Regenerare filtru de particule la motoarele diesel. Cate tipuri exista?

Regenerare filtru de particule la motoarele diesel. Cate tipuri exista?

Regenerare filtru de particule. Defectiuni peste defectiuni, service, diagnoza, controale si bani care merg in buzunarele mecanicilor pe buna dreptate.

Nu ar fi mai bine sa avem grija de masina noastra si sa fim constienti din timp de problemele ce pot aparea?

Nu ar fi mai bine sa stim cum sa conducem eficient pentru a prelungi durata de viata a acestor componente?

Avand in vedere ca traim in Bucuresti si condusul nu este cel mai bun prieten al masinii noastre – indiferent de marca si motorizare – pentru ca aglomeratia ne face sa uitam de toate regulile de condus, apar probleme inevitabile.

In acest articol vom vorbi despre filtrul de particule pentru o masina cu motorizare diesel. O sa-l mai intalniti si sub denumirea de DPF: Diesel Particulate Filter.

Ce rol are un filtru de particule si cum functioneaza

Filtru de particule (DPF)
Filtru de particule (DPF)

Regenerare filtru de particule. Este situat separat de blocul motor cam in aceeasi zona in care se afla si convertorul catalic.

Citeste si: Cum se exploateaza corect masinile care au filtru de particule

Acesta indeparteaza particulele de motorina sau de funingine de gazele de esapament.

Depozitele de carbon au nevoie sa fie arse cu ajutorul cresterii temperaturii gazului de esapament la intrarea in filtru.

Exista un emitator care trimite informatia catre unitatea de comanda a motorului – ECU. Informatia poarta date despre temperatura gazului de esapament.

Tipuri de regenerare ale unui filtru de particule

Regenerare filtru de particule
Regenerare filtru de particule

Regenerare filtru de particule. Regenerare pasiva: la vitezele standard de pe autostrada, la un numar de 3000 rpm, particulele sunt arse in mod constant fara a fi nevoie de ajutorul unitatii de comanda a motorului.

In acest caz, temperatura gazului de esapament va atinge valori cuprinse intre 350 de grade celsius si 500 de grade celsius.

Regenerarea activa: Aceasta parte ne intereseaza cel mai mult pentru ca se refera la utilizarea masinii in mediul urban.

Regenerare filtru de particule. Avand in vedere ca in marea majoritate a timpului folosim masina in oras, temperatura gazelor de esapament nu se apropie de o valoare optima pentru a atinge nivelul regenerarii pasive explicata mai sus.

Funinginea se depune pe filtru, iar in momentul in care se atinge valoarea gradului de infundare – 18 grame – computerul motorului incepe sa lucreze si sa dea startul regenerarii active.

Citeste si: Anulare DPF (filtru de particule). Ce inseamna si cat costa acest lucru?

Regenerarea prin forta: temperatura necesara regenerarii Filtrului de Particule nu se poate stabili pe distante mici, asa ca in momentul in care o sa aveti probleme veti vedea martorul DPF aprins in bord.

In momentul acesta esti obligat sa faci un traseu de regenerare: rulezi cu o viteza mare pe o anumita distanta ca sa ajuti temperatura de ardere sa creasca.

Regenerarea manuala: se intampla deja cand ai depasit limita si ai ajuns la o valoare de 40 de grame de acumulari in filtru. E clar ca e cazul sa mergi in service si sa-l schimbi.

Regenerare prin kilometri parcursi: daca in ultimii 750 – 1000 de kilometri nu a fost activa nicio regenerare, ECU declanseaza automat regenerarea activa indiferent de limita de acumulare de pe Filtrul de Particule.

Regenerare activa a unui filtru de particule

Gaze de esapament
Gaze de esapament

Regenerare filtru de particule. Avand in vedere ca ECU are nevoie sa creasca temperatura, va recurge la urmatoarele variante.

Dezactiveaza supapa EGR de la reciclarea gazelor pentru a creste temperatura de ardere;

Porneste un proces de post-injectie dupa injectia principala pentru a creste temperatura de combustie;

Porneste si al doilea proces de post-injectie care da nastere evaporarii combustibilului ramas nears din interiorul camerei de combustie.

Exista o anumita cantitate de hidrocarburi nearse care sunt oxidate de vaporii din interiorul convertorului catalic. In aceasta etapa, caldura din interiorul filtrului de Particule poate atinge 650 de grade celsius;

Regleaza fluxul de aer printr-o comanda electronica e acceleratie – Electronic Toll Collection – ETC;

ECU utilizeaza un semnal al transmitatorului care se afla situat inaintea Filtrului de Particule pentru a stabili care este cantitatea de combustibil ce urmeaza sa fie injectata in a doua post-injectie.

In cazul regenerarii prin forta, trebuie sa fii atent la acest detaliu: daca ti s-a aprins martorul DPF inseamna ca ai atins limita de gradului de infundare, adica 24 de grame.

Cum iti dai seama ca masina ta are un filtru de particule?

Motor diesel
Motor diesel

Regenerare filtru de particule. De multe ori, nu ne dam seama ca masina pe care o conduce se afla in plin proces de regenerare al filtrului de particule (DPF). Tocmai de aceea, ar trebui sa stii cand are loc acest proces, pentru a nu il opri.

Ei bine, daca masina ta incepe sa se tureze, chiar daca nu apesi deloc acceleratia, acesta este un semn ca a inceput procesul de regenerare al filtrului de particule.

Operatiunea dureaza in jur de 15 minute, asa ca iti recomandam sa nu opresti motorul masinii.

Daca vrei sa eviti infundarea filtrului de particule, ar fi bine sa scoti masina o data pe luna la drum intins.

Astfel, vei avea ocazia sa conduci cu o viteza constanta de 60 km/h, timp in care filtrul de particule se va curata si tu vei evita anumite defectiuni.

VIDEOCLIPUL ZILEI