Ce rol are cutia de viteze la masina ta si cum functioneaza

Ce rol are cutia de viteze la masina ta si cum functioneaza

Ce rol are cutia de viteze. Afla ce trebuie sa stii despre acest ansamblu de roti dintate si de ce este esential pentru masini. Toti soferii trebuie sa stie ce rol are cutia de viteze la un automobil.

Nu spunem ca trebuie sa cunoastem toate piesele dintr-o masina, insa daca stim cate ceva despre o cutie de viteze, atunci o sa stim sa explicam mecanicului si ce se intampla cu automobilul nostru in cazul unei defectiuni.

Ce este o cutie de viteze?

Cutie de viteze
Cutie de viteze

Ce rol are cutia de viteze. Haideti sa o luam cu inceputul. Majoritatea dintre noi au mers cu bicicleta, da? Ne referim aici la un mountain bike ce ofera mai multe viteze pentru mai multe tipuri de teren. Ai incercat sa urci o rampa folosind foaia mare si pinionul mic? Ei bine, ai vazut ca este aproape imposibil sa faci acest lucru.

Citeste si: Care este diferenta intre o cutie cu dublu ambreiaj fata de una cu unul singur

Ce se intampla atunci cand selectezi vitezele potrivite, adica foaia mica si pinionul mare? Urci rampa cu usurinta. Dar atunci cand vrei sa folosesti acele viteze pentru a merge la drum lung, ai impresia ca dai in gol. Asta se intampla pentru ca nu ai selectat vitezele potrivite.

Treptele de viteza sunt extrem de importante pentru ca transmit puterea de la motor la roti. O cutie de viteze este un ansamblu de roti dintate care transforma forta in miscare de rotatie.

Ce rol are cutia de viteze la masina ta si cum functioneaza?

Ce rol are cutia de viteze
Ce rol are cutia de viteze

Ce rol are cutia de viteze. Cutia de viteze permite stationarea masinii cu motorul in functiune, asa-zisul punct mort, atunci cand nu este selectata niciun raport de transmitere a miscarii intre cei doi arbori ai cutiei.

Mai mult, cutia de viteze asigura transmiterea puterii la rotile motrice, prin schimbarea treptelor de viteze. Astfel, motorul are o turatie optima si asta indiferent de viteza de deplasare a automobilului.

Citeste si: Ce reprezinta anumite zgomote pe care le auzi la masina. Cum se aude o bieleta sau o cutie de viteze defecta

Desigur, cutia de viteze iti permite si mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie a motorului. Pur si simplu se intercaleaza o alta roata dintata intre arborele primar si cel secundar al cutiei de viteze.

Acum, haideti sa analizam mai in detaliu ce se intampla exact intr-o cutie de viteze. Pistoanele motorului sunt legate la un arbore cotit, iar acesta este invartit puternic pentru a crea o miscare de rotatie. Cand apasam puternic pedala de acceleratie, arborele cotit se invarte mai tare.

Arbore cotit
Arbore cotit

Ce rol are cutia de viteze. Miscarea arborelui cotit este transmisa la un volant, adica o placa de metal (simpla sau dubla), care are rolul de a prelua aceste rotatii si de a le transmite la cutia de viteze cu ajutorul ambreiajului.

Astfel, cutia de viteze controleaza viteza si cuplul care este transmis la rotile masinii. Cutia are doi arbori, principal si secundar. In teorie, schimbarea vitezelor reprezinta folosirea puterii motorului in mai multe feluri, in functie de conditiile de drum.

Sa luam un exemplu simplu de cutie de viteze care are trei roti dintate: una mare cu 40 de dinti, una media ce are 20 de dinti si una mica ce are 10 dinti.

Cand roata mare se invarte, cea mijlocie trebuie sa se invarta de doua ori mai repede pentru a tine pasul. In acelasi timp, roata mica se va invarti de doua ori mai mult ca cea mijlocie, pentru a tine pasul. In acest fel, masina merge mai repede.

Atunci cand acelasi model de cutie de viteze functioneaza in sens opus, roata mare se invarte cu un sfert mai repede, insa are o forta de patru ori mai mare. In acest fel, masina poate urca o rampa fara nicio problema.

Mecanism cutie de viteze manuala
Mecanism cutie de viteze manuala

Ce rol are cutia de viteze. Cand pinionul care preia viteza de rotatie a volantului se cupleaza cu un pinion mai mare, vorbim si, de exemplu, despre un raport de 2,83:1.

Acest lucru inseamna ca pinionul de pe arborele principal face 2,83 rotatii, in timp ce pinionul de pe arborele secundar se invarte doar o data.

Astfel, acesta ofera masinii un cuplu mare care este necesar la urcarea unei rampe sau la plecarea de pe loc. Acest lucru se intampla, de obicei, la treapta 1 de viteza.

Atunci cand vorbim de treapta a 4-a de viteza, avem un raport de 1,32:1. Adica pinionul de pe arborele principal face 1,32 rotatii, in timp ce pinionul de pe arborele secundar se invarte o data.

Tocmai de aceea este greu sa plecati cu treapta a 4-a de pe loc, insa aceasta este indicata atunci cand automobilul se afla in mers si are viteza optima.

Astfel, se obtine o viteza de croaziera, insa si un consum redus la drum lung. In marsarier, vorbim de un raport ce se afla in jurul valorii de 3,2:1. Pinionul de pe arborele principal va face 3,2 rotatii, iar cel de pe arborele secundar se va invarti o data.

VIDEOCLIPUL ZILEI