Energy F1 2014, noul motor de Formula 1 de la Renault, mai mic, dar mai rau

2014 vine cu reguli noi in Formula 1. Competitia vrea sa se apropie cat mai mult de “verdele” pe care ni-l dorim cu totii. Drept urmare, e nevoie de motoare care sa consume mai putin si, evident, sa emita mai putine noxe. Drept urmare, noile motoare din F1 vor fi de 1.6 litri, V6, turbo, cu sisteme de recuperare a energiei cinetice.

Unul dintre primii constructori care au prezentat noile propulsoare este Renault, care se mandreste teribil cu el. L-au aratat lumii la spectacolul aviatic de la Paris. Dar sa vedem de ce sunt atat de mandri…

In primul rand, inginerii Renault au muncit multa vreme la aceasta unitate pe care au numit-o Energy F1. Au masurat, au facut zeci sau sute de teste si le-a iesit o capodopera. Noul motor F1 este chiar mai puternic decat predecesorul sau V8, desi este mai mic. Pana acum, nu existau restrictii asupra cantitatii de combustibil folosita intr-o cursa si, de obicei, o masina consuma circa 160 de litri.

Dar regulile s-au schimbat, iar o masina de Formula 1 nu va avea voie din 2014 sa consume mai mult de 100 de litri intr-o cursa. In plus, in sezonul 2014, fiecare pilot va avea dreptul sa foloseasca doar 5 motoare, urmand ca in anii viitori, numarul lor sa scada la 4. Inginerii de la Renault spun ca au reusit sa afle solutia la aceasta problema deloc de neglijat: cum sa faci un motor puternic, care sa consume putin? Ei spun ca Energy F1 este atat de eficient, incat consuma cu 35% mai putin fata de motorul deja imbatranit.

“Din 2014, vom readuce echilibrul in Formula 1, iar motoarele vor fi cele mai importante. Motorul este inima unei masini, dar de anul viitor va fi inima acestui sport”, a declarat Alain Prost, ambasadorul Renault si campion de patru ori in Formula 1. Reprezentantii Renault spun ca s-au inspirat in crearea acestui motor chiar din propria ograda, de la masinile de strada.

“De anul viitor, cea mai mare provocare in Formula 1 va fi cresterea eficientei motoarelor, reducerea consumului, dar, in acelasi timp, pastrarea puterii motorului, asa cum se asteapta toata lumea de la o masina de curse. Renault a fost pionierul cu aceasta tehnologie pe care a folosit-o la masinile de strada echipate cu motoare Energy. Numind motorul Energy F1, cream o legatura extraordinara intre obisnuitul Clio si compartimentul de competitii”, a declarat Jean-Michel Jalinier, presedintele Renault Sport F1.

Apropo de Clio, noul motor Energy va avea 600 de cai putere, de trei ori mai multi fata de Clio RS. In plus, propulsorul F1 va fi ajutat si de un motor electric de 160 de cai putere. “Termenul folosit pana acum, motor, nu va mai fi foarte corect din 2014 cand vorbim despre sursa de putere a unei masini. Asta pentru ca este un sistem complex. Corect este sa o denumim unitate de putere”, spune Rob White, Deputy Managing Director. Dar a mai aparut o problema, odata cu introducerea turbinei in Formula 1.

Toti cei care au condus o masina cu motor turbo stiu ca apare acea intarziere, turbo-lag, la apasarea pedalei de acceleratie. Inginerii Renault au reusit sa scape si de aceasta problema. Cuplul este livrat instantaneu la roata, la fel ca la motoarele aspirate V8 de pana acum, iar intarzierea aproape ca nu exista. Dar pasionatii de Formula 1 au mai ridicat o problema, de parca nu ajungeau oricum cele existente deja. Ce se intampla cu sunetul specific curselor F1? Disparitia sunetului motoarelor turate ar fi dus indiscutabil la scaderea interesului in randul fanilor si nimeni nu isi doreste asta.

Culmea, au rezolvat-o si pe asta, iar cei de la Renault au prezentat, odata cu motorul, si sunetul produs de acesta. “Va spun eu, zgomotul produs de acest motor va fi in continuare unul mare. O sa va trezeasca din somn, iar cei care stau pe langa un circuit F1 se vor plange in continuare. Este doar un zgomot putin diferit, produs de un motor turbo, nu de unul aspirat, in sensul ca veti putea auzi turbina cand masina decelereaza. Sunt sigur ca vor fi destui nostalgici care vor regreta zgomotul fostelor V8, dar zgomotul noilor unitati de putere este doar diferit.

E ca si cum ai intreba daca iti place Motorhead sau AC/DC. Este strict o chestiune de gusturi. Ambele sunt la fel de galagioase in concerte”, a mai spus Rob White. Si acum, putina istorie… Intrarea Renault in cursele de Formula 1 nu a fost deloc una cu dreptul. In 1977, motoarele turbo explodau frecvent, asa ca Renault a primit porecla “ceainicul galben”.

Dar cei care radeau atunci aveau sa-si planga singuri de mila putin mai tarziu, cand RS10 a castigat la Grand Prix-ul francez, in 1979. Din 1983, a fost practic imposibil sa castigi o cursa de Formula 1 fara un motor turbo. Motoarele Renault au doborat mai multe recorduri. Niciun alt propulsor nu a castigat atatea curse intr-un singur sezon. Numai anul trecut, motoarele Renault au adunat 839 de puncte, o performanta de neegalat in Formula 1. Pana acum, Renault a castigat 11 titluri la “Constructori”, in timp ce Ferrari are 16 astfel de trofee. Numai ca Scuderia concureaza in Formula 1 inca de la deschidere, din 1950. Daca le numaram din 1977 incoace, Ferrari are un singur trofeu in plus.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
PRETURI MAZDA 3: DIFERENTA INTRE ROMANIA SI JAPONIA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter