Phantom Corsair: un model clasic de inalta performanta aparut mult prea devreme

1938 Phantom Corsair

Phantom Corsair, din 1938, este vazuta ca fiind una dintre clasicele industriei auto. Design-ul masinii a fost, in momentul lansarii, cu adevarat neconventional si foarte futuristic. De fapt, piata careia i se adresa a avut nevoie de ceva timp pentru a-i intelege caracteristicile liberale.

Phantom Corsair a fost creatia lui Rust Heinz, care visa sa produca prima super masina americana. In 1936, Heinz se muta in California, ca antreprenor, parte a unui imperiu al industriei alimentatiei in continua crestere. La scurt timp dupa aceasta mutare, Heinz si-a convins matusa, in ciuda opozitiei familiei, sa finanteze crearea unei noi masini.

Pana la urma, Phantom Corsair a fost gandita pentru o productie limitata, fiecare masina urmand sa fie vanduta cu aproape 15.000 de dolari, un pret extrem de piperat pentru acele vremuri. Primul pas a fost crearea unui model la scara, din lut, care se remarca printr-o forma aerodinamica nemaivazuta pana in acel moment.

Heinz a mers cu acest model la Chistian Bohman si Marice Schwartz, din Pasadena (California), in incercarea de a-i da viata. Cei doi ingineri au inceput imediat munca, folosindu-se de urmatoarele elemente: un sasiu pe comanda de la AJ Bayer Company, un tren de rulare imprumutat de la un Cord 812 si dotat cu un motor V8 (modificat de la 125 la 190 de cai putere) dar si o componenta complexa de virare pentru rotile din fata, complet ascunse privirii.

Plecand de la aceste elemente, a inceput munca la caroserie, creata din aluminiu si ranforsata cu o baza din tevi de otel. Cei doi ingineri, Bohman si Schwartz, s-au asigurat ca aceasta caroserie era mai lata in zona rotilor, pentru a se impaca cu ideea de escamotare.

Partea din fata are guri de inductie a aerului si faruri integrate in forma caroseriei. Cromul este prezent atat in fata, cat si pe partea din spate, cu forma unor bare de protectie. Mai mult, geamurile laterale ale modelului intrau mai mult in caroserie, iar parbrizul era impartit in doua.

Design-ul avea si ceva probleme, mai ales in cazul prizelor de aer de pe capota, care nu permiteau unei cantitati prea mari de aer sa raceasca motorul, astfel incat acesta, un model de 4,7 litri, se supraincalzea constant. Cu 190 de cai putere si o forma aerodinamica interesanta, se pare ca Phantom Corsair putea atinge pana la 185 de km/h.

In cabina modelului puteau intra lejer 6 oameni, patru in fata si doi in spate. Partea futuristica a lui Phantom Corsair este evocata si de instrumentele aeronautice de la bord sau de panoul cu butoane montat pe interiorul acoperisului.

Masina nu dispunea de manere de deschidere a portierelor obisnuite, operatiunea fiind facuta prin intermediul unor butoane. Printre caracteristicile modelului se mai numara controlul termostatic al temperaturii, izolarea cabinei cu ajutorul unui strat gros de cauciuc, geamuri de siguranta cu tenta verzuie sau bare de protectie hidraulice.

Intr-un final, masina l-a costat pe Heinz, dupa fabricatie, 24.000 de dolari. Venise timpul sa fie prezentata publicului, asa ca inventatorul a cumparat o pagina intreaga din revista Esquire. Phantom Corsair a fost prezentat si la Targul Mondial de Tehnologie, unde a fost numit "masina viitorului".

Mai mult, vehiculul a jucat rolul The Flying Wombat in filmul din 1938 "The Young in Heart", semnat de David O Selznick, si a aparut si intr-un popular film SF din acelasi an. Din pacate, nimeni nu a indraznit sa plaseze o comanda. Singur, Heinz a condus aceasta masina pana la momentul mortii sale, la o varsta frageda, doar 25 de ani.

Dupa moartea inventatorului, familia acestuia a pastrat masina pana in 1942. Dupa acest an, a revenit pe drumuri condusa de o ruda, pana a fost vanduta si vopsita in auriu. In anii '50, Herb Shriner l-a angajat pe Albrecht Goertz sa refaca capota lui Phantom Corsair, pentru a imbunatati racirea motorului.

Aceasta operatiune a dus la alte modificari ale modelului initial: ridicarea parbrizului pentru o vizibilitate mai buna, dar si remodelarea acoperisului pentru mai multa lumina in cabina. Dupa aceste modificari, masina a fost cumparata, la o licitatie, de catre Bill Harrah, care a facut-o parte a colectiei sale de masini.

Indragostit de masini, Harrah a refacut modelul la caracteristicile sale initiale asa ca, in acest moment, Phantom Corsair poate fi vazut in Muzeul National al Automobilului, cunoscut inainte sub numele de Colectia Harrah, in Reno (Nevada).

Pe langa locul castigat in acest muzeu, Phantom Corsair a mai putut fi vazut si la diverse evenimente, printre care: Goodwood Festival (2006), Pebble Beach Concours (2007) sau Amelia Island Concours (2009).

Videoclipul zilei
CUM PROTEJEZI VOPSEAUA MATA LA MASINA TA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter