DCT sau cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj: cum functioneaza si care sunt avantajele?

DCT sau cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj: cum functioneaza si care sunt avantajele?

Masinile care se fabrica in ziua de azi devin din ce in ce mai performante. Uneori atat de performante ca trebuie sa citim putin inainte sa mergem sa ne cumparam o masina.

Eu nu sunt fana masini cu transmisie automata, dar cu siguranta sunt printre voi foarte multi, asa ca scriu acest articol cu gandul la intrebarile voastre despre acest mecanism.

Cu totii am auzit de transmisia cu dublu ambreiaj si la prima vedere ar parea ca vorbim despre o transmisie automata care se serveste de doua ambreiaje. In realitate lucrurile stau ceva mai diferit.

Citeste si: Cum calculezi capacitatea cilindrica a unui motor?

Surpriza pentru voi este ca daca am diseca o cutie automata cu dublu ambreiaj vom gasi aceleasi piese pe care le-am gasi intr-o cutie manuala. Configuratia cutiei automate cu dublu ambreiaj este mult mai asemanatoare cu manuala decat cu una automata hidraulica.

O veti mai gasi in multe alte articole sub denumirea de Dual Clutch Transmission sau DCT. DCT-urile folosesc pinioane sincronizate, asa cum face o cutie manuala. Partea distinctiva a acesteia este ca are un sistem de presincronizare a treptelor de viteza si un ax central dublu care o conecteaza la volanta motorului.

DCT-urile se pot gasi uscate sau umede. Ce inseamna asta? DCT-urile uscate sunt precum discurile obisnuite, pe cand cele umede sunt inchise ermetic intr-o baie de ulei pentru a favoriza schimbarea vitezelor mai silentioasa.

DCT-urile sunt prevazute cu arbore dublu care se prezinta ca doua axe care intra una in cealalta. Axul din interior are ca rol coordonarea vitezelor pare, iar axul din exterior are ca rol coordonarea vitezelor impare. Fiecare ax despre care vorbim are propriul sau ambreiaj… asa ca misterul dublului ambreiaj a fost cumva, sper eu, deslusit.

Insa nu ne oprim aici si analizam putin procesul de functionare a DCT-ului. Cu toate ca are mai multe asemanari cu o cutie manuala, ramane totusi una automata, prin urmare este actionata si pusa in functiune prin sisteme electronice. Un computer foloseste parghii pentru a selecta pinioanele ce reprezinta treptele de viteza.

Atunci cand maneta DCT-ului se afla in modul Drive, computerul selecteaza arborele exterior care face ca prima treapta de viteza sa se activeze. Simultan cu aceasta miscare, computerul preselecteaza treapta a doua de viteza cu ajutorul unui sincron.

Computerul simte ca viteza trebuie sa creasca, asa ca elibereaza arborele din exterior si se cupleaza la cel din interior.

Mecanismul nu functioneaza foarte greu sau, mai bine spus, toata aceasta magie nu este grea de inteles.

Insa de ce ar trebui sa cumperi o masina automata cu dublu ambreiaj? Daca tot am vorbit despre cum functioneaza, mi-ar placea sa va spun si cateva avantaje pe care le are un DCT.

In primul rand, primul lucru la care ne gandim cu totii este consumul de carburant. Un DCT are un consum mic de carburant tocmai pentru faptul ca mare parte din ea are configuratia unei cutii de viteze manuala.

In al doilea rand, un DCT nu este deloc o cutie moale. Se preteaza cel mai bine la motoarele mari si la masinile puternice. BMW M3 este un exemplu pe care mi-e drag sa vi-l dau.

In al treilea rand, vitezele se schimba mult mai repede decat la o cutie manuala pentru ca viteza urmatoare este intotdeauna preselctata de computerul care face toata treaba.

Daca va asteptati sa va spun si despre dezavantajele acestei cutii automate cu dublu ambreiaj, oricat mi-ati cere nu cred ca am ce sa va ofer. Se pare ca este mixul perfect intre automata clasica si manuala, a fost analizata indelung pentru a vedea ce trebuie sa indeplineasca si a fost construita si gandita de asa natura incat sa satisfaca toate nevoile pe care le are un sofer, fara sa-i dea batai de cap.

Te-ar mai putea interesa:

De cate feluri sunt discurile de frana? Iti spunem noi!

Care este momentul potrivit pentru schimbarea discurilor de frana?

VIDEOCLIPUL ZILEI