Ce inseamna, de fapt, ”et” la jante?

Ce inseamna, de fapt, ”et” la jante?

Jantele infrumuseteaza destul de mult o masina, asa ca daca si tu iei in considerarea cumpararea unui set pentru automobilul tau, atunci trebuie sa stii mai multe despre acestea. Din ce materiale sunt confectionate si, mai ales, ce inseamna „et” la jante.

Ce inseamna „et” la jante? Nu de multe ori soferii s-au intrebat asta atunci cand s-au decis sa cumpere niste jante noi pentru automobilul lor. Tocmai de aceea, ar trebui sa stii aceste lucruri, inainte de a te duce la magazin pentru a le achizitiona.

Cum sa alegi un set de jante pentru masina ta?

In primul rand, trebuie sa stii ca jantele sunt confectionate din otel sau din aliaj. Jantele de otel sunt cunoscute si sub numele de jante de tabla, iar principalul lor avantaj este pretul mic de achizitie. Jantele de aliaj au un design mult mai frumos si pot imbunatati imaginea masinii tale. Totodata, sunt mult mai rezistente ca cele din otel, dar si mult mai usoare, asa ca pot contribui la reducerea consumului de carburant.

Citeste si: Ce fel de jante sunt recomandate de BMW sa folosesti pe timpul iernii

Urmatorul pas, dupa ce te-ai decis la materialul din care sa fie confectionate jantele tale, este sa identifici si dimensiunile jantelor potrivite pentru masina ta. Astfel, vei avea nevoie de marca masinii, model, versiune, an de fabricatie, dar si diametru. Daca nu stii diametrul rotilor tale, il poti afla de pe anvelope, asa ca daca ai anvelope cu marimea 225/55 R17, atunci jantele tale au un diametru de 17 inch.

Bineinteles, va trebui sa te decizi si la jantele originale (OEM – Original Equipment Manufacturer) sau la cele aftermaket, care sunt produse de companii de renume.

Iata cum se citesc caracteristicile unei jante 8Jx18 5×112 H2 ET30:

– 8 – reprezinta distanta intre marginile jantei, adica unde intra anvelopa, si este exprimata in inch
– J – reprezinta profilul jantei, adica suprafata pe care se ajeaza anvelopa. Turismele au profilul J, iar masinile 4×4 au profilul JJ
– 18 – reprezinta diamentrul jantei si este o valoare exprimata in inch
– 5 – reprezinta numarul de gauri pe care il are janta, iar acest numar trebuie sa fie egal cu numarul de prezoane de pe butucul rotii
– 112 – este valoarea PCD (pitch circle diameter), adica diametrul in milimetri al unui cerc imaginar ce are centrul in mijlocul gaurii centrale si trece prin centrul gaurii fiecarui prezon
– 5×112 – numarul de prezoane si valoarea PCD
– H2 – cocoasa jantei, adica un cod care arata numarul si specificul cocoaselor de pe profilul jantei
– ET – despre aceasta valoarea o sa vorbim in cele ce urmeaza

Ce este „et” la jante si ce reprezinta aceasta valoare?

ET (Einpresstiefe in germana, offset in engleza) este ultima valoare care apare in descrierea tehnica a jantelor, se masoara in milimetri, iar aceasta poate fi pozitiva sau negativa. Pentru jantele aftermarket, producatorii auto permit anumite tolerante pentru valoarea „et”, asa ca toleranta poate fi de pana la 1,5 catre exteriorul masinii.

Daca valoarea este depasita, atunci jantele ar putea sa atinga parti ale caroseriei in timpul rularii. De cele mai multe ori, aceasta valoare este apropiata de zero. In cazul in care valoarea „et” este negativa, atunci jantele ies in afara caroseriei.

Determinarea valorii „et” se face masurand distanta dintre linia imaginara care strabate janta pe mijloc si suprafata de montare a jantei pe butuc. Masinile 4×4 modificate au jante cu valoarea „et” negativa, pentru a castiga un plus de stabilitate in timpul catararilor.

VIDEOCLIPUL ZILEI