Este sau nu Citroen DS cea mai inovativa masina construita vreodata?

Vazuta de multi ca o minune tehnologica, gama modelelor DS de la Citroen reprezinta, pentru noi, poate cel mai bun model sedan care vine din anii '50. Mai mult, din anumite puncte de vedere, pare sa fie inca in fata altor masini, mai ales datorita factorului de unicitate.

Dincolo de design, pe care trebuie sa-l vezi pentru a crede, masina a pus Franta pe harta auto, datorita unui element pe care francezii nu credeau ca-l au: ingineria.

Multi vor recunoaste modelul DS datorita modului in care se aseaza pe sosea, lucru pentru care e de laudat suspensia hidropneumatica, un concept complet original si care creeaza un efect incredibil. Datorita faptului ca sistemul produce o sfera de lichid, cu gaz compresat deasupra, tinuta masinii pare sa depaseasca si acum anumite suspensii, multi sustinand ca e aproape perfecta.

Pe langa aceasta caracteristica oarecum incredibila, masina vine cu destule inovatii pentru a-i da cosmaruri chiar si lui Elon Musk. Sferele folosite pentru suspensii controleaza si franele modelului si, complet diferit fata de orice era pe piata atunci (sau de atunci incoace!), masina nu are o pedala de frana.

In locul acesteia, intre pedala de acceleratie si cea de ambreiaj, se afla un buton de cauciuc. Desi dureaza putin sa te obisnuiesti cu acest sistem, trebuie sa recunoastem ca este, la capitolul confort, o tranzitie destul de usoara.

Sa nu uitam, de asemenea, ca DS a fost gandit initial ca o masina cu motor in linie, cu sase pistoane, ceea ce ar fi insemnat ca ar fi avut si viteza. Din pacate, francezii au ramas fara bani, asa ca au renuntat la ideea imprumutata de la Porsche si au optat pentru un propulsor simplu, in patru pistoane. Din aceasta cauza, nimeni nu a cumparat acest model pentru viteza sau pentru motorul sau.

Pentru a cobori centrul de greutate si a scadea greutatea masinii, producatorul a facut acoperisul din fibra de sticla, in timp ce capota este foarte simpla si gandita dintr-o singura piesa de metal.

Cu toate acestea, modelul DS nu insemna doar confort, caracteristica respectiva apartinand, exclusiv, celor de la Volvo, asa ca Citroen a venit cu ideea farurilor escamotabile, manevrate de la volan. Parca ne amintim de o reclama din vremea aceea in care, pentru mai mult dramatism, masina este infatisata circuland in Alpii Francezi.

Mai mult, inovatiile la capitolul faruri nu se opresc aici. Daca anumiti soferi se chinuiau sa ajunga acasa iarna cu ajutorul farurilor incetosate de pe modelul XKE, cei care au cumparat un DS puteau deschide o usita mica din compartimentul motorului si sterge interiorul farurilor.

Caracteristica finala si, probabil, cea mai tare a acestei masini, este abilitatea de a permite proprietarului de a schimba o roata fara a folosi cricul. Ati citit corect. Inaltimea suspensiei este ajustabila, asa ca masina poate fi ridicata destul de sus pentru a se pozitiona un stand sub ax.

Tot ce aveti de facut, dupa, este sa coborati suspensia si roata nou schimbata ajunge pe pamant. Ni se pare mai mult decat interesant, mai ales ca nimeni nu a mai facut asa ceva de atunci.

Desi modelul DS a fost un adevarat triumf al unui mod nou de gandire inca de la momentul prezentarii oficiale, Seria 3 a masinii este singura pe care gasim toate caracteristicile despre care am vorbit pana acum.

In concluzie, cu atat de multa istorie in spate, acest exemplu al modelului pare sa fie intr-o forma fizica destul de buna. Voua cum vi se pare?...

Newsletter

Whatsapp