OLDA: proiectul auto romanesc pentru piata americana! Jumatate Olcit, jumatate Dacia...

Cum ar fi daca in manualele de istorie s-ar fi dedicat cateva pagini si pentru partea auto a tarii noastre? Eu una as fi invatat mai cu drag. Istoria nu a fost punctul meu forte in liceu sau scoala generala, asa ca acum citesc de fiecare data cand am ocazia ca sa-mi aduc informatiile la zi.

Desi stim cu totii ca manualele scolare de istorie nu ofera cine stie ce informatie, dar ministerul le propune ca fiind obligatorii, ele raman in continuare materiale de studiu pentru BAC.

Daca s-ar fi tiparit cateva pagini cu povestea numelui OLDA… poate ca as fi avut si eu o nota mai mare la BAC la istorie.

Citeste si: Modele Dacia despre care nu stiai ca au existat

Cine a fost OLDA?

OLDA a fost o masina romaneasca gandita in schite la inceputul anilor 1980. Institutul de Cercetare Stiintifica si Inginerie Tehnologica al Armatei a proiectat acest model ca o combinatie intre Olcit si Dacia - de unde si numele de OLDA. Masina ar fi avut caroserie de Olcit, iar motorul ar fi trebuit sa fie de Dacie.

Simion Sapunaru a condus Uzina Dacia intre anii 1979 - 1987 si a venit cu ideea de monta un motor de 1400 cmc si o cutie de viteze in cinci trepte dintr-o Dacia 1310 pe o caroserie de Olcit TRS12.

Ca sa nu mai spuneti ca nu suntem faimosi, OLDA a luat parte la Salonul Automobilistic de la Toronto din 1985. Proiectul a fost prezentat cu foarte mult entuziasm, iar dorinta cea mai mare a romanilor era sa introduca acest model pe piata canadiana.

Mai tarziu, o societate canadiana cu capital romanesc de 100.000 de dolari a acceptat proiectul OLDA si realizarea modelului romanesc… in Canada.

Modelele OLDA au fost doar patru la numar si au fost asamblate in Romania, apoi trimise pe vaporul Pascani catre Canada. OLDA a fost bine primita de canadieni si au inceput sa apara cereri peste cereri si comenzi la care romanii nu s-au fi asteptat.

Dar visul american nu dureaza foarte mult, asa ca OLDA se limiteaza doar la patru modele din cauza unor nereguli intampinate pe parcurs. Se spune ca din cauza problemelor financiare sau din cauza faptului ca piesele nu erau de foarte buna calitate… OLDA a incetat sa mai existe. Se realizase un contract de 5000 de astfel de modele, fabricate in serie. Normele de poluare canadiene nu se intersectau cu modelul OLDA, iar piesele incepeau sa nu mai fie pe placul americanilor, acestia declarand ca nu sunt de buna calitate.

In prezent, nimeni nu stie nimic de OLDA. Incep sa iasa la suprafata povesti si legende ce au la baza acest model. Daca sunteti interesati de istoria brandului romanesc Dacia, veti avea ocazia sa studiati de aproape pentru ca in viitor se va construi Muzeul Dacia la Mioveni. Eu abia astept sa pasesc pe portile acestui muzeu si sa adun cateva informatii despre el. Apoi am sa va scriu un articol aici si o sa impartasim pareri despre ceea ce am vazut acolo.

Te-ar mai putea interesa:

Dacia D6 Estafette – un model uitat care a produs teama regimului Ceausescu

Romanii sunt inventivi si avem inca o dovada: ARO Carpatic Concept

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei

Newsletter