Raportul de compresie al unui motor: tu stii ce este acesta?

Raportul de compresie al unui motor: tu stii ce este acesta?

Majoritatea soferilor cat de cat pasionati de mecanica au intalnit specificatia tehnica referitoare la raportul de compresie al motorului, insa desi au idee in linii mari, nu cunosc toate aspectele referitoare la acesta sau la valorile pe care le exprima.

Pentru alcatuirea complexa a functiilor unui motor, pe langa putere, kilowati si capacitate cilindrica, vom gasi functia raportului de putere. Aceasta va indica intotdeauna o valoare, iar in functie de aceasta cunoscatorii vor aprecia daca au de-a face cu un propulsor obisnuit sau unul de performanta.

Definirea raportului de compresie consta in raportul dintre volumul camerei de ardere dintr-un piston atunci cand acesta se afla in pozitia cea mai de jos si volumul camerei de ardere atunci cand pistonul se afla in pozitia cea mai ridicata.

Citeste si: Ce este volantul unui motor si cum functioneaza acesta?

Pe intelesul celor mai priceputi in matematica, un raport de 10 la 1 inseamna ca putem diviza in 10 unitati egale volumul camerei de ardere cand pistonul este coborat, iar in urma urcarii va forma o camera de ardere cat o unitate.

De exemplu, motorul Daciei 1300 din anul 1970, avea un raport de compresie de 9 la 1. In acelasi timp, motoarele de Renault (Logan) 1,4 si 1.6 MPI sunt dezvoltate pentru a realiza un raport de compresie de 9.5 la 1.

Un motor nemtesec, de BMW, va dezvolta un raport de compresie de 11 la 1. Astfel, prin aceasta specificatie putem realiza calitatea motorului. Daca acesta va avea o compresie mai mare in care pistonul comprima mai mult amestecul de carburant, automat vom avea o putere mult mai mare.

Pe intelesul tuturor: cu cat raportul de compresie este mai mare, cu atat puterea motorului este mai mare.

Pentru motoarele dezvoltate si destinate competitiilor sau curselor, raportul de compresie al motorului poate atinge valori impresionante de chiar 12.5 la 1. Acest lucru este posibil doar cu conditia utilizarii unui carburant special destinat pentru organizarea curselor.

Raportul de compresie poate fi daunator motorului in situatia in care, la un automobil de curse cu un raport de compresie atat de mare, este folosita benzina de la pompa. Astfel, explozia pistonului nu va fi suficient de puternica pentru aprinderea totala a combustibilului, fapt ce va genera detonatii ce vor face pagube mari motorului.

In concluzie, raportul de compresie este o unitate de masura ce ne arata cat de mult comprima amestecul de aer si benzina in camera de ardere a unui piston. Aceste lucruri nu prezinta interes pentru soferii care doresc ca masina lor sa mearga si atat, dar pentru cei pasionati, cu siguranta va reprezenta o lectie bine de stiut.

Te-ar mai putea interesa:

Tu stii cum testezi compresia motorului tau?

Cum calculezi capacitatea cilindrica a unui motor?

Tags:
VIDEOCLIPUL ZILEI