Masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata

Porsche 959 masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata

Ma bucur cu recunostinta de fiecare experienta unica pe care o traiesc la volanul masinilor pe care le conduc pentru a vi le prezenta obiectiv si in detaliu pe Cars.ro, insa de ceva vreme am o dorinta pe care nu cred c-o voi putea indeplini vreodata. Asadar, ca un autor caruia ii place sa comunice cu cititorii sai va propun sa imi explorati aceasta doleanta. Poate gasim un teren comun si oftam impreuna.

Masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata este uimitorul Porsche 959. M-a surprins atat de tare masina aceasta, incat numai citind despre ea m-a facut nu sa o ador sau sa fiu obsesiv in privinta ei, ci sa o respect. Acest sentiment nu este unul foarte simplu de obtinut printr-o masina. Pentru unii poate fi un sentiment greu de inteles pentru o gramada de fiare, insa cei care inteleg aceasta traire vor sti exact despre ce e vorba. Nu ai cum sa ai o singura masina preferata, daca ti-au intrat in cap automobilele. Exista masina pe care o ai, cea pe care o vrei, una la care visezi si cel putin inca una care te fascineaza atat de tare incat ii creezi tu un univers propriu.

Porsche 959 e una dintre masinile acelea carora eu le-am creat propria poveste. Neavand nici cea mai mica experienta cu ea, inevitabil a aparut dorinta de a o transpune cumva in taramul cumulului de cunostinte pe care il am in prezent. De cateva luni ma tot gandesc la 959 si tot ce a insemnat el. Imi vin in minte tot felul de scenarii fantastice.

Totusi, renunt putin la propria-mi plasmuire si vreau sa iti prezint putin automobilul care nu vrea sa-mi paraseasca gandurile.

Acest laitmotiv al industriei auto nu este doar o simpla masina. Porsche 959 a reusit sa devina un simbol prin eforturi uriase si investitii colosale. Oameni, bani, adrenalina si multa incredere au fost la mijlocul creerii acestui star auto.

In anii '80 Group B Rally era un fenomen greu de stapanit si mult, mult mai greu de oprit. Constructorii de masini pompau bani, energie si sudoare in a crea cele mai bune masini posibile pentru a concura. Pilotii depaseau uneori chiar si cele mai neasteptate limite. Isi punea totul la mijloc pentru a se numara printre cei mai buni. Dovada ca e esential sa existe competitie in piata este redata aici de un singur aspect: in primul an de Group B Rally masinile participante aveau pana in 250 de CP, urmand ca 5 ani mai tarziu sa se depaseasca pragul de 500 de CP!

In toata aceasta efervescenta* apare Porsche 959. In anul 1986 este prezentat pentru prima data lumii intregi. Compania germana a trebuit sa se supuna regulilor FIA, asadar a produs in prima faza 200 de modele care intruneau toate cerintele necesare pentru a putea fi cumparata de clienti obisnuiti si folosita ca orice alta masina. In acel moment era cea mai rapida masina produsa in numere mari. Porsche 959 ajungea pana la 317 km/h, insa cateva modele au putut parcurge chiar si 339 de km/h. Cantarea doar 1,4 tone si se folosea de un motor de 2,85 litri twin-turbo care producea 444 de CP si 500 Nm. Desi tehnologia twin-turbo nu era ceva nemaintalnit la acea vreme, 959 introducea folosirea secventiala a celor doua turbine. Practic, in loc sa primesti toata puterea dintr-o data la depasirea unui anumit numar de rpm si sa fii luat prin surprindere de senzatia de decolare, in 959 erai linistit stiind ca puterea se livreaza cat de cat liniar prin faptul ca o turbina functiona la rpm mai mici, iar cealalta la rpm mai mari. De necrezut in ziua de azi, toata aceasta putere era distribuita prin intermediul unei cutii manuale in 6 rapoarte si ajungea de la 0 km/h pana la 100 de km/h in doar 3,6 secunde. In prezent, se estimeaza ca exista in toata lumea doar 345 de exemplare.

Pana aici pare ca e reteta perfecta gandita si livrata de reputata companie Porsche. O masina buna, puternica, sportiva si gata sa iti ofere cele mai tari senzatii pe drumuri fara gropi. Surpriza cea mare intervine in momentul in care afli ca Porsche 959 a fost gandita si pentru a fi rapida in offroad! Un sedan care sa faca fata terenului dur... Motivul? Group B Rally isi incheiase complet activitatea, asadar aceasta masina nu a mai apucat sa intre in cursa. Pentru ca Porsche a dorit sa demonstreze capacitatea noului si primului lor sistem de tractiune integrala, masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata a fost inscrisa in curse de anduranta precum Paris-Dakkar si LeMans Street Circuit.

Ce e asa fascinant la Porsche 959 de nu-mi da pace? Le luam pe rand.

1. Cutia de viteze
Am mentionat mai sus ca este vorba despre o cutie in 6 rapoarte. Ei bine, in realitate sunt 5! Cea de-a sasea este, de fapt, prima viteza. "Gelande" (trad. teren) a fost instalata pentru a putea iesi din situatii specifice activitatii de offroad. Masina asta chiar a facut Paris-Dakkar, asadar nu a vrut sa fie doar alintata pentru asfaltul uscat.

2. Suspensia
E hidraulica. De ce? Pentru ca ai nevoie de o garda la sol mai buna, atunci cand te duci in offroad cu masina ta Porsche! Impresionanta este si viteza cu care face acest lucru! Ridicarea si coborarea este mult mai rapida fata de unele modele echipate astfel din prezent. Si cand te gandesti ca unii nici macar un Cayenne nu scot in afara carosabilului...

3. Capacitatea de reglare
Tractiunea integrala disponibila pentru prima oara pe Porsche 959 era disponibila pe 4 nivele:

  • asfalt uscat
  • asfalt umed
  • zapada
  • 4x4 permanent care asigura o distributie egala a puterii intre punti

Asta inseamna ca puteai sa iesi cu masina de pe autostrada si sa intri direct in noroiul unui traseu mai putin prietenos. Poate fi ideala pentru Romania anului 2019!

Suspensia putea fi, bineinteles, adaptata sa raspunda dorintei soferului. Putea fi mai tare pentru curse sau mult mai relaxata pentru croaziera.

4. Rotile
Ca sa poti da o roata jos va trebui sa folosesti cheia cu care pornesti masina si, in plus, singurele cauciucuri pe care le poti folosi sunt un singur tip de Bridgestone runflat. Acest lucru este valabil si astazi, la 30 de ani dupa ce a intrat pe piata.

Porsche 959 a fost prima masina care a folosit senzori pentru a masura presiunea din pneuri.

5. Forma
La o prima vedere pare ca e un 911 putin mai... pufos. Asta s-a intamplat pentru ca au trebuit sa instaleze mai multe componente care trebuiau sa asigure functionalitatea sistemului 4x4 si a suspensie hidraulice. Insa, un aspect mai important e redat de o prima incercare a Porsche de a introduce mai mult aer in motor prin crearea unei gauri in caroserie. In prezent, aceasta gaura este o caracteristica definitorie pentru modelele Turbo.

Porsche 959 ramane categoric una dintre cele mai importante masini sport din lume, iar asta se vede prin faptul ca valoarea ii creste constant. In momentul de fata, o astfel de masina valoareaza peste 1,3 milioane euro.

Masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata reprezinta un subiect fantastic de povestit copiilor care incep sa descopere lumea. E vorba despre perseverenta, curaj, incredere, dedicare si vointa.

E despre tot ce-i bun in noi, oamenii.

*Mentiuni onorabile la acest capitol care merita de asemenea explorate sunt Lancia 037, Audi Quattro si Ford RS200.

Newsletter

Whatsapp