectie apare inca din anul 1951. In 1700 insa apare directia clasica odata cu motoarele care erau puse in functie de aburi. Orice vehicul are nevoie de o directie pentru ca, evident, nu mergem doar inainte.

Citeste si: Tu ce stii despre directia electrica? Iata cateva motive pentru care sa uiti de servodirectie!

1890 marcheaza nasterea automobilului care folosea o directie formata dintr-o banda cu dinti si o roata dintata. In 1951 se face un update al directiei si se trece la servodirectie.

Chrysler este compania care inventeaza si fabrica prima servodirectie din lume. Aceasta purta numele de Hydraguide si a fost montata prima oara pe un Chrysler Imperial.

Servodirectie. Cum functioneaza?

Caseta servodirectie
Caseta servodirectie

Revenind in zilele noastre, trebuie sa admitem ca aproape toate automobilele moderne au in componenta lor o servodirectie hidraulica.

Aceasta este formata din pompa de servodirectie, cureaua de accesorii – avand rolul de a pune in miscare pompa servo – dar si conducta de presiune, rezervorul special pentru lichid si caseta de directie.

Caseta de directie cu servo are in capatul coloanei o piesa de dimensiuni mici care face legatura intre doua valve. O veti putea gasi, mai exact, in locul in care pinionul se leaga de banda cu dinti.

Exista si posibilitatea ca acolo sa mai existe un senzor electronic care sa simta miscarea volanului, iar directia dictata de sofer deschide o anume valva care este conectata la un furtun de servo ce are rolul de a prelua lichid sub presiune de la pompa si de a-l duce in caseta de directie pentru a impinge axul central care va misca rotile stanga – dreapta.

Pe langa servodirectia pe care toti o cunoastem si am devenit dependenti de ea, mai exista si directia asistata care vine ca un plus de ajutor. Directia Asistata nu este altceva decat o directie sensibila la viteza.

Pompa servodirectie
Pompa servodirectie

Daca ai viteza mica – legala – in oras, volanul va functiona fluid si moale. Daca insa ai o viteza prea mare care nu ofera siguranta, Directia Asistata va controla servodirectia si va intari volanul pentru a te pastra in viata in cazul unui posibil accident.

In 1965, Ford incepe sa lucreze la un alt tip de servodirectie: o pompa servo ce va fi conectata la un sistem electro-hidraulic care sa nu mai depinda de curea atunci cand vine corba de functionare.

Asa s-a ajuns la servodirectia electronica ce se gaseste azi pe numeroase modele de masini.

Servodirectia electronica este si ea o optiune la care nu am fi visat la inceputurile acestui mecanism.

Servodirectia electronica mai este gasita si sub prescurtarea EPS – electric power-assisted steering. In acest caz exista un motor electric ce misca axul coloanei de directie.

Motorul este conectat la un computer care simte directia si viteza masinii si acesta poate sa miste rotile mai incet sau mai repede, depinzand de siuatie.

Servodirectia electronica nu mai dispune de toate componentele amintite la inceputul articolului si ajuta la un consum mai mic al masinii.

Simptome pompa servodirectie defecta

Ulei servo
Ulei servodirectie

Desigur, servodirectia se poate strica, asa ca nu ar fi rau sa stii care sunt simptomele unei pompe de servodirectie defecte.

In primul rand, vorbim despre un control greu asupra volanului. Gandeste-te cat de greu mergeau volanele la vechile modele Dacia. Cam asa o sa se simta si cand pompa de servodirectie se va strica.

Volanul poate primi mai multe socuri care provin de la roti, iar apoi pot aparea si niste sunete destul de ciudata si deranjante.

Mai mult, masina va trage spre dreapta sau spre stanga, iar tu vei putea mentine traiectoria destul de greu.

Totodata, o sa fie foarte greu sa iei curbele, iar directia nu va mai raspunde la fel de rapid.

VIDEOCLIPUL ZILEI